چگونه «کچه» دوزی کنیم؟

کارگاه آموزشی ساخت شخصیت‌های عروسکی با «کچه» ویژه مربیان مراکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، در سیزدهمین جشنواره پویانمایی تهران با تدریس چیستا تاجور و رادین ابراهیم‌پور برگزار شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، صبح روز ۱۳ اسفند ۱۴۰۲، همزمان با آغاز سیزدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، نخستین نشست از کارگاه‌های تخصصی جشنواره ویژه مربیان مراکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با موضوع «کچه» با تدریس چیستا تاجور و رادین ابراهیم‌پور کارشناسان این کارگاه‌ها برگزار شد.

چیستا تاجور و رادین ابراهیم‌پور، کارشناسان این کارگاه‌ها، دو هنرمندی هستند که در دوره پیشین جشنواره نیز نمایشگاهی از ١٣٠ عروسک شخصیت‌های انیمیشن فیلم‌های کانون را با استفاده از کچه (نمددوزی با الیاف ابریشم) و کارگاهی برای شرکت‌کنندگان در جشنواره برپا کرده بودند که به دلیل استقبال و اهمیت این هنر که در انیمیشن‌سازی بسیار قابل توجه و کاربردی است، در این دوره از جشنواره پویانمایی تهران کارگاه‌های تخصصی برای مربیان کانون برنامه‌ریزی شده است.

محمدرضا کریمی‌صارمی، دبیر جشنواره، در ابتدای این کارگاه با حضور در جمع مربیان کانون که متشکل از ۴۰ نفر از مربیان مراکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هستند و در ۱۰ گروه ۴ نفره برای آموزش و تولید آناتومی شخصیت‌های انیمیشنی با استفاده از «کچه» گروه‌بندی شده‌اند، به تمام همکاران خود خیرمقدم گفت.

چگونه «کچه» دوزی کنیم؟

وی با معرفی کارشناسان این نشست تخصصی و اهمیت فراگیری هنر «کچه»دوزی و لزوم پرداختن کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به این هنر، عنوان کرد: کانون به‌وجود آورنده سلایق جدید است، اگر قرار باشد کانون کار تکراری کند، مانند سازمان‌هایی می‌شد که در بازه‌هایی فعالیت می‌کردند و الان اثری از آن‌ها نیست. ما در تمام این سال‌ها برای تقویت فعالیت‌های کانون، سعی کردیم توجه ویژه‌ای به مراکز فرهنگی هنری داشته باشیم و حالا امروز بر اساس نیاز و تصمیم کارشناسان، «کچه» برای تدریس به مربیان در نظر گرفته شده است. امیدوارم «کچه» یا «نمد» بتواند یکی از فعالیت‌های اصلی کانون باشد.

کریمی‌صارمی در پایان خطاب به مربیان بیان کرد: امیدوارم با استفاده از این هنر به ایجاد تنوع در فضاسازی دفاتر کانون و تولید آثار همت کنید و بتوانیم با ایجاد این جذابیت بصری کاری کنیم تا کودکان و نوجوانانی که با حجم عظیمی از داشته‌های مجازی و حقیقی مواجهند، با آثار کانون نیز ارتباط بگیرند و بخشی از نیازهای آن‌ها را برآورده کنیم.

در ادامه، مربیان با آموزش‌های چیستا تاجور و با استفاده از پشم گوسفند مرینوس، به ساخت شخصیت‌هایی با بهره‌گیری از هنر «کچه» پرداختند. در این جلسه، کلیات این هنر به مربیان آموزش داده شد تا در چهار جلسه بعدی، جزئیات آن نیز بررسی شود. قرار است در انتها با فعالیت ۱۰ گروه، یک نمایشگاه از برخی از مجسمه‌های «کچه‌»‌ای برپا و چند انیمیشن کوتاه برای نمایش نوع حرکت شخصیت‌ها ساخته شود.

چیستا تاجور در خلال برگزاری این کارگاه درباره موضوع جلسه اول، اهداف و فرآیند برگزاری این کارگاه توضیح داد: در اولین جلسه به آشنایی مربیان با هنر «کچه» دوزی پرداختیم و تاریخچه و خاستگاه این هنر را که در کشور آمریکا و شهر کالیفرنیا است، بررسی کردیم و نوع ورود این هنر به ایران مرور شد.

چگونه «کچه» دوزی کنیم؟

وی با اشاره به اینکه هنر نمدمالی در تاریخ ایران وجود داشته و «کچه»دوزی مشابهت‌هایی با نمدمالی دارد، درباره ابزارها و نوع ساخت مجسمه با «کچه» گفت: در این هنر سوزن‌های خاصی استفاده می‌شود که برجستگی‌هایی روی خود دارد و در تماس با پشم، باعث می‌شود الیاف در هم تنیده شوند و حجم و شکل به آن‌ها داده شود.

مدرس کارگاه تخصصی «کچه» با بیان این‌که در اولین نشست، مربیان با ابزارهای مربوطه آشنا شدند، تصریح کرد: بعد از آشنایی با ابزار، اشکال ساده با مربیان تمرین شد تا بتوانند فرم‌های ساده را بسازند. در ادامه آرماتورسازی را آموزش دادیم تا بتوانند الیاف را در آرماتورها پیاده‌سازی کنند و توانایی حرکت و انیمیت‌کردن داشته باشند.

تاجور در پایان گفت: یکی از چالش‌های هنر «کچه»، تهیه ابزار و مواد لازم برای ساخت است که اگر کانون برای استفاده مربیان مراکز فرهنگی هنری اقدام به تهیه ابزار و مواد لازم کند، استفاده و تولید اثر در این حوزه می‌تواند در کانون فراگیر شود.

کارگاه‌های تخصصی ویژه مربیان، با چهار موضوع «کچه»، «کچه و آناتومی»، «کچه و حرکت» و «کچه و پویانمایی» (دوجلسه)، در ۵ جلسه برنامه‌ریزی شده است که در ایام برگزاری جشنواره هر روز از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۲:۳۰ در سالن کنفرانس مرکز آفرینش‌های هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب تهران برگزار می‌شود.

سیزدهمین دوره جشنواره پویانمایی تهران همچون دوره‌های گذشته در چهار بخش مسابقه، خارج از مسابقه، نمایش ویژه و چشم‌انداز از ۱۳ تا ۱۷ اسفند ۱۴۰۲ به دبیری محمدرضا کریمی‌صارمی در تهران در حال برگزاری است.

چگونه «کچه» دوزی کنیم؟

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =