مراسم پایانی دوسالانه هنرهای تجسمی در همدان برگزار شد

دوسالانه هنرهای تجسمی کانون پرورش فکری با حضور مسئولان کانون، مدیران ارشد استان و برگزیدگان این جشنواره در همدان به کار خود خاتمه داد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، فرهاد فلاح در آیین پایانی رویداد ملی هنرهای تجسمی کودکان و نوجوانان که در سالن همایش‌های دانشگاه علوم پزشکی همدان برگزار شد با بیان این‌که روزهای دهه فجر، ایام شادکامی ملت ایران است اظهار کرد: امروز ایران در سراسر گیتی به عنوان یک الگو، نماد و سمبل استقامت، مقاومت و ایده‌دهی به مردم دنیاست.

وی با اشاره به اینکه وقتی از بیرون به انقلاب اسلامی نگاه می‌کنیم می‌توانیم سربلندی ملت ایران را ببینیم که در غزه نیز باعث استقامت شده‌اند، ادامه داد: امروز در غزه هر روز هزاران نفر به خاک و خون کشیده می‌شوند اما روح پایداری و استقامت در آن‌ها دمیده شده و با جان و دل می‌جنگند تا پیروزی نصیبشان شود.

مراسم پایانی دوسالانه هنرهای تجسمی در همدان برگزار شد

فلاح با بیان این‌که امروز شاهد برگزاری آیین پایانی جشنواره هنرهای تجسمی کودک و نوجوان در استان همدان هستیم گفت: وقتی تصمیم می‌گرفتیم این جشنواره را در استان دیگر برگزار کنیم، تصمیم‌گیران شک داشتند که آیا به خوبی برگزار می‌شود یا خیر، اما امروز دیدیم استان همدان می‌تواند پرچم‌دار جشنواره هنرهای تجسمی باشد.

معاون فرهنگی کانون تصریح کرد: ما به دنبال قطب‌سازی استان‌ها هستیم و در حال حاضر یزد به عنوان پایتخت قصه‌گویی انتخاب شده است. جشنواره هنرهای تجسمی هم در همدان برگزار شد و این ظرفیت وجود دارد همدان قطب هنرهای تجسمی کودکان و نوجوانان باشد و حتی ظرفیت بین‌المللی شدن را دارد.

وی افزود: هنر از شاخه‌هایی است که می‌تواند افراد را تربیت کند، به‌ویژه این‌که زیست بچه‌ها در بستر دیجیتال قرار گرفته و می‌توان از ظرفیت کانون برای تربیت آن‌ها استفاده کرد. هنر در عین این‌که اصالت دارد وسیله‌ای است تا بتوانیم کودکان و نوجوانان را عمیق‌تر و دقیق‌تر تربیت کنیم.

معاون فرهنگی کانون با تأکید بر سخن مقام معظم رهبری که فرمودند «هنر دمیدن روح تعهد در انسان‌هاست» گفت: امیدوارم با هنر، روح تعهد را در کودکان و نوجوانان بدمیم. باید با هنر تجسمی بستر تعهد نسبت به اجتماع را در کودک و نوجوان فراهم کنیم تا وارد نقش‌های اجتماعی شوند.

فرهاد فلاح با اشاره به راه‌اندازی «باشگاه قصه‌گویان» در حوزه قصه‌گویی و «باشگاه قاف» در حوزه شعر و داستان تاکید کرد: این استعداد و ظرفیت هم وجود دارد که حوزه هنرهای تجسمی را در قالب باشگاه برگزیدگان هنرهای تجسمی ساماندهی کنیم تا افراد بتوانند نقش‌آفرینی اثربخشی داشته باشند.

مراسم پایانی دوسالانه هنرهای تجسمی در همدان برگزار شد

جشنواره هنرهای تجسمی فرصت کشف و شناسایی استعدادهاست

معصومه ابراهیمی‌هژیر مدیرکل کانون پرورش فکری استان همدان در این آیین با تبریک چهل‌وپنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی اظهار کرد: بسیار خرسندیم امروز در آیین پایانی نهمین دوسالانه ملی هنرهای تجسمی و بزرگترین رویداد هنری حوزه کودک و نوجوان کشور میزبان شما هستیم.

