رسیدن به جایگاه واقعی، مطالبه رهبری و مردم از کانون است

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان باید جایگاه واقعی خود را در عرصه‌ی کودک و نوجوان به دست بیاورد و این مطالبه‌ی اصلی مقام معظم رهبری و عموم مردم از کانون است.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، گردهم‌آیی دو روزه‌ی مدیران کل کانون سراسر کشور در تهران برگزار شد و در آن علیرضا حاجیان‌زاده مدیرعامل کانون طی سخنانی بر اهمیت محوریت یافتن کانون در عرصه‌ی کودک و نوجوان تاکید کرد.
وی در این سخنرانی راهبردهای سال 1394 کانون را تشریح کرد و گفت: برای اولین بار برنامه‌ی منسجمی بر اساس این راهبردها از سوی شورای طرح و برنامه کانون ارایه و به تصویب رسیده است و طراحی برنامه سال 95 نیز بر مبنای طراحی برنامه‌ی پنج ساله ششم از ابتدای سال آینده آغاز می‌شود.
مدیرعامل کانون در جمع مدیران کل کانون استان‌های کشور این راهبردها را در 13 بخش جداگانه تبیین و تاکید کرد که تثبیت جایگاه محوری کانون در حوزه فعالیت‌های کودکان و نوجوانان در ایران اسلامی باید کاملا برون سازمانی و فرا ملی مورد توجه قرار بگیرد و ما علاوه بر وظایف درون سازمانی قصد داریم در یک سطح ملی و حاکمیتی حرکت کنیم و در این راه جلب توجه مردم، مسوولان و سایر دستگاه‌ها نسبت به مسایل کودکان و آسیب‌هایی که آن‌ها را تهدید می‌کند ضروری است.
وی البته شرط موفقیت در این اقدام فرا سازمانی را عملکرد مناسب درون سازمانی عنوان کرد و افزود: کانون با این سابقه‌ی طولانی مناسب، از مقبولیت خوبی برخوردار است ولی ما باید در همه‌ی حوزه‌های فرهنگی حتی غیر فرهنگی و در حوزه‌ی حقوق کودک و نوجوان نیز محوریت داشته باشیم. این بدان معنی نیست که وظایف دیگران را انجام دهیم اما بسیاری از سازمان‌ها و نهادها و تشکل‌هایی که در این حوزه فعالیت می‌کنند به ما می‌گویند ما علاقه‌مند هستیم نهادی یا سازمانی محور باشد و همه به آن تکیه کنند و به نظر من این حق کانون است که این محوریت را بر عهده داشته باشد.
حاجیان‌زاده از افزایش تعامل و برگزاری نشست‌هایی با دیگر سازمان‌ها و ارگان‌ها برای ارتقای جایگاه کانون خبر داد و دستور تشکیل دبیرخانه کودک و نوجوان با محوریت کانون را که در هفته‌ی ملی کودک و با نظر وزیر آموزش و پرورش صورت گرفت، نمادی برای تثبیت محوریت کانون در این حوزه دانست و خاطرنشان کرد: آیین نامه تشکیل این دبیرخانه قرار است از سوی وزارت آموزش و پرورش به هیات دولت یا شورای عالی انقلاب فرهنگی ارایه و مورد تصویب آن‌ها قرار بگیرد.
وی همچنین عضویت کانون در کنوانسیون حقوق کودک، افزایش ارتباط با صدا و سیمای جمهوری اسلامی و نهادها و تشکل‌های خصوصی این حوزه و امضای تفاهم‌نامه‌های جداگانه‌ای برای همکاری با معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، سازمان بهزیستی و شهرداری تهران را از جمله تلاش‌ها برای ارتقای این جایگاه عنوان کرد و گفت این راهبرد در سال 94 نیز مورد توجه جدی قرار خواهد گرفت.
مدیرعامل کانون محور اصلی دومین راهبرد تدوین شده را تقویت هویت دینی، اسلامی و ایرانی عنوان کرد و با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر این مساله که «موضوع کانون باید انقلاب اسلامی باشد»، یادآور شد که در کانون باید تلاش کنیم تا بچه‌ها با مفاهیم و معارف دینی و مذهبی و هویت ایرانی انس بگیرند و وظیفه کانون تنها اجرای فعالیت‌های فرهنگی هنری نیست، بلکه تربیت دینی و انقلابی راهبرد مهمی است که البته با تکیه بر برنامه‌های جذاب و کودک پسند در مخاطبان نهادینه می‌شود.
