تأکید بر اهمیت محتوا در تولید پادکست

دومین نشست تخصصی با موضوع «کودکان و نوجوانان و دنیای پادکست‌ها ۲» در کتابخانه مرجع کانون پرورش فکری برگزار شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، در این نشست محسن نادری از فعالان رسانه‌ای و تهیه‌کننده پادکست گفت: در دوره فعلی بازار محتوای صوتی خیلی رونق گرفت و مخاطب پیدا کرد.

وی با اشاره به جایگاه پادکست و کتاب صوتی بیان کرد: در تولید پادکست محتوا عامل اصلی موفقیت است. هرجا محتوا قوی‌تر باشد پادکست زودتر جایگاه خودش را پیدا می‌کند، بنابراین قبل از اینکه شروع به یاد گرفتن تولید پادکست کنید ابتدا باید به محتوا مسلط باشید.

نادری ادامه داد: کسی که خودش اهل محتوا باشد وقتی شروع به تولید محتوا ‌کند تفاوت کار او با شخصی که اهل محتوا نیست کاملا مشخص است. کودکان و نوجوانان از همین سن پایین باید کتاب بخوانند، شخص کتابخوان با کسی که کتابخوان نیست تفاوت زیادی در توانایی تولید محتوا دارند.

تأکید بر اهمیت محتوا در تولید پادکست

این فعال رسانه‌ای اظهار کرد: برخی افراد چون پادکست رواج پیدا کرده این کار را انجام می‌دهند در صورتیکه تولید این کار باید با فکر و برنامه باشد.

نادری در بخش دیگری از صحبت‌های خود به این موضوع اشاره داشت که خلاصه و معرفی کردن کتاب اگرچه درآمدزا است اما چندان جذاب نیست.

وی تصریح کرد: صدای راوی پادکست در جذب مخاطب تأثیر دارد. اگر محتوا جذاب باشد و صدای خوبی آن را روایت کند، پادکست موفق می‌شود.

این تهیه‌کننده پادکست با بیان اینکه استفاده از سلبریتی‌ها اهمیت چندانی برای تولید پادکست موفق ندارد گفت: برای تولید پادکست کسانی را پیدا کنیم که دغدغه محتوا داشته باشند. از طرفی مسائل فنی مهم است اما خیلی درگیر مسائل فنی نشوید.

نادری در پایان صحبت‌های خود با اشاره به اینکه تولید محتوای صوتی زیاد شده است بر هدایت و برنامه‌ریزی برای تولید پادکست‌ در زمینه‌های مختلف تأکید کرد.

تأکید بر اهمیت محتوا در تولید پادکست

پادکست وقت مرده را زنده می‌کند

همچنین در ادامه این نشست محمدحسین بنکداری‌تهرانی از فعالان رسانه‌ای و تهیه‌کننده پادکست بر اهمیت سواد خواندن تأکید کرد و گفت: اگر بخواهیم برای بچه‌ها کاری تولید کنیم ابتدا باید به سواد خوادن توجه کنیم و بعد سراغ مهارت‌های زندگی برویم.

وی افزود: مسئولیت‌پذیری، شجاعت، رازدای، فداکاری، خودباوری و... مواردی است که می‌توانیم در کارهایمان هدف قرار دهیم.

بنکداری‌تهرانی تصریح کرد: پادکست برای کسی است که کتابخوان نیست، چون شخصی که علاقه‌مند به کتاب باشد مطالعه‌اش را انجام می‌دهد. اما این نکته هم وجود دارد که پادکست‌ این امکان را فراهم می‌کند تا در شرایطی که امکان خواندن نداریم از آن استفاده کنیم.

این فعال رسانه‌ای افزود: از طرفی در جاهایی پادکست لب به لب کتاب قرار دارد. پادکست فضای گعده‌گویی است که خودمانی بودنش جالب توجه است.

وی ادامه داد: پادکست‌ها می‌توانند سوق دهنده به سمت کتاب باشند، ضمن اینکه ویژگی‌هایی دارند که دیگر رسانه‌ها ندارد. شما نمی‌توانید موقع ظرف شستن فیلم هم ببینید اما می‌توانید پادکست گوش دهید. درواقع پادکست وقت مرده را برای شما زنده می‌کند. این رسانه جای رسانه دیگری را تنگ نکرده و جای خودش را دارد.

تأکید بر اهمیت محتوا در تولید پادکست

این تهیه‌کننده پادکست بیان کرد: پادکست امکان شنیدن صداهای متفاوت را در اختیار ما قرار می‌دهد و با شنیدنش تجربه‌های شنیداری جالبی کسب می‌کنیم.

محمدحسین بنکداری‌تهرانی در پایان گفت: ستون فقرات هر موضوعی روایت است. کسی که روایت خوب داشته باشد موفق است و کسی که روایت بهتری داشته باشد برنده است.

یکصدویکمین نشست کتابخانه مرجع کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با موضوع «کودکان و نوجوانان و دنیای پادکست‌ها ۲» صبح روز دوشنبه ۲۵ دی ۱۴۰۲ در کتابخانه مرجع کانون پرورش فکری برگزار شد.

یادآوری می‌شود صدمین نشست کتابخانه مرجع در آذر ۱۴۰۲ نیز با عنوان «کودکان و نوجوانان و دنیای پادکست‌ها» و با حضور وحید طوفانی کارشناس ارشد رشته‌ی کتابداری و پژوهش‌گر و سیاوش صفاریان‌پور مجری، برنامه‌ساز تلویزیونی، روزنامه‌نگار علمی و پادکست‌ساز برگزار شده بود که این نشست در ادامه آن بود.

تأکید بر اهمیت محتوا در تولید پادکست

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =