کد خبر: 267778
تاریخ انتشار: ۲ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۷:۵۴
بازدید 1517
مهارت‌های زندگی در دستور‌کار قرار گرفت

محمود سلیمانی مدیر کل کانون استان تهران، طی سخنانی موضوع برنامه‌های راهبردی استانی را با موضوع مهارت‌های زندگی اعلام کرد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان تهران، محمود سلیمانی طی سخنانی موضوع برنامه‌های استانی را با اهداف بلند مدت در چند بخش اعلام داشت.
 
جامعه سالم در گرو داشتن خانواده سالم
سلیمانی در مقدمۀ سخنانش با اشاره به اهمیت جایگاه خانواده به عنوان یکی از مولفه‌های مهم فرهنگ ایرانی‌– اسلامی بیان داشت؛ خانواده نهادی اجتماعی است که در رفع نیاز‌های انسان و بقای جامعه ضرورت دارد. خانواده علاوه بر اینکه محل امن و آرامش بخشی برای اعضا فراهم می‌کند‌، پایگاه اصلی تربیت فرزندان هم به شمار می‌رود و جامعه سالم در گرو داشتن خانواده سالم میسر است.
همچنین افزود؛ دین مبین اسلام  تاکید بسیاری بر ازدواج و تشکیل خانواده دارد زیرا ازدواج نقطه عطفی در رشد و تعالی افراد تلقی می‌شود و سایر نیازهای جسمی‌، روحی و معنوی نیز در خانواده تامین می‌شود. اگر به معضلات جامعه نگاه کنیم بخش اعظم مشکلات به کوچک‌ترین و مهم‌ترین نهاد اجتماعی یعنی خانواده و نحوه عملکرد آن بر می‌گردد و عمده کژروی‌ها و ناهنجاری‌ها در اجتماع  به علت عدم وجود خانواده مستحکم است.
 
هم‌سویی مهارت‌های زندگی با فرهنگ ایرانی- اسلامی
وی با تاکید بر تقویت خانواده برای ارتقاء بخشیدن به سلامت و تقویت فرهنگ جامعه گفت؛ اینجاست که اهمیت مهارت‌های زندگی که یک مرجع بین المللی برای افزایش سطح بهداشت روانی افراد و جامعه آن را تدوین کرده است مورد توجه ویژه قرار می‌گیرد.
به دلیل اینکه آموزش مهارت‌های زندگی با فرهنگ و دیدگاه ایرانی- اسلامی ما سازگار است می‌تواند ما را در مسیر هدایت نسل حاضر با استفاده از روش‌های مؤثر برای داشتن زندگی سالم و کارآمدتر کمک کند. زیرا مهارت‌های ده‌گانه باعث ارتقا کیفیت زندگی می‌شود و افراد را برای شکل‌گیری یک خانواده مستحکم و سالم رهنمون می‌سازد.
 

"مهارت‌های زندگی" دستور‌العمل استانی

سلیمانی بیان داشت؛ ما به عنوان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان که قصد داریم بچه‌هایی توانا به لحاظ فکری وارد جامعه کنیم نقش بسیار مهمی در این امر داریم. موضوع مهارت‌های زندگی از آن دسته موضوعاتی است که از گذشته بوده و بخشی از مراکز ما پیش از این به آن پرداخته‌اند اما امسال قصد داریم این موضوع را متمرکز و هماهنگ و با رعایت همه جوانب انجام دهیم و بر همین اساس بنا داریم در سال 1396 به عنوان یک برنامه منسجم استانی به موضوع مهارت‌های زندگی بپردازیم.
پس لازم است مراکز به این نکته توجه داشته باشند که موضوع مهارت‌های زندگی دستور‌العمل استانی است و همه مراکز استان موظف به پرداختن به این موضوع هستند.
 

آموزش در جهت ارتقاء سطح علمی مربیان

مدیر کل استان در خصوص حمایت نیروهای ستادی استان در اجرای این طرح افزود؛ این طرح قطعا به پشتوانه و پیگیری کارشناسان صورت می‌پذیرد  و کارشناسان کلیۀ واحدها بویژه کارشناسان فرهنگی نقش سازنده‌ای در جهت تبیین، راهنمایی و رفع نیاز مراکز پیش از اجرا و در حین اجرا خواهند داشت. پس از زمان آغاز کار تا هر زمان که استمرار داشته باشد ستاد نقش تاثیر گذار داشته و خود را مکلف به حمایت و پیشتیبانی می‌داند.
وی افزود؛ همچنین برای انجام این طرح در جهت تغذیه مراکز چه به لحاظ آموزش مربیان، و هم در بحث روش های کار و ملزومات مورد نیاز خود را مکلف به پشتیبانی می‌دانیم و در صدد هستیم تا در جهت ارتقاء سطح علمی مربیان نشست‌ها و کارگاه‌های تخصصی با اساتید مجرب و متخصص این حوزه به زودی صورت پذیرد.
برگزاری کارگاه‌های آموزشی ویژه والدین اعضا نیز از جمله برنامه‌هایی بود که سلیمانی آن را معرفی و یاد‌آور شد؛ آگاهی والدین از مهارت‌های ده‌گانه زندگی، سکویی برای آیندۀ روشن و امیدوار‌کننده نسل حاضر است.
وی همچنین تاکید کرد؛ همکاران می‌توانند، فعالیت‌های مراکز را با توجه به توانایی ، نیاز و شرایط جغرافیایی ساماندهی و با اتخاذ شیوه‌های کار آمد و خلاق برای دستیابی به اهداف مورد نظر تلاش کنند.
 