بر مبنای این گزارش، حرکت بر اساس برنامه سومین محوری بود که حاجیان‌زاده به آن اشاره کرد و با تاکید بر پرهیز از روزمرگی و تصمیم‌های مقطعی و سلیقه‌ای، یادآور شد کارهای بزرگ و حاکمیتی کانون تنها از راه برنامه‌ریزی اساسی، مطالعه، پژوهش، خرد جمعی و نگاه کارشناسی باید انجام شود.
وی افزود: باید به این اصل تاکید کنم که همه چیز را همگان دانند و مدیر خوب با استفاده از همه‌ی ظرفیت‌های کارشناسی، تصمیم مناسبی می‌گیرد و با توکل به خدا و عزم محکم آن را اجرا می‌کند. به تعبیری مدیریت انسانی باید نرم و بااقتدار باشد. نرم بودن به معنی رها کردن و اقتدار به معنی خشونت نیست.
حاجیان‌زاده در همین زمینه سوق دادن پژوهش‌های کانون به سمت برنامه‌ها و نیازهای مخاطبان را ضروری دانست و بار دیگر یادآور شد که مقام معظم رهبری نیز - در دیداری که با مدیریت قبلی کانون داشتند - بر احصای نیازهای کودکان و نوجوانان از سوی کانون تاکید داشتند.
مدیرعامل کانون در تشریح چهارمین بند از راهبردهای جدید تدوین شده، «اهتمام به نیازها و علایق و سلیقه‌های متفاوت مخاطبان» را مورد تاکید قرار داد و گفت تفاوت‌های فردی سنی، قومی و جنسیتی‌، حتی تفاوت در زبان، مذهب و روحیات متفاوت، هم در مراکز هم در تولیدات باید مورد توجه قرار بگیرد.
وی «ترسیم نقشه‌ی محتوایی فعالیت‌ها و تولیدات کانون» را به عنوان پنجمین راهبرد تبیین‌شده در کانون مطرح کرد و توضیح داد که باید در طراحی تمامی برنامه‌ها و تولیدات به طور دقیق بدانیم که چه محتوایی را می‌خواهیم به مخاطب منتقل کنیم و این نقشه، مانند پازلی است که همه‌ی فعالیت‌ها و تولیدات در کنار هم آن را تکمیل می‌کنند.
«توسعه‌ی سواد خواندن» به گفته‌ی مدیرعامل کانون ششمین راهبردی است که مورد توجه مسوولان کانون در سال 1394 قرار خواهد گرفت تا بر اساس آن فرهنگ مطالعه در جامعه گسترش پیدا کند و کانون از این راه به دنبال اهداف عمیق‌تری مانند افزایش اطلاعات و پس از آن افزایش و تقویت مهارت‌های خواندن، نوشتن، شنیدن و سخن گفتن است.
حاجیان‌زاده در همین بخش با اشاره به گفت‌وگوهای متعدد با نوجوان در استان‌های مختلف کشور، اعضای کانون را بچه‌هایی فرهیخته، جسور، دارای کلام فاخر و در عین حال مودب توصیف کرد.
او در بیان هفتمین راهبرد کانون بار دیگر به سخنان مقام معظم رهبری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای (مد ظله العالی) و تاکید ایشان بر اهمیت «ارایه‌ی پیوست‌های فرهنگی در  تولیدات کانون» اشاره کرد و این امر را تکلیفی معنوی و عقلانی برای کانون برشمرد و افزود: به عنوان نهادی فرهنگی و اسلامی و در تقابل با جهانی که از راه تولیدات فرهنگی خود هویت ما و فرزندان‌مان را مخدوش می‌کند، وظیفه داریم با بهره‌گیری از پیوست‌های فرهنگی و نمادها و شخصیت‌های ملی و مذهبی این تعامل را ایجاد کنیم و تولید، به تنهایی نمی‌تواند این بُرد فرهنگی را ایجاد کند.
مدیرعامل کانون در تکمیل این مبحث یادآور شد که جشنواره‌های کانون درکنار فعالیت‌های عمومی و تولیدات ما باید با مراکز در ارتباط باشند و در مواجهه با مخاطبان دیده‌ایم که آن‌ها نسبت به بسیاری از تولیدات ما نظر دارند و این حرف‌ها را باید نویسندگان و کارگردان‌های ما از نزدیک بشنوند. جایزه‌گرفتن در جشنواره‌های داخلی و بین‌المللی نباید چندان باعث خوشحالی ما شود در حالی که بچه‌ها می‌گویند از برخی از این آثار خوشمان نمی‌آید.
بر اساس این گزارش، هشتمین راهبرد کانون در این سخنرانی از منظر مدیرعامل کانون، «توجه به فن‌آوری‌های نوین» بود و او تاکید کرد که روزآمد شدن، هرگز به معنی کنار گذاشتن روش‌های سنتی نیست و کانون باید در کنار استفاده از شیوه‌های سنتی، محتوای فعالیت‌ها و تولیدات خود را روزآمد کند و به شیوه‌ها و روش‌های جدید مورد استفاده مخاطبان بی‌توجه نباشد.
حاجیان‌زاده با یادآوری این امر که بچه‌ها امروزه از ابزارهای مختلف ارتباطی مانند رایانه‌ها، گوشی‌های همراه و لوح‌های فشرده رایانه‌ای به صورتی گسترده استفاده می‌کنند، بر اهمیت طراحی رسانه‌های نوین در فضاهای مجازی از سوی کانون تاکید کرد.
سخنان مدیرعامل کانون در همین بخش حاوی چند خبر جدید بود و وی گفت که در سال 94 به دنبال رونمایی از فضای مجازی جدید کانون هستیم و ایجاد پرتال جامع، راه‌اندازی پرتال تلویزیونی اینترنتی، ساماندهی بخش انفورماتیک کانون با راه‌اندازی دفتر فن‌آوری اطلاعات و تحول اداری، تقویت ساخت بازی‌های رایانه‌ای، تولید کتاب الکترونیکی و برنامه‌های کاربردی ویژه تلفن همراه و لوح‌های رایانه‌ای را با حفظ سنت‌ها در دستور کار قرار داده‌ایم.
وی در تشریح نهمین راهبرد کانون بار دیگر با بیان این موضوع که کانون سازمانی یادگیرنده است بر «توانمند سازی  مربیان، کارشناسان، مدیران و همه‌ی نیروهای انسانی» مجموعه تاکید کرد و گفت: در این زمینه باید در سه حوزه‌ی دانشی، مهارتی و تقوایی بکوشیم و در مجموع تلاش کنیم تا انگیزه‌های درونی و معنوی کارکنان تقویت شود و آن‌ها فضای کاری خود را دوست داشته باشند و از احساس رضایت‌مندی و امنیت شغلی برخوردار شوند. این مهم با سازماندهی نیروی انسانی، ساماندهی آموزش‌ها و ارزیابی نیروی انسانی با راه اندازی دفتر نظارت و ارزشیابی صورت خواهد گرفت.
دهمین بخش از سخنان حاجیان‌زاده در تشریح راهبردهای کانون به «تقویت تولیدات به دو بخش حرفه‌ای و تولیدات مراکز» اختصاص داشت و او توضیح داد که در بخش تولید حرفه‌ای با تشکیل چندین اتاق فکر در حوزه‌های مختلف به دنبال ایجاد توازن در تولید کتاب برای مخاطبان کودک و نوجوان و در موضوع‌های مختلف علمی، داستانی، اجتماعی و دینی هستیم و  تولید ده عنوان تئاتر در مرکز تئاتر و پرهیز از اجاره دادن صرف سالن‌های کانون به گروه‌های نمایشی در عین حمایت از آن‌ها و تقویت بخش سینمایی با تولید چندین عنوان فیلم جدید را در سال آینده در دستور کار قرار داده‌ایم.
وی در تشریح اهمیت تولید در مراکز گفت: هم اعضا و هم مربیان ما باید دست به تولید آثار فاخر و ارزشمند بزنند در همین زمینه از برگزاری جشنواره فیلم‌‌های کودکان برای کودکان و تقویت توانمندی‌های مربیان در عرصه‌های قصه گویی و نمایش عروسکی هم حمایت می‌کنیم تا آنان ضمن حفظ فعالیت‌های کتاب‌خانه‌ای به سطح بالاتری ارتقا پیدا کنند.
