کد خبر: 339412
تاریخ انتشار: ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۲۱
مخاطب، عضو و حامی سه فرایند پیش روی کانون است

معاون فرهنگی کانون در نشست با کارشناسان فرهنگی سراسر کشور بر استفاده از ظرفیت گروه‎های مردمی و حلقه‌های میانی در اجرای فعالیت‌های کانون تاکید کرد و تشکیل بانک مخاطبان را از ماموریت‌های کانون دانست.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل کانون، فرهاد فلاح در این نشست که به صورت برخط برای کارشناسان فرهنگی سراسر کشور و با موضوع تبیین نظام‌نامه معاونت فرهنگی و برنامه‌ریزی عملیاتی سال ۱۴۰۳ استان‌ها برگزار شد، ضمن ابلاغ سیاست‌های مرکزمحوری و مخاطب‌محوری و نوجوان‌محوری گفت: برای استفاده از ظرفیت گروه‌های مردمی و حلقه‌های میانی لازم است در گام نخست در قالب رویدادهای ایده‌محور یا شناسایی توانمندی‌ها، توان، استعداد و ظرفیت آنها را شناسایی و در مرحله بعد نسبت به جانمایی آن‌ها در موقعیت مناسبی در کانون تصمیم‌گیری کنید.

وی به کارشناسان توصیه کرد: درهای کانون پرورش فکری را روی فعالان فرهنگی باز است، علاقه‌مندان و افرادی را که در حوزه کودک و نوجوان فعال هستند از حضورشان در مراکز فرهنگی ‌هنری بهره ببرید. به این ترتیب جمعیت کودک و نوجوان را رشد می‎دهیم و بخشی از کار فرهنگی را به دست مردم و حلقه‌های میانی با نظارت مربیان کانون می‌سپاریم.

معاون فرهنگی کانون پرورش فکری در ادامه گفت: در برگزاری برنامه‌ها از ظرفیت پیش‌کسوت‌های کانونی و همچنین از جوانان علاقه‌مند به همکاری با کانون نیز استفاده کنید.

فلاح با اشاره به نظام‌‍‌نامه، اهداف و سیاست‌های معاونت فرهنگی کانون گفت: باید از الگوی برنامه‌ریزی سالانه استفاده کرده تا هر استانی درخور این نظام‌نامه برنامه‌ریزی کند. ۲۵ سرفصل برای استان‌ها ارسال شده است که به‌زودی نکته‌های جدیدی به آن اضافه کرده و نسخه جدید با رویکرد و اهدافی که دنبالش هستیم ارسال خواهد شد.

وی ادامه داد: بر اساس آن نظام‌نامه راهبردی اقدام‌هایی طراحی کرده و اهداف را متناسب با بوم خود طراحی کنید. مثلا بحث فابک، بحث نیروی انسانی یا مخاطبان که یک هدف‌گذاری است و به صورت کلان از طرف کانون دنبال می‌شود اما الگوی برگزاری آن در هر استانی با توجه به شرایط آن استان متفاوت خواهد بود. ممکن است یک استان چند راهبرد طراحی کرده و تشخیص دهد نسبت به بعضی از این سرفصل‌ها ورود نکند اما برای ورود و عدم ورود باید دلیل داشته باشد.

معاون فرهنگی کانون یادآور شد: ۲۹ سرفصل داریم که باید نسبت به آن برنامه داشته باشید و برای هر سر فصل راهبردی، برنامه بنویسید و بر اساس بوم خود برنامه‌ریزی کنید.

معاون فرهنگی کانون از کارشناسان فرهنگی کانون سراسر کشور خواست تا باشگاه سیمرغ را راه‌اندازی کرده و پرورش استعدادهای ادبی مدارس در باشگاه قاف که در سال ۱۴۰۲ تشکیل شده در سال ۱۴۰۳ هم ادامه یابد. همچنین برای کانون یارها نیز چشم‌انداز ۱۵ ساله و ۲۰ ساله داشته باشیم.

فلاح با بیان این‌که کار را معطل به ستاد نکنیم؛ گفت: نحوه مداخله ستاد این‌گونه است هر چه شما در برنامه اشکال داشته باشید از سوی ستاد کمک و حمایت خواهید شد و ما باید مواظب باشیم کسی عقب نیفتد.

