پیگیری تثبیت جایگاه کمیته کودک و نوجوان از وزارت کشور

عقدایی در جلسه کمیته کودک و نوجوان استان اصفهان از مذاکره با وزارت کشور جهت تثبیت جایگاه این کمیته در سطح کشور خبر داد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اصفهان،جلسه کمیته کودک و نوجوان استان در دفتر معاون سیاسی،امنیتی و اجتماعی برگزار شد.در این جلسه معاون استاندار اصفهان با تاکید بر ضرورت هماهنگی و همگرایی در برنامه های این کمیته توسط اعضا گفت:برای تحقق این موضوع لازم است تا سازمان ها و ادارات فرم های آماری جمع آوری اطلاعات فراغتی خود را ارسال کرده تا با جمع بندی و تهیه گزارشی از فعالیت های اوقات فراغت به ویژه در فصل تابستان تصمیم های بعدی صورت پذیرد.

عقدایی با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب در جمع اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد:مقام معظم رهبری در این جلسه به ضرورت فرهنگ سازی در زمینه اسباب بازی ها و هم چنین اهمیت وجود پیوست های فرهنگی برای این موضوعات تاکید کردند و این نشان دهنده اهمیت ویژه فعالیت های مرتبط با کودکان و نوجوانان است که رهبر انقلاب به درستی به آن همواره تاکید کرده اند.

وی افزود :با وزارت کشور درباره تثبیت جایگاه قانونی کمیته کودک و نوجوان مذاکره خواهد شد تا استان ها ی دیگر نیز بتوانند از الگو و تجربه استان اصفهان در تشکیل این کمیته استفاده کنند. معاون سیاسی،امنیتی و اجتماعی ادامه داد :لازم است فرمانداری های شهرستان ها نیز با تشکیل کمیته کودک و نوجوان در هماهنگی هر چه بیشتر برنامه های مرتبط با کودکان و نوجوانان اهتمام ورزند.

در ادامه محمدحسین فرجو دبیر شورای نظارت بر اسباب بازی های کشور با تشریح وضعیت اسباب بازی در سطح کشور گفت:اسباب بازی سرمایه اصلی کودک است و مراحل رشد شخصیت کودک را شکل می دهد و به عنوان یک کالای فرهنگی در کنار کودک،زندگی کردن را به او آموزش داده و به وی در تعامل با محیط اطراف بیش از پیش آگاهی می دهد.

فرجو گفت:اسباب بازی و سرگرمی در نظام آموزشی کشورهای پیشرفته به عنوان یک عنصر اصلی و کلیدی مطرح است و امروزه برای آموزش علوم،ریاضی،تکنولوژی،هنر و ...از اسباب بازی بهره می گیرند.

وی اظهار کرد:باید فرهنگ سازی جهت استفاده صحیح خانواده ها از اسباب بازی صورت پذیرد تا با بهره گیری از این موضوع فرآیند رشد شخصیت کودک به خوبی انجام شود.

این مسوول گفت:از سال 1379 این شورا به ریاست مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تشکیل شده و به تدوین ضوابط و اجرای مقررات در این حوزه مبادرت ورزیده است.فرجو افزود:هم اکنون به اسباب بازی های تولیدکشور گواهینامه ثبت داده می شود و تا الان نزدیک به 3000 هزار طرح گاهینامه دریافت کرده اند.

وی بر جدیت هرچه بیشتر درباره جلوگیری از ورود اسباب بازی قاچاق توسط سازمان های مسوول تاکید کرد و گفت:لازم است از ورود اسباب بازی هایی که اثرات منفی فرهنگی دارند و با فرهنگ ایرانی،اسلامی مغایرت دارد جلوگیری شود.فرجو افزود:با حمایت های صورت گرفته،تولیدکنندگان داخلی تولیدات خود را به کشورهای همسایه صادر می کنند و البته هنوز فضای کار و فعالیت در این زمینه بسیار زیاد است.

مذیرکل کانون نیز در ابتدای این جلسه با اشاره به مصوبات جلسه قبلی گفت:با اعضای کمیته جهت دریافت اطلاعات فراغتی برای کودکان و نوجوانان زیر 18 سال،نامه نگاری صورت گرفت و سپس جلسه ای ویژه کارشناسان حوزه کودک سازمان ها و با حضور دکتر اسماعیلی معاون فرهنگی دانشگاه آزاد اصفهان برگزار شد.وی افزود:در نیمی از شهرستان های استان نیز جلسات کمیته کودک و نوجوان برگزار شده که امیدواریم با حمایت های معاون سیاسی،امنیتی و اجتماعی استانداری،جلسات این کمیته که به عنوان تجربه اول در سطح کشور است به خوبی ادامه پیدا کند.

عسگری فر در ادامه بیان کرد:برای موضوع اوقات فراغت نیاز به ستادی جهت هماهنگی برنامه های مختلف وجود دارد تا با پیگیری و رصد فعالیت ها این کاستی مرتفع گردد و هماهنگی هرچه بیشتری صورت پذیرد.

مدیر کل کانون تشکیل این کمیته را در راستای نشان دادن اهمیت کار برای کودکان و نوجوانان دانست و افزود:نیاز است که سازمان ها و ادارات عضو کمیته،برنامه های کودکان و نوجوانان را به صورت تخصصی و توسط کارشناسان این حوزه پیگیری کنند و با استمرار این جلسات،امیدواریم نتایج خوبی در آینده به دست آید.

در پایان این جلسه که مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری و مدیرکل دفتر امور بانوان نیز حضور داشتند،نمایندگان عضو کمیته کودک و نوجوان دیدگاه ها و نظرات خود را درباره موضوعات مختلف بیان کردند و مقرر گردید جلسه بعدی این کمیته با موضوع هفته ملی و روز جهانی کودک در مهرماه برگزار شود.

گفتنی است سازمان ها و ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی،صداوسیما،معاونت اجتماعی نیروی انتظامی،شهرداری،بنیاد شهید،ورزش و جوانان،مهدقرآن کریم،کمیته امداد،هلال احمر،آموزش و پرورش،بهزیستی،بسیج،کتابخانه های عمومی،تبلیغات اسلامی و فرمانداری اصفهان از اعضای حاضر در این جلسه بودند.