«گسترش دایره‌ی مخاطبان کانون بر اساس رهنمودها و تاکیدات مقام معظم رهبری» نیز یازدهمین بند از سخنان مدیرعامل کانون بود و او با تاکید بر این که ما نمی‌توانیم کار آموزش و پرورش را انجام دهیم، یادآور شد که راه ورود به مدارس از مسیر ورود محصولات کانون به مدرسه‌ها و حضور دانش‌آموزان به صورت برنامه‌ریزی‌شده در مراکز کانون صورت می‌گیرد.
حاجیان‌زاده دوازدهمین بخش سخنان خود را به «اهمیت گسترش حضور در فضاهای رسانه‌ای» اختصاص داد و  افزود: حضور در رسانه‌ها فقط به خبر رسانی محدود نمی‌شود، بلکه باید با بهره‌گیری از تمامی ابزارهای رسانه‌ای  عمق فعالیت‌ها و توانمندی‌های کانون را به جامعه نشان دهیم. در این راه افزایش تولید برنامه‌های تلویزیونی،  حضور مسوولان و مربیان و قصه‌گویان کانون در برنامه‌های زنده و نمایش فیلم‌های کانون در رسانه‌ی ملی مورد توجه قرار گرفته است.
سیزدهمین و آخرین بخش سخنرانی مدیرعامل کانون «اهتمام به مسایل اقتصادی» را مورد توجه قرار می‌داد و وی با بیان این خبر که شورای سیاست‌گذاری اقتصادی در کانون تشکیل شده است افزود: مسایل اقتصادی در کانون هدف نیست بلکه با توجه به شرایط ساختاری باید از آن به عنوان ابزاری برای بالابردن درآمدها و کاهش هزینه‌ها استفاده کنیم.
حاجیان‌زاده در پایان دوسالانه‌کردن برخی از جشنواره‌های کانون به منظور ساماندهی هزینه‌ها، مطالعه برای ساماندهی سوگواره‌ها، توقف یک ساله تعدادی از گردهم‌آیی‌های بخش‌های مختلف کانون، تعیین ابتدا و انتهای پروژه‌ها و تعیین هزینه‌ی مشخص برای آن و ساماندهی نشریات و سایت‌های کانون را از جمله‌ راهکارها برای  کاهش هزینه‌های کانون در سال آینده برشمرد.
مدیرعامل کانون همچنین در بخش دیگری از این گردهم‌آیی که روزهای 12 و 13 اسفند در تهران برگزار شد، پس از شنیدن دیدگاه‌های مدیران کل کانون به سوال‌های آن‌ها پاسخ داد.
 
سیزده راهبرد کانون در سال 94 به صورت فهرست‌وار:
1-      تثبیت جایگاه محوری کانون در حوزه فعالیت‌های کودکان و نوجوانان در ایران اسلامی
2-      تقویت هویت دینی، اسلامی و ایرانی در فعالیت‌ها و تولیدات
3-      حرکت بر اساس برنامه و برنامه‌ریزی بر اساس مطالعه، پژوهش، خرد جمعی و نگاه کارشناسی
4-      اهتمام به نیازها و علایق و سلیقه‌های متفاوت مخاطبان
5-      ترسیم نقشه‌ی محتوایی فعالیت‌ها و تولیدات کانون
6-      توسعه‌ی سواد خواندن با افزایش اطلاعات و تقویت مهارت‌های خواندن، نوشتن، گوش‌دادن و سخن گفتن
7-      ارایه‌ی پیوست‌های فرهنگی در کنار تولیدات کانون
8-      توجه به فن‌آوری‌های نوین در عین حفظ فعالیت‌های سنتی
9-      توانمند سازی مربیان، کارشناسان، مدیران و همه‌ی نیروهای انسانی
10- تقویت تولید حرفه‌ای نویسندگان و هنرمندان و کتاب‌خانه‌ای مربیان، کارشناسان و اعضای مراکز کانون
11- گسترش دایره‌ی مخاطبان از مسیر ورود تولیدات به مدارس و حضور دانش‌آموزان در مراکز کانون
12- گسترش حضور در فضاهای رسانه‌ای و ایجاد رسانه‌های جدید برای کانون
13- اهتمام به مسایل اقتصادی از مسیر افزایش درآمدها و کاهش هزینه‌ها