مدیرکل کانون پرورش فکری استان همدان با بیان این‌که جشنواره هنرهای تجسمی فرصت کشف و شناسایی استعدادها در رشته‌ نقاشی، خوشنویسی، عکاسی و سفالگری است گفت: مقام معظم رهبری سال ۱۳۷۸ در دیدار با مسئولان کانون فرمودند «حقیقتاً باید بگوییم اگر مسئولان امور فرهنگی کشور بخواهند مسأله کودک و نوجوان را آن چنان که هست مورد اهتمام قرار دهند من خیال می‌کنم خیلی از آنهایی که مسئولند از ساعت خواب‌شان هم خواهند زد تا به این مسأله بپردازند.»

ابراهیمی‌هژیر افزود: نقاشی، خوشنویسی و دیگر هنرها عاملی است برای برقراری ارتباط موثر مربیان با کودکان و نوجوانان و ایجاد رشد شناختی و شخصیتی در درون آن‌ها که باید مورد توجه قرار گیرد.

مدیرکل کانون همدان اظهار کرد: طی ۱۰ ماه که روند اجرای جشنواره و انتشار فراخوان در مراکز کانون پرورش فکری و مدارس کشور با شعار «اقلیم من- خانواده من» آغاز شد تا امروز که در ایستگاه پایانی ایستاده‌ایم ۴هزار و ۱۴۳ کودک و نوجوان به این جشنواره اثر فرستادند که یک‌هزار و ۷۲۷ اثر نقاشی، ۴۵۵ اثر خوشنویسی، ۳۹۶ اثر سفالگری و ۸۳۶ اثر عکاسی به جشنواره ارسال شده است.

ابراهیمی‌هژیر تصریح کرد: ۲۰۰ نفر از دانش‌آموزان با نیازهای ویژه در این جشنواره دیده شدند که بدون رقابت به مرحله پایانی راه یافتند تا برکت و رونق برنامه ما باشند. در این جشنواره پنج استان بالاترین شرکت‌کنندگان را داشتند که می‌توان به اصفهان، چهارمحال و بختیاری، خراسان رضوی، زنجان و مرکزی اشاره داشت.

وی با اشاره به این‌که به دنبال این هستیم کودکان و نوجوانان ما مسئولیت‌پذیر شوند تا شعار ایران قوی مشارکت حداکثری را محقق کرده و در تحکیم پایه‌های مردمی نظام نقش داشته باشند. تبیین اهداف و آرمان‌های انقلاب اسلامی مانند «حیات طیبه»، «عدالت اجتماعی»، «استقلال و آزادی» مهم است، هنر، کودکان، نوجوانان و مربیان را دریابید.

مراسم پایانی دوسالانه هنرهای تجسمی در همدان برگزار شد

رونمایی از سرود «کاپشن صورتی»

در ابتدای این برنامه محمد نوروزی قاری نوجوان و از اعضای جامعه القران سوره کوثر را تلاوت کرد و در ادامه ثنا طهماسیان از اعضای قصه‌گوی کانون ترجمه آیه‌های سوره قرآن را به صورت قصه بازگو کرد.

نکته جالب در این مراسم قراردادن دو صندوق رأی بزرگ بود که کودکان و نوجوانان بر روی آن انگشت زده بودند و روی سن برنامه قرار داشت؛ این صندوق از سوی هادی لایقی مربی هنری کانون طراحی شده بود و پیام مشارکت همگانی در انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری را مخابره می‌کرد.

نقالی هنرمند کانونی سیده‌سارا حسینی و رونمایی از تابلوی «دختر کاپشن صورتی» به یاد ریحانه دختر شهید حادثه کرمان که از سوی مربی هنری کانون شهرزاد بیاتی نقاشی شده بود از دیگر بخش‌های این برنامه بود.

همچنین در ادامه از سرود «کاپشن صورتی» رونمایی شد. ترانه این سرود را ریحانه نوری مربی ادبی کانون تویسرکان سروده است و ۲۴ نفر از اعضای مرکز ۳ کانون آن را خواندند. نوشین بیگلریان کارگردانی و صابر دارپویه آهنگسازی کار را برعهده داشتند.

در این مراسم از برگزیدگان استان همدان، قم و استان‌های همسایه چون زنجان، کرمانشاه، مرکزی و کردستان و سه مربی کانون که در ماه‌های اخیر بازنشسته شده بودند، قدردانی شد و پایان بخش برنامه، گرفتن عکس یادگاری بود.

مراسم پایانی دوسالانه هنرهای تجسمی در همدان برگزار شد

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =