تبریز برای میزبانی جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی آماده می‌شود

تبریز در حالی برای برگزاری شانزدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی آماده می‌شود که تمامی امکانات برای میزبانی از میهمانان داخلی و خارجی این رویداد فرهنگی فراهم شده است.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، آخرین هماهنگی‌ها به منظور برگزاری هرچه شایسته‌تر جشنواره روز 15 بهمن در شورای سیاست‌گذاری این رویداد بین‌المللی و با حضور مدیرعامل کانون و مسوولان برگزاری جشنواره صورت گرفت.
جشنواره بین المللی قصه‌گویی کانون قرار است طی روزهای 29 بهمن تا 2 اسفند در تبریز برگزار شود.
 
مدیرعامل: جشنواره یادگار گذشتگان است، زحمات‌شان را قدر می‌دانیم
سید صادق رضایی مدیرعامل کانون در این جلسه، جشنواره قصه‌گویی را یادگار گذشتگانی دانست که در کانون برای برپایی این رویداد زحمات زیادی کشیده‌اند و باید از آنان قدردانی کرد.
وی یادآور شد که جشنواره‌ی قصه‌گویی باید آن‌چنان ابعاد گسترده‌ای پیدا کند که تمامی سازمان‌ها و نهادها، شخصیت‌ها و بخش‌های تخصصی کانون در آن مشارکت داشته باشند و به انتشار کتاب و ویژه‌نامه‌های تخصصی پیرامون آن دست بزنند.
رضایی خواستار چاپ کتاب با محوریت قصه‌گویی توسط معاونت تولید کانون همچنین معرفی برخی از آثار منتشرشده به ویژه در حوزه‌ی رمان نوجوان امروز با همین مضمون به شرکت کنندگان در جشنواره شد.
پیگیری تاسیس باشگاه قصه‌گویان ایران، گسترش دامنه‌ی برگزاری جشنواره به دیگر کشورها به ویژه‌ کشورهای حوزه مقاومت اسلامی و تجلیل از استاد شهید مرتضی مطهری به عنوان مروج قصه‌گویی از جمله مواردی بود که مدیرعامل کانون در این جلسه بر آن تاکید کرد.
وی در ابتدای سخنانش به اهمیت قصه‌گویی در اسلام اشاره کرد و افزود: قصه‌گویی بیانی هنری است که هیچ‌گاه به ورطه‌ی تکرار نخواهد افتاد و به همین دلیل است که بیش از یک سوم قرآن کریم به قصه اختصاص یافته است.
رضایی خاطر نشان کرد ما به قصه‌گویی به عنوان یک واسطه‌ی تربیتی الهی نگاه می‌کنیم و معتقدیم که این روش  دارویی شفابخش است که خداوند نسخه‌ی آن را نوشته و ما باید به آن عمل کنیم.
 
معاون فرهنگی: در گسترش فرهنگ قصه‌گویی موفق بوده‌ایم
در این جلسه محمد باقر آدوسی معاون فرنگی کانون با تاکید بر اهمیت گسترش فرهنگ قصه‌گویی در جامعه گفت: که امسال در حوزه‌ی ترویج قصه‌گویی عملکرد موفقی داشته ایم چرا که بیش از یک سوم شرکت کنندگان جشنواره از قصه‌گویان آزاد و غیر کانونی تشکیل شده است در حوزه‌ی توانمند سازی مربیان کانون نیز با موفقیت روبرو بوده‌ایم چرا که امسال آمار مربیان شرکت کننده نسبت به دوره‌ی قبل 11 درصد افزایش داشته است.

 وی همچنین یادآور شد که قصه‌گویان خارجی جشنواره شانزدهم از میان نزدیک به 50 نفر انتخاب شده‌اند و دارای سابقه‌ و آثار تالیفی ارزشمندی در این حوزه هستند.

