داستان عنصر مهمی در سینمای کودک است

داور جشنواره پویانمایی تهران معتقد است این رویداد بسیار می‌تواند در ایجاد انگیزه نسل جوان تاثیرگذار باشد؛ چراکه با حضور در این جشنواره، هم آثار را می‌بینند و هم تعاملات بسیاری با فیلم‌سازها پیدا می‌کنند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، محمدحسن شاه‌محمدی داور بخش سیفژ سیزدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران با بیان این‌که تعداد فیلم‌های زیادی را به همراه مایکی کانتولا دیگر داور این رویداد تماشا کرده است، گفت: «سیفژ» انجمن فیلم‌سازان کودک و نوجوان است و در این بخش همه فیلم‌های جشنواره را از منظر این‌که برای کودک و نوجوان مناسب هستند، داوری کردیم. روی چند فیلم که نظرات‌مان نزدیک بود، بحث شد و در نهایت فیلمی را که روی آن اشتراک نظر داشتیم، انتخاب کردیم.

وی درباره کیفیت فیلم‌های جشنواره پویانمایی تهران در این دوره بیان کرد: سطح کیفی فیلم‌ها خوب بود و برخی از نظر تکنیکی و برخی از نظر داستانی قابل تامل بودند، البته من برای داستان و جذابیت داستانی اهمیت بیشتری قائلم؛ چراکه برای جذب مخاطب کودک و نوجوان، داستان مهم است و خیلی از فیلم‌ها این ویژگی را نداشتند و نمی‌توانستند مخاطبان کودک و نوجوان را همراه خود کنند.

شاه‌محمدی در پاسخ به این‌که آیا مخاطب فیلم‌های مذکور کودک و نوجوان نبودند، عنوان کرد: مخاطب این فیلم‌ها نیز کودکان و نوجوانان بودند اما به اعتقاد من، جذابیت‌های داستانی لازم برای جذب مخاطب را نداشتند.

فیلم‌ها از نظر تکنیکی حرفی برای گفتن دارند.

وی در ارزیابی فضاسازی فنی و تکنیک فیلم‌های جشنواره گفت: گرچه در حال حاضر فیلم‌ها از نظر تکنیکی حرفی برای گفتن دارند و در یک دهه اخیر خیلی پیشرفت‌های قابل توجهی را شاهدیم اما از لحاظ داستانی، توقع بیشتری داریم و فیلم‌نامه‌ها قوی نیستند و در واقع فرم قابل قبول اما محتوای ضعیفی نسبت به فرم‌شان دارند. «انیمیشن» فیلمی است که دیالوگ کمتر و فضای اغراق‌آمیزی دارد و فضای فانتزی آن باید ساخته شود و به همین دلیل داستان در این فیلم‌ها، ویژگی بسیار مهمی است که باید با مهارت روی آن کار شود.

داور بخش سیفژ سیزدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران در مورد معیارهای داوری در این بخش نیز توضیح داد: مواردی چون توجه به داستان، تکنیک و فرم فیلم‌ها برای من در داوری فیلم‌ها مهم است. همچنین معتقدم فیلم‌های کودک و نوجوان باید توسط داستان‌شان، مخاطبان را همراه خود کنند و جذابیت داستانی نقشی اساسی ایفا می‌کند. مایکی کانتولا نیز ساختار، تکنیک و زیبایی شناسی بصری برایش مهم بود و اتفاقاً سر یک فیلم که داستانی جذاب داشت اما تکنیک جالبی نداشت، بحث کردیم.

داستان عنصر مهمی در سینمای کودک است

جشنواره پویانمایی تهران در حد استانداردهای جهانی

وی درباره جشنواره پویانمایی تهران و ایجاد انگیزه برای جوانان علاقه‌مند به پویانمایی گفت: جشنواره پویانمایی بسیار می‌تواند در ایجاد انگیزه نسل جوان تاثیرگذار باشد همچنان‌که خود من نیز در سنین پایین‌تر، جشنواره برایم جذابیت داشت و با حضور در این جشنواره، هم آثار را می‌دیدم و هم تعاملات بسیاری با فیلم‌سازها پیدا کردم. فضای جشنواره پویانمایی به ویژه برای دانشجویانی که مستعد هستند بسیار جذابیت دارد و وقتی در محیط قرار می‌گیرند با، تجربه‌ها  و تکنیک‌های مختلفی روبرو می‌شوند، ایده می‌گیرند و در روند شکل‌گیری کاری‌شان موثر خواهد بود.

شاه‌محمدی همچنین بیان کرد: چون در جشنواره‌های خارجی نیز حضور داشتم، نظم بسیار خوبی را در جشنواره پویانمایی تهران شاهدم که در حد استاندارهای بالای بین‌المللی است. به نظرم ستاد اجرایی جشنواره پویانمایی، خیلی حرفه‌ای و در سطح جشنواره‌های سطح الف دنیا کار کرده است.

وی در پایان درباره ضرورت حضور جوانان فیلم‌ساز در جشنواره‌ها، گفت: فیلم‌های کوتاه انیمیشن معمولاً برای حضور در جشنواره‌ها ساخته می‌شوند زیرا محلی جدی برای عرضه این فیلم‌ها جز جشنواره‌ها وجود ندارد. وقتی جوانی فیلمی می‌سازد تنها انگیزه‌اش نمایش در جشنواره‌ها است و همچنین وقتی در فضای جشنواره قرار می‌گیرد و با فیلم‌سازان دیگر تعامل و گفت‌وگو می‌کند، برایش دلگرم کننده است و این حضور، به مسیر پیشرفتش کمک می‌کند. حضور در جشنواره‌ها به ویژه برای فیلم‌های کوتاه و انیمیشن کوتاه، موضوعی حیاتی و ضروری است.

محمدحسن شاه‌محمدی دانش‌آموخته فیلم‌سازی در انجمن سینمای جوانان ایران و دارای مدرک کارشناسی ارشد مدیریت اطلاعات، عضو انجمن فیلم کوتاه خانه سینما و انجمن بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان(سیفژ) است.

فیلم‌های کوتاه و مستند وی جوایز متعددی از جشنواره‌های بین‌المللی دریافت کرده‌ است از جمله جایزه بهترین فیلم کوتاه داستانی برای فیلم «همین یک بار» از جشنواره بین‌المللی فیلم‌های شرقی ژنو. شاه‌محمدی همچنین سابقه داوری در جشنواره‌های بین‌المللی را از آن جمله جشنواره فیلم کوتاه سیدنی استرالیا و بخش انیمیشن جشنواره سینمای کودکان هند، در کارنامه خود دارد.

سیزدهمین جشنواره پویانمایی تهران هم‌چون دوره‌های گذشته در چهار بخش مسابقه، خارج از مسابقه، نمایش ویژه و چشم‌انداز روز ۱۸ اسفند ۱۴۰۲ در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به‌کار خود پایان می‌دهد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =