کد خبر: 239310
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۵
بازدید 5900
ضرب المثل‌های ایرانی در کنار آیات قرآن نشستند

جشنواره‌ی تطبیقی «مِثل مَثَل» که به تطبیق ضرب المثل‌های ایرانی و آیات قرآن مجید اختصاص داشت، صبح روز پنج شنبه با تقدیر از 130 نفر از اعضا و مربیان برگزیده به کار خود پایان داد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قم، این مراسم که با حضور پرشور 200 نفر از اعضای کودک و نوجوان، مربیان، والدین و مسئولان استانی برگزار شد با اجرای میان برنامه‌های مختلف فرهنگی هنری توسط اعضا و مربیان همراه بود.
بر اساس این گزارش این مراسم با تلاوت آیاتی از سوره‌ی آل عمران توسط قاری بین المللی نوجوان آغاز شد که درآن خداوند به اتحاد و هم‌بستگی مردم اشاره کرده و از آن ها می‌خواهد تا همگی به ریسمان الهی چنگ زده و متفرق نشوند.
در عین حال سرود جمهوری اسلامی ایران نیز توسط اعضای کودک و نوجوان کارگاه‌های «سرودهای کودکانه» مراکز استان نواخته شد.
محمد مخلصی؛ مدیرکل کانون استان قم در ابتدای این ویژه برنامه ضمن تبریک ایام الله دهه فجر و تشکر از کارشناسان، مربیان و مسئولان برگزاری این جشنواره از تقابل و رویارویی همیشگی خوبی و بدی در جهان هستی سخن گفت و افزود: شب و روز، سیاهی و سپیدی، غروب و طلوع و حق و باطل همیشه در کنار هم خواهند بود اما آنچه به سرچشمه‌ی خوبی‌ها یعنی خدای متعال متصل باشد همیشه جاوید و پیروز خواهد بود.
وی نقش رهبری، اتحاد و پایداری مردم و عبرت گرفتن از اشتباهات گذشتگان را رموز اصلی پیروزی انقلاب اسلامی ایران دانست و گفت: انقلاب اسلامی ایران معجزه قرن حاضر است که در تداوم جنبش‌ها و حرکت‌های انقلابی انبیاء و اولیای الهی در طول تاریخ رقم خورده است.
دبیر کمیته‌ی کودک و نوجوان ستاد دهه‌ی فجر استان قم تقویت هویت دینی و ملی اعضا، انتقال مفاهیم تربیتی و اخلاقی با استفاده از زبان غیر مستقیم ضرب المثل‌ها و توسعه و تعمیق فعالیت‌های قرآنی در بین کودکان و نوجوانان را از اهداف برگزاری جشنواره‌ی تطبیقی «مِثل مَثَل» دانست و تصریح کرد: ارتباط تنگاتنگی میان فرهنگ اصیل ایرانی و مفاهیم تربیتی قرآن کریم وجود دارد. همان‌طور که در قرآن کریم آمده است" ما برای مردم در این قرآن هر نوع مثلی زدیم شاید متذکر شوند" این آیه تایید وجود این گونه‌ی زبانی در قرآن کریم است و تاثیر مستقیم آن را در فرآیند تربیت نشان می‌دهد.
بر این اساس طی این جشنواره که فراخوان آن از ابتدای فصل تابستان به مراکز استان ارسال شده بود، اعضا و مربیان کانون با ساخت آثار هنری و یا انجام یک فعالیت فرهنگی بر اساس یکی از ضرب المثل های ایرانی و تطبیق آن با آیه ای از آیات قرآن کریم، در این جشنواره شرکت کردند.
آثار ارسال شده به دبیرخانه‌ی این جشنواره در 4 بخش فرهنگی، هنری، ادبی و پژوهشی ارائه شده اند که از میان بیش از 800 اثر رسیده، 130 اثر در بخش اعضا و مربیان به عنوان برگزیده انتخاب شده اند.
به گفته‌ی مرضیه ثمرده حقیقی؛ مسئول ستاد دهه‌ی فجر کانون استان قم، در بخش فرهنگی نمایش خلاق، ماکت، قصه گویی، کارت پستال سازی و کتاب سازی. در بخش هنری نقاشی، خوشنویسی، سفال و انیمیشن . در بخش ادبی داستان نویسی، داستانک، شعر و دست نوشته‌های خلاق و در بخش پژوهش گردآوری ، تحقیق  و پژوهش از جمله قالب‌های اجرایی جشنواره‌ی تطبیقی «مِثل مَثَل»  عنوان شده است.
منابع معرفی شده برای تطبیق آیات و ضرب المثل‌ها نیز کتاب «نان و نمک»، «فرهنگ کنایات»، لوح فشرده «حکمت نامه پارسیان» و دیگر منابع موجود در مراکز استان عنوان شده است.
اجرای سرود «انقلاب» توسط اعضای مراکز 2 و 7 استان، خوانش یکی از اشعار برگزیده‌ی جشنواره توسط عضو مرکز شماره‌ی 1، نمایش انیمیشن‌های برگزیده و قصه گویی با موضوع «سرزمین پروانه‌ها» توسط فهیمه مرزبان؛ قصه گوی برتر کانون استان قم از جمله برنامه‌های اجرا شده در این مراسم بود.
در پایان برگزیدگان این جشنواره طی آیینی مورد تقدیر قرار گرفته و علاوه بر لوح سپاس، آینه هایی را با طرح گل و مرغ ایرانی به نشان نماد جشنواره‌ی «مِثل مَثَل» دریافت کردند.
شایان ذکر است مراسم اختتامیه‌ی جشنواره‌ی تطبیقی «مِثل مَثَل» با حضور معاون و مدیر گروه اداره کل فرهنگی اجتماعی استانداری، جمعی از کارشناسان و نمایندگان معاونت فرهنگی دستگاه‌های عضو کمیته کودک و نوجوان اعم از کمیته امداد امام خمینی (ره)،آموزش و پرورش، حرم مطهر حضرت معصومه (س)، صدا و سیما و تمامی کارشناسان و مربیان کانون استان قم به اجرا در آمد.
هم‌چنین نمایشگاه آثار برگزیده‌ و آثار راه یافته به نمایشگاه جشنواره‌ی «مِثل مَثَل» نیز از ابتدای دهه مبارک فجر تا پایان بهمن ماه در 2 سالن کودک و نوجوان مرکز فرهنگی هنری شماره‌ی 9 برپا شده است و روزانه تعداد 60 کودک و نوجوان ضمن بازدید از این نمایشگاه در کارگاه‌های جنبی فرهنگی هنری نیز شرکت می‌کنند.
گفتنی است مراسم «ریشه در بهار» ویژه برنامه‌ی کاشت 22 نهال به یاد 22 نوجوان شهید استان قم نیز در پایان جشنواره‌ی «مِثل مَثَل» با حضور اعضای نوجوان در محل پروژه‌ی مجتمع بین المللی آفرینش‌های دینی مذهبی کانون استان قم به اجرا در آمد.