کد خبر: 269165
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۳
بازدید 1112
اولین نشست مربیان کارگاه‌های تابستانه

اولین نشست مربیان هنری کارگاه های تابستانه کانون استان تهران در سال 96 روز یکشنبه 21 خرداد به‌منظور آشنایی و ارتقای سطح کیفی کلاس‌های شهریه‌ای و بیان راهکارها برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان تهران، اولین نشست از سلسه نشست‌های مربیان هنری کارگاه‌های تابستانه روز یکشنبه 21 خرداد 1396 با حضور سیده نسرین سجادیان معاون فرهنگی کانون استان، کارشناسان واحد هنری و مربیان هنری مراکز با موضوع آشنایی و ارتقای سطح کیفی کارگاه‌ها و بیان راهکارها و انتظارات دوسویه در سالن کنفرانس شماره یک مجموعه آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون برگزار شد.
سجادیان ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات مدعوین در ماه مبارک رمضان، دلیل برپایی این نشست را شناخت مربیان و توانمندسازی آنان و ایجاد فرصت برای ارایۀ نقطه نظرات و انتظارات دوسویۀ استان و مربیان بیان کرد.
وی با تاکید بر حساسیت کار در کلاس‌های آموزشی خردسالان یادآور شد؛ آنچه در رابطه با برگزاری کلاس‌های هنری برای  خردسالان تأمل‌برانگیز است نحوۀ برخود اولیه با آنان و ارتباط و تعامل صحیح با والدینشان است. وقتی والدین را در روند برگزاری کلاس‌ها، با تعاملات پیوسته، با خود همراه کنید، ضمن آگاهی آنان از تأثیر و نقش کانون در پرورش فرزندانشان، شمارا با ویژگی‌های فردی فرزندانشان آشنا می‌سازند که این آگاهی و شناخت منجر به ارتباط‌گیری سریع‌تر شما با مخاطبانتان خواهد شد.
عذرا امامی کارشناس هنری کانون استان در این نشست که در دو بخش هم‌اندیشی و کارگاه تخصصی با حضور مربیان هنری کارگاه‌های تابستانه با گرایش‌های خوشنویسی، سفالگری، کاردستی و نقاشی در نوبت صبح و عصر برگزار شد، ضمن خیرمقدم به مربیان هنری باسابقه و جدید، در ارتباط با رویکرد کانون به کارگاه‌های هنری گفت: مخاطب کارگاه‌های هنری  خردسالان 4 تا 6 سال هستند، یعنی گروهی که شرایط سنی برای عضویت کانون را ندارند. رویکرد اصلی کانون در برگزاری این کارگاه‌ها علاقه‌مند کردن این مخاطبان به فضای کتابخانه و ترغیب آنان به فعالیت‌های کانون و تشویق به مطالعه است و امیدواریم نسل بعدی اعضای مراکز از همین خردسالان باشند.
وی افزود؛ وقتی پیش از شروع یک فعالیت، برایشان قصه می‌گوییم یا شعری را روخوانی می‌کنیم آهسته و آرام آن‌ها را به خواندن کتاب تشویق می‌کنیم و این شیوۀ غیرمستقیم همیشه مدنظر کانون بوده و خواهد بود.
وی در ادامه از دلایل اهمیت شیوه‌نامۀ فعالیت‌های هنری به‌عنوان الگوی واحد اشاره کرد و افزود؛ فرم و الگوی مشخص می‌توانند باعث همسان‌سازی فعالیت‌ها در همۀ مراکز باشد؛ اما مربیان می‌توانند با استفاده از تکنیک‌های مختلف از خلاقیت‌های فردی در روند کارگاه خود استفاده کنند، اما اصل کار شیوه‌نامۀ ارسالی از سوی استان است. امسال این شیوه‌نامه جامع‌تر مدون شده که علاوه بر شیوه‌نامه‌های موجود، بخش‌هایی دیگری به آن اضافه‌شده که شامل شیوه‌نامه‌های نمایش خلاق، عکاسی و پویانمایی است و شیوه‌نامه خوشنویسی هم با بازنویسی مجدد در این کتابچه قرارگرفته است که به‌زودی به مراکز ارسال و در دسترس همۀ مربیان قرار خواهد گرفت.
در ادامه این جلسه آزاده مرجانی دیگر کارشناس هنری کانون استان به بیان نکاتی پیرامون برگزاری کلاس‌ها با استفاده از خلاقیت برای جذب اعضای خردسال در اولین جلسات، پرداخت.
با پرسش و پاسخ مربیان حاضر از کارشناسان هنری در رابطه با شیوه‌های مختلف چهار رشتۀ " نقاشی، سفال، خوشنویسی و کاردستی"‌، اولین بخش از این جلسه به پایان رسید و مربیان با توجه به رشته‌های تخصصی‌شان، گروه‌بندی‌شده و در کارگاه‌های عملی از ارایۀ تجربیات مربیان باسابقه و توانمند مراکز کانون استان استفاده کردند.
زینب علوی مربی باسابقه رشتۀ سفالگری، طی آموزش چند عضو کودک، شیوه‌های عملی آموزش سفال-دست همچون ورز دادن، فن آب و خراش، وصله کردن تکه‌های گلی، تکنیک فتیله‌ای و... را مرحله‌به‌مرحله نشان داد و نکاتی پیرامون عدم دخالت مربی در ابراز سلیقۀ کودک و توجه به نقش مربی به‌عنوان آموزش‌دهنده و راهنما یادآور شد.
در کارگاه کاردستی نیز معصومه لطفی زاده ضمن معرفی کتاب‌های معتبر کاردستی، به بیان نکاتی پیرامون اجرای فعالیت کاردستی پرداخت و یادآور شد که به هر نوع هنری از هنرهای دستی، کاردستی نگوییم و مخاطبان را از همان آغاز ثبت‌نام با اسم تخصصی‌ آن رشته آشنا کنیم. مانند کاغذوتا یا اوریگامی، جاگورتا، کلاژ و ...
منیژه حاتمیان دیگر مربی باسابقه کانون استان در رشته نقاشی بود که کارگاه خود را با موضوع پرندگان، با حضور چند عضو کودک برگزار کرد. حاتمیان ضمن آموزش تکنیک گواش به این اعضا، تجربیات خود را درزمینۀ کلاس‌های نقاشی و ربابه حسین پور مربی با تجربه و موفق کانون استان در کارگاه خوشنویسی، تجربیاتش را در آموزش خوشنویسی، این هنر اصیل ایرانی به گروه های مختلف سنی برای مربیان حاضر در کارگاه به اشتراک گذاشتند.
اولین نشست از سلسله نشست‌های مربیان هنری کارگاه‌های تابستانه در سال 96 ساعت 9،30  روز یکشنبه 21 خردادماه در دو نوبت صبح و عصر برگزار شد.