نمایش «قاب‌های روان» در دهمین جشنواره بین‌الملی پویانمایی تهران

در بخش ویژه «قاب‌های روان» دهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران 9 فیلم متفاوت از سینمای انیمیشن به نمایش در‌ می‌آید.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، این آثار در یکی از بخش‌های جنبی دهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی روی پرده خواهد رفت.
بر این اساس، بخش «قاب‌های روان» به بررسی آثاری می‌پردازد که با استفاده از تکنیک زیر دوربین خلق شده‌اند. در این روش که خلق تصاویر و متحرک‌سازی به صورت فریم به فریم و به طور مستقیم در زیر دوربین اتفاق می‌افتد، ابتدا بر سطحی شیشه‌ای و با استفاده از مواد مختلف تصویری خلق می‌شود و پس از آن این تصویر به وسیله دوربینی که کاملاً عمود بر سطح شیشه و با فاصله‌ای مناسب قرار گرفته است، ثبت شد، سپس با ایجاد تغییرهای اندک در تصویر، عکس بعدی گرفته شده و در انتها با  پخش متوالی این عکس‌ها، تصاویر جان گرفته و به نمایش در می‌آیند. در این تکنیک با تغییر دادن هر فریم، دیگر امکان برگشت به آن وجود نخواهد داشت و در انتها جز عکس‌هایی که ثبت شده‌اند و مقداری شن یا رنگ، چیزی باقی نمی‌ماند.
بر اساس این خبر، «نورمن» به کارگردانی راب وروائک به مدت 10:00 دقیقه از بلژیک، «تونل» به کارگردانی مریم کشکولی‌نیا به مدت 7:20 دقیقه از ایران، «بافنده شب» از جون گراتز به مدت 5:45 دقیقه از آمریکا، «چاه» از فیلیپ واچر به مدت 12:10 دقیقه از کشور کانادا و «داستان گرفتاری» از کوری فرانسیس پارکس به مدت 5:30 دقیقه از آمریکا از جمله آثار بخش «قاب‌های روان» دهمین جشنواره پویانمایی هستند.
«تصنیف خانه جزیره هلند» به کارگردانی لین تاملینسون به مدت 4:19 دقیقه از آمریکا، «بهار» به کارگردانی شین لی به مدت 3:40 دقیقه از استرالیا، «علامت» به کارگردانی ویتولد گیرسز به مدت 14:00دقیقه از لهستان و «پدربزرگ»به کارگردانی شیوا صادق اسدی به مدت 10:05دقیقه از ایران از دیگر آثار بخش «قاب‌های روان» به شمار می‌روند.
دهمین جشنواره دو سالانه بین‌المللی پویانمایی از 15 تا 19 اسفند در تهران و 32 سالن کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سراسر کشور برگزار می شود.