کانون از هزار و یک شب هم گذشت!

50 قصه‌گوی داخلی و خارجی حاضر در شانزدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی،به مدت25 ساعت برای کودکان و نوجوانان تبریزی قصه‌گویی کردند.

به گزارش روابط‌عمومی و اموربین‌الملل کانون، محمود مروج مدیر هماهنگی امور استانها در کانون و دبیر اجرایی شانزدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در گفت‌و‌گویی با ویژه‌نامه‌ی اختصاصی این جشنواره با بیان این مطلب توضیح داده است: از همان ابتدا و طی مراحل مختلف جشنواره یک هزار و 709 قصه‌گو در 4 بخش جشنواره شرکت کردند و بیش از 1 هزار قصه‌گو برای کودکان و نوجوانان در نقاط مختلف کشور قصه گفتند که این آمار نشان از رشد 11 درصدی ما نسبت به سال قبل دارد.
مروج با اشاره به این‌که در بخش بازآفرینی و بازنویسی 129 شرکت‌کننده و در بخش قصه‌گویی صوتی نیز 410 قصه‌گویی داشته‌ایم اذعان داشته است که نسبت به سال گذشته با افزایش 6 برابری شرکت‌کنندگان در این قسمت رو‌به‌رو بوده‌ایم.
دبیر اجرایی شانزدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی همچنین افزوده است: از این تعداد شرکت کننده، 40 قصه‌گوی داخلی و 10 قصه‌گوی خارجی به مرحله‌ی نهایی راه پیدا کردند که طی 3 روز به مدت 25 ساعت برای کودکان و نوجوانان استان آذربایجان شرقی قصه‌گویی می‌کنند.
وی خاطرنشان کرده است: برای‌ این‌که بچه‌های بیش‌تری بتوانند شنونده‌ی قصه‌های برگزیده داخلی و خارجی باشند تعدادی از قصه‌گویان به شهرستان‌ها و مدارس فرهنگی و هنری استان جهت انجام این مهم اعزام شدند.
این مقام مسوول در خصوص معیار لازم برای حضور مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در جشنواره قصه‌گویی گفته است: لازمه‌ی ورود به جشنواره برای مربیان کانون 30 بار قصه‌گویی در مراکز مختلف کانون است. در حقیقت یک مربی وقتی می‌تواند مجوز ثبت‌نام در جشنواره را به دست بیاورد  که در 6 ماهه‌ی اول سال، 30 بار برای بچه‌ها قصه گفته باشد.
 وی در این گفت‌گو همچنین یادآور شده است در بخش آزاد جشنواره غیر کانونی‌ها و در حقیقت علاقه‌مندانی مثل مربیان مهدهای کودک، آموزگاران، طلاب، دانشجویان، پدران و مادران و بالاخره همه افرادی که سودای قصه‌گویی را در سر دارند می‌توانند شرکت کنند.
مروج در عین حال با تاکید بر توانمند‌سازی مربیان برای حضور قوی‌تر در جشنواره‌ها تصریح کرده است: در بهمن ماه امسال کارگاه آموزشی برای قصه‌گویان راه‌یافته به مرحله‌ی نهایی به مدت 2 روز در تهران برگزار شد و در این کارگاه، قصه‌گویان در کنار آموزش مطالب جدید با نگاهی نقادانه به تماشای اجراهای خودشان ‌نشستند و به فضای قصه‌گویی در مسابقات و اجرا در حضور داوران بیش‌تر آشنا شدند.
وی ادامه داده: به همین دلیل قصه‌گویان حاضر در مرحله‌ی نهایی شانزدهمین جشنواره قصه‌گویی با آمادگی بیشتری در جشنواره حضور یافتند.
مدیر هماهنگی امور استان‌ها هدف از برگزاری جشنواره قصه‌گویی در سطح بین‌المللی را فراهم آوردن بستری برای تبادل نظر و تجربه بین قصه‌گویان داخلی و خارجی عنوان کرده و گفته است: با وجود محدودیت‌هایی که به‌ویژه در زمینه‌ی مالی، وجود داشت امسال پذیرای 10 نفر از قصه‌گویان و 1 داور بین‌المللی بودیم که صاحب‌سبک و اثر هستند و پرونده‌ی کاری کاملی در کشور خودشان دارند.
وی در عین حال یادآور شده: علی‌رغم محدودیت زمانی بخش امور بین‌الملل، در این زمینه بسیار خوب عمل کرد و فراخوان جشنواره در همین فاصله‌ی زمانی کم به چند زبان انگلیسی، عربی و اسپانیایی ترجمه شد و طبق گزارش بخش امور بین‌الملل این فراخوان با استقبال زیادی روبه‌رو شد و در پی آن قصه‌گویان توانمندی برای حضور در این جشنواره اعلام آمادگی کردند.
دبیر اجرایی جشنواره استقبال گسترده قصه‌گویان خارجی از این جشنواره را نشان از ظرفیت بالای جشنواره‌ها و اعتبار فرهنگی کانون دانست.
محمود مروج همچنین قصه گویی صوتی را یکی از اتفاق‌های جدید جشنواره امسال عنوان کرده و توضیح داده است: در سنوات گذشته این بخش تحت عنوان قصه‌گویی رادیویی در جشنواره اجرا می‌شد اما با توجه به تدابیر اندیشیده شده برای منحصر نشدن این بخش به همکاران رادیویی و فراهم آوردن فرصتی برای تمامی کسانی که امکان شرکت حضوری در جشنواره قصه گویی را ندارند فراخوان در قالب قصه‌گویی صوتی در اختیار علاقمندان قرار گرفت که خوشبختانه با رشد 6 برابری شرکت کنندگان همراه بود.
وی بر همین اساس ادامه داده که متاسفانه طی چندین دوره برگزاری جشنواره تا کنون آثار منتخب به صورت صوتی یا تصویری منتشر نشده است  و محدودیت فضای جشنواره، ازدحام و سر و صدای فضای برگزاری از دلایل عمده میسر نشدن این طرح بوده است.
مروج در عین حال گفته است: در جشنواره امسال تلاش بر این است که امکان انتشار صوتی و تصویری آثار منتخب فراهم شود.
دبیراجرایی شانزدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی درپایان ادامه داده است: نتایج و تاثیرات جشنواره را باید نرم و تدریجی بدانیم. به طور کلی بازخورد کار فرهنگی بازخوردی آنی نیست که به محض انجام بتوانیم شاهد نتیجه‌ی آن باشیم. بررسی‌های میدانی حاکی از نشانه‌هایی است مبنی بر این‌که طی این سال‌ها اقبال عمومی نسبت به قصه‌گویی بیش‌تر شده است.
وی اذعان داشته: شاید پیش از این اگر کسی می‌خواست قصه‌ بگوید کمی احتیاط می‌کرد اما حالا این احتیاط‌ها به ویژه در قسمت آموزشی و پژوهشی که مخاطب اصلی آن هم کودکان و نوجوانان هستند بسیار کم‌ شده است و قصه از حال و هوای تلاشی صرفاً تفریحی و سرگرم‌‌کننده، فاصله گرفته است.
مروج در پایان توضیح داده است: در همین راستا سازمان‌های زیادی به آموزش قصه‌گویی مشغول هستند؛ آن‌ها به کاربردهای قصه در رسیدن به اهداف‌شان واقف اند و از آن بهره می‌گیرند.