نشست ادبی دو پنجره با حضور احمد عربلو نویسنده کودک و نوجوان

این نویسنده و داستان نویس حوزه کودک و نوجوان معرفی وقایع جنگ تحمیلی با زبان طنز را به منظور جذابیت بیشتر هدف خود از ورود به عرصه ادبیات دفاع مقدس عنوان کرد.

 به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اصفهان، مرکز آفرینش های ادبی استان نشست "دو پنجره" را با حضور احمد عربلو نویسنده ی کودک و نوجوان برگزار کرد.
در این نشست که در دو نوبت ویژه ی نوجوانان دختر و پسر به طور جداگانه برگزار شد، کتاب "تانک آرزوها" نوشته ی عربلو مورد نقد و بررسی قرار گرفت. اعضای نوجوان که این کتاب را از قبل مطالعه کرده بودند نظرات و سوال های خود را با نویسنده ی آن مطرح نمودند.
"تانک آرزوها" نام کتابی است که نویسنده در آن خاطرات سال ها حضور خود در جنگ تحمیلی را با زبان طنز برای نوجوانان بیان می کند. عربلو در این نشست با اشاره به شیوه ی طنز نویسی و راه دشوار نویسندگی، توصیف وقایع هشت سال دفاع مقدس برای کودکان و به ویژه نوجوانان را وظیفه ی نویسندگان این حوزه دانست.وی گفت:در عرصه ی ادبیات انقلاب اسلامی به قدری سوژه های ناب و تازه وجود دارد که هر هنرمندی قادر است در زمینه فعالیت خود به این موضوعات بپردازد واین ویژگی در خصوص موضوع های طنز آمیز در ادبیات انقلاب و دفاع مقدس بیشتر به چشم می خورد.
این نویسنده معرفی وقایع دفاع مقدس با زبان طنز را به منظور جذابیت بیشتر برای کودکان و نوجوانان هدف خود از ورود به این عرصه عنوان کرد.
به عقیده ی عربلو آثار دفاع مقدس به دلیل غنی بودن محتوای آن قابلیت ترجمه دارد که با ترجمه این گونه آثار می توان تفکرات 8 سال دفاع مقدس که در طول تاریخ منحصر به فرد است را به مردم دنیا معرفی کرد.
نویسنده ی کتاب "تندیس مقاومت" در ادامه ی صحبت های خود خطاب به نوجوانان خاطرنشان کرد:امنیت و آرامشی که همه ما در حال حاضر از آن بهره می بریم حاصل فداکاری ها و از خودگذشتگی های شهدا و رزمندگان می باشد و شما باید از همین سن در راه حفظ این میراث گرانبها و ارزشمند کوشا باشید.
وی در پاسخ به سوال یکی از اعضا که چرا فضای جبهه را فضایی تقریبا شاد نشان داده اید گفت: ارتباط میان رزمندگان در طول دفاع مقدس بسیار خوب و صمیمی بود که در نتیجه ی آن فضای حاکم بر جبهه های حق علیه باطل همواره سرشار از رفاقت و شادی بود و رزمندگان اسلام در زمان شب های عملیات، خود را به خداوند متعال نزدیک تر می دیدند و این باعث بهجت درونی و خوشحالی آن ها می شد.
 وی با ابراز خشنودی از این که در جمع نوجوانان علاقه مند به ادبیات حاضر شده است نظرات گفته شده توسط اعضا را در خلق آثار بعدی خود تاثیر گذار دانست و با بیان این که سهم زیادی از داستان های نوشته شده وی متاثر از دوران نوجوانی خود او می باشد افزود: خاطرات بیان شده از دوران جنگ یا تجربه ی شخصی بنده بوده و یا دوستان رزمنده و نزدیک من آن را تجربه نموده اند.
گفتنی است احمد عربلو کارشناس ارشد ادبیات فارسی و نویسنده و داستان‌نویس در حوزه‌های کودک و نوجوان،دفاع مقدس و انقلاب اسلامی متولد سال 1344 در تهران می باشد. "قند و نمک" و "تاریخ از این ور" از دیگر آثار این نویسنده می باشد که توسط انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به چاپ رسیده است.