آدوسی گزارشی از روند برگزاری مراحل قبلی جشنواره نیز ارایه داد و گفت: در مجموع 1700 قصه‌گو در بخش‌های مختلف جشنواره و بیش از 400 قصه‌گو در بخش صوتی جشنواره شرکت کردند و 130 متن بازنویسی و بازآفرینی شده نیز در اختیار دبیرخانه قرار گرفت.
او گفت جشنواره قصه‌گویی متعلق به همه‌ی مردم و نظام است و باید برای برگزاری هرچه بهتر آن تلاش کنیم.
به گفته‌ی معاون فرهنگی کانون جشنواره قصه‌گویی در مجموع 21 برگزیده خواهد داشت.
 
دبیر جشنواره: 117 نفر میهمان تبریزی‌ها هستند
محمود مروج دبیر جشنواره قصه‌گویی نیز از آمادگی کانون آذربایجان شرقی برای برگزاری جشنواره گزارشی ارایه کرد و انتظارهای خود را از کمیته‌های مختلف جشنواره به ویژه کمیته روابط عمومی و امور بین‌الملل بازگو کرد.
به گفته‌ی وی بیش از 117 نفر از ایران و کشورهای دیگر جهان میهمان این جشنواره در تبریز هستند و برنامه‌های جنبی متنوعی هم در کنار جشنواره تدارک دیده شده است که از جمله‌ی آن باید به تجلیل از برخی شهدای کانون استان آذربایجان شرقی اشاره کرد.
 
تاکید مدیر دفتر مرکزی حراست بر ترویج آموزه‌های قرآن با زبان قصه‌گویی
محمد مهدی محمودی ادیب مدیر دفتر مرکزی حراست کانون نیز در سخنان کوتاهی از آمادگی این بخش برای ایجاد فضایی مناسب و امن برای میهمانان جشنواره خبر داد و گفت: جشنواره‌ی قصه‌گویی می‌تواند به سمتی حرکت کند که قصه‌های قرآن در جامعه ترویج و عملی شود.
 
مدیر روابط عمومی و بین‌الملل: رسانه‌ها یاری‌گر جشنواره‌اند
محسن حموله مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون نیز در این نشست طی گزارشی گفت که تشکیل ستادهای خبری ویژه از سوی این مدیریت از ابتدای آغاز مراحل جشنواره باعث شد تاکنون بیش از 300 عنوان خبر و گزارش خبری و تصویری بر روی سایت‌های خبری کانون و نشریه الکترونیکی پلاک 44 منتشر شود که حدود 60 عنوان از این خبرها را ستاد مرکزی روابط عمومی تولید کرده است.
وی همچنین ضمن قدردانی از کارشناسان ستاد مرکزی در تهران و استان‌ها در پوشش خبری گسترده این رویداد در مراحل استانی و منطقه‌ای، توضیح داد که ستاد خبری این جشنواره در تبریز نیز از کارشناسان ستادی و استانی روابط عمومی تشکیل شده است و امیدواریم با همکاری رسانه‌های جمعی این رویداد از پوشش مناسبی برخوردار شود.
او همچنین از انجام هماهنگی‌های گسترده برای حضور 10 میهمان خارجی در جشنواره و ارسال بیش از هفتصد رایانامه به متقاضیان توسط مسوول کمیته امور بین الملل این مدیریت خبر داد و گفت این افراد از بین 50 متقاضی از 30 کشور جهان انتخاب شده‌اند و یکی از داوران این جشنواره خانمی کانادایی (با اصالت پاکستانی و مسلمان) است.

 انتشار یک ویژه‌نامه تخصصی برای جشنواره قصه‌گویی توسط روابط عمومی و امور بین‌الملل از دیگر فعالیت‌هایی است که حموله به آن اشاره کرد و سید صادق رضایی نیز ضمن قدردانی از انتشار خبرنامه جدید کانون با رویکرد تحلیلی و این ویژه‌نامه یادآور شد که انتظارش از روابط عمومی کانون این است که این مدیریت در مقاطع و مناسبت‌ها و در آستانه‌ی برگزاری جشنواره‌ها دست به انتشار چنین ویژه‌نامه‌هایی بزند تا این نشریه ها به مرجعی برای استفاده مربیان و کارشناسان و کارکنان کانون تبدیل شود.

شانزدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی صبح روز 29 بهمن در تبریز آغاز می‌شود.