 اثر بخشی و عمق‌بخشی در محتوا

مدیر کل با اشاره به این نکته که نیازی به پرداختن به هر 10 مهارت نیست، گفت؛ در اجرای این طرح قصد نداریم یک کار شکلی، عجولانه و با نمود ظاهری انجام بدهیم و بر اثر بخشی و عمق‌بخشی بر محتوا تاکید بسیار داریم. لازم به توضیح است که پرداختن به هر 10 مهارت زندگی ضروری نمی‌نماید و مراکز آزادانه می‌توانند برای دو یا چند مهارت از این مهارت‌های ده گانه برنامه‌ریزی کنند. زیرا مهارت های دهگانه به صورت دو به دو با هم ارتباط نزدیک تری دارند و لازم و ملزوم یکدیگرند.
 
آموزش غیر مستقیم
وی در ادامه با تاکید بر اهمیت آموزش غیر مستقیم بیان داشت؛ آموزش غیر مستقیم با روحیه جستجوگر و کنجکاو کودکان سازگار است و هر کودک یا نوجوانی به اندازه درک و فهم خود، در روند فعالیت‌ها می‌تواند کشف کند و یاد بگیرد. پس مربیان با استفاده از تمامی ظرفیت‌های موجود برای تحقق اهداف این برنامه که همانا هدایت کودکان و نوجوانان به تفکر و مشاهده دقیق تر جهان پیرامونشان است اهتمام ورزند.
 

عضو محوری و مشارکت فعال و پویای اعضا

سلیمانی با اشاره به نقش فعال اعضا در مراکز افزود؛ یکی از نکات بسیار مهمی که مراکز باید به آن توجه داشته باشند توجه به شیوه "یادگیرنده محور" یا همان "عضو محور" است. نقش فعال اعضا تنها در شنیدن نیست. آنها باید فعال در خلق کردن و ایجاد کردن باشند. مشارکت اعضا در فعالیت‏ها به آنها کمک مى‏کند تا در زندگى فردى و اجتماعى خود مهارت و توانایى رویارویى با مسائل پیش رو و توانایی حل مشکلات خویش را به دست آورند . زیرا آنها در زندگی آینده در موقعیت‌هایی قرار می‌گیرند که نیازمند تصمیم‌گیری و پیدا کردن روش‌های مناسب هستند و این امر محقق نخواهد شد مگر با آموزش مهارت‌های زندگی‌. باید شرایطى را براى اعضای کودک و نوجوان فراهم کرد تا باعث بروز انگیزش درونى یادگیرى در آنها ‏شود. پس لازم است در فعالیت‌های جاری مراکز مشارکت و نقش تعیین‌کننده اعضا در مراکز نمود عینی داشته باشد. تعامل میان اعضا و مربیان نیز به عنوان یکى از مهم‏ترین رموز موفقیت فعالیت‌ها در مراکز تاکید می‌شود.
 
انتظار ما شناخت مسیر است
وی تاکید کرد؛ ما انتظار نداریم در پایان یک سال به نقطه پایان و نتیجه نهایی و مطلوب برسیم‌. انتظار ما شناخت مسیر است و اگر با ساز و کار و برنامه ریزی مطلوب حرکت کنیم، قطعا به فتح قله نزدیک می‌شویم. تلاش شود برنامه‌ها با تفکر، خلاقانه و دارای جذابیت متناسب با نیاز نسل امروز باشد. زیرا در دنیای امروز جاذبیت‌های بصری نقش تعیین کننده‌ای دارد.
 
انسان موفق یادگیرنده دائم است
وی در ادامه در خصوص اهمیت مطالعه مربیان برای دستیابی به نیازهای علمی و افزایش دانش افزود؛ یک انسان موفق انسانی است که یادگیرنده دائم باشد. به این معنا که روزی یک نکته بیاموزد. و برای این کار لزوما باید مطالعه کند. زیرا در هر کتاب صدها نکته آموزنده‌ای است که فرد را در مسیر زندگی و در برخورد با  مسائل پیرامونش راهنمایی می‌کند. پس لازم است هم خودمان کتاب بخوانیم و هم کتاب‏خوانى را محور فعالیت‏هاى مراکز قرار دهیم تا وسیله رشد استعدادهاى کودکان و نوجوانان فراهم گردد.
 

محتوای غنی فعالیت‌ها شرط ارزیابی است

وی بیان داشت؛ یکی از محورهای مورد نظر ما در بررسی میزان موفقیت مراکز که منتاسب با شرایط هر مرکز مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت، تحقق این مهارت ها و توجه به آن است و  انتظار می‌رود هر مرکز برنامه‌ریزی مشهود در رابطه با این موضوع داشته باشد.
 

وی در پایان با آرزوی موفقیت در سال جدید به تمامی کارکنان مجموعه توصیه کرد اجرای این طرح نیازمند همراهی و همدلی روز افزون همۀ کارکنان ،کارشناسان و مربیان در مراکز است. پس باید تلاش کنیم با رعایت اصول اخلاقی ،  و با همتی مضاعف در جهت برآورده شدن اهداف سازمان گام برداریم تا بیشترین بهره وری را در این برنامه داشته باشیم.