کانون به قرارگاه هماهنگی‌های حوزه کودک و نوجوان تبدیل ‌شود

فلاح با اشاره به این‌که کانون از فعالان حوزه کودک و نوجوان حمایت می‌کند، افزود: نقش راهبردی کانون در حوزه کودک و نوجوان را گسترش می‌دهیم و کانون را به قرارگاه هماهنگی‌های حوزه کودک و نوجوان تبدیل می‌کنیم.

وی در ادامه گفت: با توجه به حمایت‌های ویژه وزیر آموزش و پرورش و ریاست محترم جمهوری نسبت به کانون گفت: وظیفه ما برنامه‌ریزی و پی‌گیری نتیجه‌بخش پرورش فکر و رشد تربیتی کودک و نوجوان است.

معاون فرهنگی کانون با بیان این‌که رویدادهای حل مساله برای نوجوانان، خلأ امروز کانون است، افزود: لازم است در کانون نوجوانان کنش‌گر تربیت کنیم. شورای نوجوان را در مراکز تشکیل دهیم. کمیته‌های تخصصی در شوراها تشکیل داده و اجازه بدهیم نوجوانان برای خودشان برنامه‌ریزی کنند و در مراکز به دیگران کمک کنند. به شهردار مشاور نوجوان معرفی کنیم. به بهزیستی، هلال‌احمر، کمیته امداد، نوجوانان علاقه‌مند را معرفی کنیم. نظریه سیاستی ما تاثیرگذاری فعال و کلان در جامعه‌پردازی آینده ایران است.

فلاح تاکید کرد: طرح‌های کانون مدرسه و کانون‌یارها را جدی بگیرید کانون‌یارها باید تبدیل به یک شبکه جدید کودک و نوجوان در کانون پرورش فکری و عرصه ملی شوند. در طول سال برای کانون‌یارها باید برنامه‌ریزی داشته باشیم تا فعال بوده و هر مرکزی یک یا چند کانون‌یار نماینده کانون در مدارس داشته باشیم. اردو و بسته‌های حمایتی برای‌شان در نظر بگیریم. کتاب‌هایی که باید بخوانند را تهیه کنیم و خط سیر مطالعاتی بدهیم.

فلاح از کارشناسان فرهنگی سراسر کشور خواست در کار انگیزه‌بخش باشند و با ارایه افق‌های نوین و برنامه‌ریزی پویا جلوی رخنه ناامیدی را بگیرند چرا که یک مربی با ناامیدی نمی‌تواند هدایت‌گر کودکان و نوجوانان باشد.

وی درباره دبیرخانه دایمی جشنواره‌های کانون نیز گفت: جشنواره قصه‌گویی را به استان یزد منتقل کردیم اما در ستاد دبیرخانه جشنواره‌ها داریم که نیاز هست برنامه‌ریزی همه برنامه‌ها و جشنواره‌ها در این دبیرخانه صورت گیرد.

معاون فرهنگی کانون با بیان این‌که بازدیدهای کارشناسی از مراکز برنامه‎ریزی شده و معقول و تاثیرگذار باشد، گفت: الگوی بازدیدهای کارشناسی تغییر کند تا تاثیرگذار باشد. مربی همسو شود و ایده‌های تازه‌ای پیدا کنیم. نمایندگان مناطق مشخص می‌شود. تحول در حوزه بازدیدها و کارهای کارشناسی داشته باشیم. بازدیدهای کارشناسی باید در راستای توانمندسازی کف میدان صورت گیرد.

فرآیندهای خروج از تصدی‌گری به سمت تولی‌گری را آغاز کنیم

وی افزود: خروج از تصدی‌گری و ورود به عرصه تولی‌گری و دست‌یابی به مرجعیت حوزه کودکان و نوجوانان ریلی است که طراحی شده است و در مربع «خانه»، «مدرسه»، «رسانه» و «مسجد» معتقدیم کانون موظف است در تمام این ساحت‌ها نقش‌آفرینی کند.

فلاح خاطرنشان کرد: کانون نباید به یک آموزشگاه بزرگ تبدیل شود بلکه باید ساختارش در راستای ماموریتش که پرورش فکر و تربیت کودک و نوجوان است باقی بماند.

