برنامه دوپنجره  خراسان شمالی میزبان نویسنده" گریز از سال صفر"

حسین قربانزاده خیاوی نویسنده کتاب گریز از سال صفر مهمان برنامه دوپنجره در خراسان شمالی شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان شمالی برنامه دو پنجره  با حضور  سرپرست دفتر اجتماعی و فرهنگی استانداری  ،حسین قربانزاده نویسنده کودک و نوجوان،اعضای نویسنده آفرینش های ادبی کانون استان،مربیان ادبی و جمعی از مسئولین در تماشا خانه ترنج کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

فرهاد آقابیگی مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان در این برنامه اظهار داشت:برنامه سه ساله  کانون پرورش فکری  امسال سال آخر خود را طی می کند و در بخش های هنری وادبی زیر ساخت های این دو  حوزه  در استان فراهم شد .

اقا بیگی گفت: در بخش ادبی نیز نیاز بود تا با برنامه ریزی  برای نوجوانان آثار آنان خلق و مکتوب شود .

اقا بیگی با تشکر از رقیه هاشمی مسئول ادبی کانون پرورش فکری گفت: ما باید رشد بیشتری داشته باشیم و امیدواریم  آثار  شعر شاعران نو قلم استان را در سال بعد منتشر کنیم.

در  این مراسم، از کتاب "دیدار در آلاداغ" که مجموعه ای از ۱۴ داستان از نوجوانان، اعضای فعال و منتخب آفرینش های ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان است، رونمایی شد.

حسین قربانزاده خیاوی در نشست دو پنجره با اعضای ادبی مراکز کانون پرورش فکری استان خراسان شمالی گفت: وقتی نوجوان بودم یکی از آرزوهایم دیدار با نویسنده‌های کودک و نوجوان بود. یکی از بزرگترین خاطرات نوجوانی‌ام که هنوز برایم بی‌نهایت جذاب است و فراموشش نکرده‌ام این است که در نوجوانی اسمم در مجله چاپ شد، اما امروز می‌بینیم داستان اعضای نوجوان در قالب کتابی شکیل چاپ می‌شود و کودکان و نوجوان‌ها با نویسندگان و شعرای دلخواه‌شان در ارتباطند و دیدار و گفتگو می‌کنند.

بزنامه دوپنجره  خراسان شمالی میزبان نویسنده" گریز از سال صفر"

بیشتر نویسندگان و شعرای کودک و نوجوان به سادگی برای مخاطبان خود در دسترس هستند ارتباط با نویسنده و شاعر کودک و نوجوان شبیه ارتباط با سلبریتی، بازیگر یا خواننده و بازیکن فوتبال سخت و گاهی ناممکن نیست، نویسنده و شاعر کودک و نوجوان مشتاقانه و با روی خوش مخاطب خودش را تحویل می‌گیرد و پای نقد و صحبت‌هایش می‌نشیند و این فرصت مغتنمی در اختیار نوجوان‌های علاقمند نوشتن و سرودن قرار می‌دهد تا رشد کنند.

وی برنامهٔ دو پنجره را نمونه‌ای موفق از ارتباط مخاطب و پدیدآورنده دانست و گفت: در این نشست‌ها نویسنده با طبع و خواسته‌های کودکان و نوجوان‌ها آشنا می‌شود تا در خلق آثار جدید از آن بهره ببرد، اعضای ادبی هم ضعف و قوت اثرشان را می‌شنوند و تعاملی دوسویه برقرار می‌شود.

قربانزاده خیاوی در نقد اثر دو تن از اعضای داستان‌نویس ضمن ارج نهادن به قلم روان خالقان اثر گفت: همواره از اعضای نوجوان می‌خواهم برای نگارش اثر درخورتوجه و قابل قبول تجربهٔ زیسته‌شان را مدنظر قرار بدهند چرا که نویسنده وقتی از تجربه‌های ارزشمند خودش می‌نویسد قدرت قلم و تاثیرگذاری‌اش بر مخاطب بیشتر خواهد بود.

وی مطالعه را گام اول و ضروری برای نگارش داستان معرفی کرد و گفت: «شرکت در کارگاه داستان‌نویسی کسی را داستان‌نویس نمی‌کند ولی راه را برای نویسنده شدن هموار و کوتاه می‌سازد. خواندن چندین بارهٔ یک داستان خوب معلم بهتریست اما شناخت عناصر داستان‌نویسی در کارگاه نویسندگی هم به ما کمک می‌کند زودتر به هدف برسیم.»

وی افزود: در آثار دوستان توجه بیشتر به شخصیت‌پردازی، درونمایه و اتفاق باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرد چرا که از اهمیت بالایی برخوردارند.

قربانزاده نقد داستان کودک و نوجوان را کاری سهل و ممتنع دانست و گفت: «منتقد آثار کودک و نوجوان علاوه بر اصول نقد از روان‌شناسی کودک و نوجوان هم باید مطلع باشد چرا که نقد تند عضو را مایوس می‌کند و قدری تمجید زیاده او را دچار غرور خواهد کرد پس منتقد آثار این گروه سنی باید دارای ذوق ادبی باشد و ظریف و هنرمندانه به اثر نگاه کند چرا که تنها یک نقد خوب و منصفانه می‌تواند نویسندهٔ نوجوان را به سوی رشد و تعالی هدایت کند.»

نویسندهٔ کتاب «گریز از سال صفر» با اشاره به اهمیت بومی‌نویسی از نوحوان‌های حاضر در نشست خواست محیط اطراف، زیست بوم و فرهنگ مناطق زندگیشان را بشناسند و از آن‌ها و شخصیت‌های اطراف خود در خلق اثر داستانی استفاده کنند چرا که هم برای مخاطب جذاب خواهد بود هم خلق چنین فضاهایی به ماندگاری و معرفی محیط زندگی‌مان منجر خواهد شد.

قربانزاده دلایل عدم توانایی نویسنده در گسترش داستان و به بن‌بست رسیدن را مشکل و ایراد در طرح داستان و کمبود اطلاعات دانست و گفت: «یکی از راه‌های گریز از بن‌بست را مطالعه، اضافه کردن اتفاق و ماجرا یا افزودن شخصیت است.»

در ادامه اعضای ادبی مراکز کانون پرورش فکری خراسان شمالی نقدهای خودشان را دربارهٔ کتاب «گریز از سال صفر» خواندند و سؤال‌های خودشان را مطرح کردند.

این کتاب که از سری کتاب‌های رمان نوجوان امروز چاپ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است فضای فانتزی و علمی و تخیلی‌اش مورد استقبال اعضا قرار گرفته و توانسته ضمن لذت خوانش نقش موثری در تامل و تفکر آن‌ها داشته باشد.

رونمایی از کتاب "دیدار در آلاداغ"

سرپرست دفتر اجتماعی و فرهنگی استانداری در مراسم رونمایی از کتاب دیدار در آلاداغ ضمن تاکید بر حمایت از نویسندگان نوپا گفت:کودکان و نوجوانان باید از سنین کم در زمینه مطالعه کتاب های فاخر و دارای ارزش ادبی و علمی کوشا باشند تا در توسعه آینده کشور اثرگذار باشند.

بزنامه دوپنجره  خراسان شمالی میزبان نویسنده" گریز از سال صفر"

بزنامه دوپنجره  خراسان شمالی میزبان نویسنده" گریز از سال صفر"

بزنامه دوپنجره  خراسان شمالی میزبان نویسنده" گریز از سال صفر"

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =