دو کارگاه آموزشی با موضوع جشنواره داستان خاتم برگزار شد

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان دو کارگاه آموزشی با هدف مشارکت در برگزاری هرچه پربارتر جشنواره داستان کوتاه خاتم با محوریت سیره پیامبر اکرم(ص) با حضور کارشناسان مربیان و کارکنان خود برگزار کرد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، کارگاه آموزشی «تحلیل آثار داستانی جشنواره خاتم و آسیب‌شناسی آثار» با حضور مریم کوچکی کارشناس ادبی مدیریت آفرینش‌های ادبی و هنری کانون و رابط جشنواره خاتم و کارگاه آموزشی از ایده تا طرح «رمان نوجوان» با حضور محمدرضا شرفی‌خبوشان نویسنده و شاعر ادبیات کودک و نوجوان به‌صورت برخط برگزار شد.

در کارگاه آموزشی «تحلیل آثار داستانی جشنواره خاتم و آسیب شناسی آثار»، ابتدا کوچکی درباره مسائل و مشکلات آثار جشنواره خاتم با مخاطبان گفت‌وگو کرد.

در ادامه توضیح‌هایی در باره «سیره نبوی» بیان شد و دو داستان برگزیده از دوره‌های پیشین جشنواره‌ خاتم با عنوان‌های «آخرین کرگدن سفید» نوشته مریم اسلامی و «سرپناه» نوشته فاطمه فعله‌گری، خوانده شد و کارشناس نشست با مخاطبان درباره نقاط قوت این آثار و دلیل گزینش‌شان گفت‌وگو کرد.

در پایان این کارگاه آموزشی، مریم کوچکی چند منبع مناسب درباره سیره نبوی از جمله کتاب «سیره نبوی» نوشته استاد شهید مرتضی مطهری را به مخاطبان معرفی کرد.

این کارگاه آموزشی با حضور ۱۴۵ کارشناس و مربی ادبی، به صورت برخط برگزار و پس از نشست، بازخوردهای خوبی درباره برگزاری کارگاه و مفید بودن آن، از سوی همکاران کانون دریافت شد.

همچنین مدیریت آفرینش‌های ادبی و هنری کانون پرورش فکری نشست دیگری با عنوان از ایده تا طرح «رمان نوجوان» را با حضور محمدرضا شرفی‌خبوشان نویسنده و شاعر حوزه ادبیات کودک و نوجوان برگزار کرد.

در ابتدای این نشست، خبوشان با اشاره به تغییرهای این دوره از جشنواره خاتم از اضافه شدن بخش داستانک و طرح رمان در این دوره خبر داد.

وی در ادامه درباره طرح «رمان خاتم» با حاضران به بحث و تبادل نظر پرداخت.

خبوشان با بیان این‌که یافتن موضوع برای طرح رمان یکی از موارد مهم است، به آموزش این مرحله، بیان حوادث داستانی، شخصیت‌پردازی و توجه به شخصیت‌پردازی با توجه به اتفاق‌ها، پرداختن به کشمکش در طرح رمان و توجه به انواع کشمکش، لحن داستان و... پرداخت.

او در ادامه مثال‌هایی برای درک و دریافت بیشتر مخاطبان بیان و برای خوانش و مطالعه کتاب‌هایی را برای مطالعه به مخاطبان معرفی کرد.

این نویسنده در پاسخ به این سوال که آیا داستان خاتم باید در فضای امروزی نوشته شود یا حال و هوایی چون دوران گذشته داشته باشد، توضیح داد: این نویسنده است که تشخیص می‌دهد از چه فضایی باید برای خلق اثر کمک بگیرد. گاهی داستان باید حال و هوایی امروزی داشته باشد و گاهی فضای کهن، مناسب آن است.

در پایان این نشست که با حضور ۱۲۰ نفر از همکاران کانون به صورت حضوری و مجازی برگزار شد خبوشان به سوال‌های شرکت‌کنندگان در مورد نحوه شرکت در جشنواره خاتم پاسخ داد.

جشنواره داستان کوتاه خاتم با محوریت سیره پیامبر اکرم(ص) از سوی دفتر نشر فرهنگ اسلامی با همکاری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =