گرامی‌داشت هفته منابع طبیعی و روز درختکاری

مربیان و اعضای مراکز فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری استان سمنان، روز درخت‌کاری و هفته منابع طبیعی را گرامی داشتند.

به‌گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان سمنان، مربیان مراکز فرهنگی‌هنری در هفته منابع طبیعی به‌منظور ترویج فرهنگ حفاظت از محیط زیست و نقش درختان در پاک‌سازی هوا اعضای کودک و نوجوان را در کارگاه‌های فرهنگی، هنری و ادبی، با منابع طبیعی آشنا و آنها را به کاشت نهال تشویق کردند.

براساس این گزارش، همزمان با روز درختکاری، دانش‌آموزان دبستان 22 بهمن روستای هشت‌آباد به‌همراه اسماعیل قندالی مربی کتابخانه سیار روستایی کانون گرمسار، در حیاط این دبستان، چند اصله درخت کاشتند.

کارگاه آموزشی حفاظت از منابع طبیعی و کاشت نهال به‌همت مربیان مرکز فرهنگی‌هنری شماره دو کانون سمنان برای 24 عضو کودک و نوجوان فراگیر، در مدرسه پیام نو برگزار شد.

رحیمی کارشناس آموزش منابع طبیعی این شهرستان، ضمن ابراز خرسندی در جمع اعضای فراگیر، نخست درباره‌ی درخت به‌عنوان یکی از مهم‌ترین منابع طبیعی کره زمین سخن گفت و به پرسش‌های اعضا پاسخ داد.

در ادامه، اعضای مرکز فراگیر با راهنمایی مربیان، نسبت به کاشت دو نهال کوچک در ورودی مدرسه اقدام کردند.

در ایوان‌کی نیز اعضای دختر طرح کانون‌مدرسه در کارگاه اوریگامی، طرح «درخت» را اجرا و نهالی را به نام «دختران اسفند» در محوطه کانون غرس کردند و دانش‌آموزان پسر پایه پنجم مدرسه مالک اشتر، پس از فعالیت قصه‌گویی و نمایش خلاق و کارگاه نوشتن خلاق، درختی را با نام «پسران اسفند» در حیاط کانون کاشتند.

طرح «همیار طبیعت باشیم» به‌همت نادر کامجو مربی کتابخانه سیار شهری کانون سمنان در مدرسه ولایت این شهرستان اجرا شد.

این طرح با مشارکت اداره‌کل منابع طبیعی استان، به‌منظور دوستی بیشتر کودکان با طبیعت و آشنایی آنها با نقش و تأثیر درختان، صبح روز سه‌شنبه 17 اسفنده‌ماه با استقبال پرشور دانش‌آموزان برگزار شد.

مربیان مرکز فرهنگی‌هنری کانون مهدی‌شهر در نخستین‌روز از هفته منابع طبیعی، ضمن آموزش کاردستی خلاق و تشویق بیش از 60 عضو طرح کانون‌مدرسه در این کارگاه به تهیه درخت کاغذی، آنها را با نحوه‌ی حفاظت از محیط زیست و نگهداری از گیاهان آشنا کردند.

در پایان برنامه، اعضا با دریافت کارت «همیار طبیعت و دوستدار محیط زیست» هم‌پیمان شدند تا از طبیعت و منابع طبیعی، بیشتر نگهداری کنند.

جشن «همیار طبیعت باشیم» نیز روز پنج‌شنبه 19 اسفندماه با حضور عبدوس رئیس منابع طبیعی شهرستان، مربیان و 50 عضو کودک و نوجوان در کانون مهدی‌شهر برگزار شد.

قرائت اثر ادبی با موضوع «من و درخت‌کاری» توسط سه عضو مرکز، قصه‌گویی از کتاب «مترسک و خانم بهار»، مسابقه سیب‌خوری، تجلیل از امیرعلی عجم‌نوروزی عضو پیشکسوت برای به‌تصویرکشیدن طبیعت زیبا و اهدای آن به رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان به‌عنوان «همیار طبیعت و دوستدار محیط زیست»، اهدای جوایز به اعضای برتر کارگاه اردستی و... از دیگر برنامه‌های این مراسم بود.

ویژه‌برنامه‌ی «پیمان‌نامه درختان» با همکاری مرکز فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری شهمیرزاد و اداره منابع طبیعی شهرستان مهدی‌شهر در دو دبستان دخترانه عصمت و محسنی‌بخش شهمیرزاد همراه با قرائت گروهی سوگندنامه، مسابقه، اهدای جوایز به برگزیدگان و... اجرا شد.

اعضای طرح کانون‌مدرسه پایه ششم مدرسه توفیقی در کارگاه ادبی پس از مطالعه کتاب «درخت خانه ما» با راهنمایی سمانه شجاعی مربی این کارگاه از چشم انتظاری نهال نورس برای بهار نوشتند.

نمایشگاه «دست‌سازه‌ها» با همکاری کانون پرورش فکری در سالن ورودی مدرسه محسنی برگزار و در روز درخت‌کاری ضمن بازدید کارشناسان منابع طبیعی از نمایشگاه، از مدیران مدارس و اعضای برگزیده این مسابقه قدردانی شد.

ویژه‌برنامه «نهالی نو، ریشه‌ای کهن» با مشارکت مربیان مرکز فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری میامی و اداره منابع طبیعی و آبخیزداری این‌شهرستان، شهرداری، مدرسه مصطفی خمینی در منطقه تفرجگاه سه‌چنار(شهدای گمنام) برگزار و غرس نهال انجام شد.