فلاح با تاکید بر این‌که عضو فعال و غیرفعال نداریم بلکه مخاطب و عضو داریم، افزود: اگر عضوی غیرفعال شده در واقع مخاطب ما است اما نتوانسته استمرار فعالیت داشته باشد. ما باید مخاطب کانونی پیدا کنیم کسی که کانون و فعالیت‌هایش را می‌شناسد و دنبال می‌کند مخاطب ما است. باید تلاش کنیم تا مخاطب را تبدیل به عضو کرده و در مواجهه با کانون آرام‌آرام عضو و حامی کانون پرورش فکری شوند.

معاون فرهنگی کانون اضافه کرد: نسبت به ساماندهی مخاطبان برنامه‌ریزی داشته باشیم و این ظرفیت را ایجاد کنیم که ساز و کار مخاطب داشته باشیم و برای‌شان ساختاری طراحی کنیم تا در جریان تولیدات و فعالیت‌های ما قرار گیرند.

وی ادامه داد: ما یک‌میلیون مخاطب کانون زبان داریم که باید عضو کانون شوند خدمات رایگان فرهنگی برای آنها داشته باشیم. کتاب‌خوانی را به زبان انگلیسی، آلمانی و عربی ترویج کنیم. کانون زبان را تبدیل به مراکز فرهنگی و هنری کنیم. پدر و مادرها حامی کانون هستند. ما نیازمند حامی هستیم. نسبت به مخاطب و نسبت به حامی حساس باشیم.

معاون فرهنگی کانون گفت: مشکل ما در کانون فقط کمبود نیروی انسانی نیست. مشکل ما نگرش است. نوع نگرش ما باید تغییر کند. نیروی موثر داشته باشیم که بتواند نقش‌دهی کند.

وی از کارشناسان خواست تا جشنواره ایده‌پردازی برگزار کنند و برای ایده‌های خلاقانه ارزش قایل باشند و رویداد ایده‌پردازی ثامر را نیز در همین راستا به کار گیرند.

فلاح همچنین خواستار فعال کردن مراکز پستی در استان‌ها شد و گفت: ساز و کار برای این مراکز داشته باشید.

معاون فرهنگی در پایان با معرفی کتاب «راهنمای برنامه‌ریزی استراتژیک» نوشته دکتر اعرابی از کارشناسان خواست تا این کتاب را تهیه کرده و مطالعه کنند.

فروهر معدنی مدیر کل آفرینش‌های فرهنگی کانون نیز در پایان این نشست گفت: فرم مشخصات جامع ارزیابی مراکز ارسال شده و امتیازها به تفکیک مراکز انجام شده است.

معدنی با بیان این‌که به مراکز پستی نگاه ویژه داشته باشید، گفت: با توجه به وضعیت نیروی انسانی و آمار امانت کتاب یک نیرو در مراکز پستی فعال باشد.

وی افزود: تجهیز منابع کتابخانه‌ها به معاونت فرهنگی سپرده شده است. ۱۰۰ عنوان کتاب کانون و ۶۰ عنوان کتاب غیرکانونی در نظر گرفته شده است که در حال بررسی کتاب‌های علمی و مرجع هستیم. توزیع و تقسیم این کتاب‌ها را نیز به عهده خود استان قرار دادیم تا براساس مراکز فعال و غیرفعال خود ارسال کتاب داشته باشد. اگر مرکزی عضو نوجوان ندارد، ضرورتی ندارد برایش کتاب نوجوان بگذاریم.

مدیرکل آفرینش‌های فرهنگی کانون گفت: در ستاد هرگاه نیاز به همراهی، مشارکت، پشتیبانی و حمایت داشتید اعلام کنید تا با شما همکاری کنیم.

معدنی در مورد حق عضویت اعضای کانون نیز گفت: استان‌ها براساس وضعیت اقتصادی خانواده تعیین کنند و ما نیز در سامانه جامع کتابداری درج می‌کنیم. کارگاه‌های تخصصی و شهریه‌ای نیز به قوت خودش باقی است.

این نشست به صورت مجازی برای کارشناسان فرهنگی سراسر کشور با حضور فرهاد فلاح معاون فرهنگی، فروهر معدنی مدیرکل آفرینش‌های فرهنگی، سعیده عزیزیان مدیرکل آموزش و پژوهش، مجتبی حاذق مدیر آفرینش‌های ادبی و هنری و کارشناسان معاونت فرهنگی روز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ در سالن نشست‌های معاونت برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =