اجرای 236 عنوان برنامه در خصوص غنی سازی اوقات فراغت کودکان و نوجوانان در تابستان

مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان از اجرای 236 عنوان برنامه به منظور غنی سازی اوقات فراغت کودکان و نوجوانان در تابستان امسال خبر داد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان، اولین نشست خبری مدیر کل کانون استان همدان با موضوع اعلام برنامههای تابستانی کانون نوزدهم خرداد ماه با حضور اصحاب رسانه و مطبوعات در محل سالن کنفرانس برگزار شد.
سید محمد رضا جوادی مدیر کل استان همدان در این نشست خاطر نشان کرد: غنی سازی و پر کردن کیفی ساعات آزاد کودکان و نوجوانان یکی از وظایف دستگاه هاست و در این راستا کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به عنوان یکی از متولیان اصلی در زمینه اوقات فراغت با برنامه ریزی صورت گرفته وظایف خود را در این حوزه به نحو مطلوب انجام خواهد داد.
وی با اشاره به اینکه پر کردن اوقات فاغت کودکان و نوجوانان در طول سال از وظایف کانون پرورش فکری است اظهار داشت: در ایام تابستان به دلیل اینکه این قشر از جامعه وقت آزاد بیشتری دارند لذا برنامه ریزی‌های گسترده ‌تری را می طلبد که در همین راستا کانون با 38 مرکز فرهنگی، هنری ثابت، سیار و پستی در سراسر استان همدان 236 عنوان برنامه را به منظور غنی سازی اوقات فراغت کودکان و نوجوانان 6 تا 16 سال طراحی نموده است.
وی با بیان اینکه برنامه‌های کانون بر اساس سیاست‌های کلان کشور و منشور فرهنگی استان طراحی می شود ادامه داد: محور برنامه ریزی‌های مجموعه کانون توجه به دستورات دینی و تقویت باور‌های دینی و پرداختن به فرهنگ و هنر ایرانی است.
وی در ادامه با بیان اینکه بر اساس این مبانی عملکرد کانون در سال‌های گذشته را به منظور شناسایی نقاط قوت و ضعف مورد تحلیل و بررسی قرار می‌دهیم گفت: تقویت توانمندی‌های سال‌های گذشته و برطرف کردن نقاط ضعف برنامه‌ها، توجه به باورهای دینی و تقویت این باورها در اعضای کانون، توجه به تقویت استعدادهای ادبی، فرهنگی، هنری از جمله اولویت‌های کانون در طراحی برنامه‌های اوقات فراغت است.
جوادی توسعه کتاب و کتابخوانی، توسعه و غنای فرهنگ پژوهش، جذب و پایدار سازی اعضا، توجه و تاکید بر فعالیت‌های گروهی ویژه اعضا، افزایش کارگاه های آموزشی و تاکید بر برنامه‌های علمی رااز دیگر اولویت‌ها و اهداف کانون در زمینه غنی سازی اوقات فراغت اعضا این کانون در تابستان سال جاری عنوان کرد.
وی در ادامه افزود: 28 عنوان فعالیت در حوزه فرهنگی، 26 عنوان کارگاه آموزشی در حوزه فعالیت‌های هنری و ادبی، 26 عنوان برنامه ویژه محوری فرهنگی در حوزه‌های استانی، منطقه‌ای، کشوری، 12 عنوان برنامه ویژه ادبی، 4 عنوان برنامه آموزش و پژوهش، 6 عنوان برنامه مناسبتی، 50 عنوان برنامه با موضوع نامگذاری سالجاری و 68 عنوان برنامه محوری در مراکز فرهنگی ثابت و  کتابخانه سیار روستایی برنامه ریزی شده است.
مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان برگزاری اردو در ایام تابستان برای اعضای کانون‌ها را از دیگر برنامه‌ها عنوان کرد و اظهار داشت: ستاد غنی سازی اوقات فراغت از ابتدای سال جلسات متعددی را به منظور نیاز سنجی‌ها، برنامه ریزی‌ها و استاندارد سازی‌ها و تعیین زمان بندی های ثبت نام تشکیل داده و به مناطق شهرستانی بخش ها کانون ابلاغ گردیده است.
وی گفت: ثبت نام در مراکز و کلاس های تابستانی برای کودکان و نوجوانان از ابتدای خرداد ماه سالجاری آغاز شده و تا پایان خرداد ماه ادامه خواهد داشت و والدین جهت ثبت نام فرزندان خود می‌توانند با مراجعه به مراکز کانون در کلاس‌های مختلف شرکت کنند.
وی با تاکید بر اینکه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با پشتوانه خوب و مربیان تخصصی به نحو مطلوب به وظایف خود عمل می کند، افزود: امیدواریم خانواده‌ها فرزندان خود را با کانون آشنا کنند چرا که یکی از بهترین و استانداردترین پرورش و تربیت رشد و بالندگی استعدادها مراکز کانون است.
سید محمد رضا جوادی با تاکید بر اینکه استان همدان قطب برنامه‌های فرهنگی، هنری کودکان و نوجوانان است افزود: در صورت تامین اعتبار سعی در برگزاری جشنواره ملی شعر و ادبیات کودک را داریم که سال گذشته این طرح در کمیته تخصصی فرهنگی، هنربی در ذیل کارگروه فرهنگی، اجتماعی استانداری به تصویب رسیده است.
وی با بیان اینکه تمامی مراکز در حاشیه شهرها و مناطق کمتر برخوردار است، ادامه داد: جامعه دانش آموزی استان همدان 240 هزار نفر است که 40 هزار نفر از آنها در مراکز کانون عضویت دارند.
جوادی با اشاره به اینکه سال گذشته 220 هزار نفر در برنامه‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان شرکت کرده اند، ابراز داشت:بر اساس این پیش بینی ها این رقم در سالجاری 10 درصد افزایش یابد و به رقم 250 هزار نفر برسد.
جوادی در پایان با تاکید بر اینکه مهمترین اولویت کانون جذب مربیان با تجربه و مستعد در حوزه‌های علوم انسانی به خصوص گرایش علوم تربیتی و روانشناسی است یاد آور شد: بزرگترین افتخار کانون این است کودکان در مراکز کانون قدرت نه گفتن و قدرت تحلیل و نقد و همچنین روش های درست و نادرست را بیاموزند.
زهرا رضوی معاون کانون نیز در این جلسه تصریح کرد: در سال 93-92 پژوهشی با موضوع بررسی تاثیر فعالیت های کانون پروش فکری کودکان و نوجوانان بر خلاقیت کودکان در استان انجام پذیرفت . نتایج این پژوهش نشان داده خلاقیت کودکانی که حد اقل یک سال از فعالیت‌های کانون استفاده نموده اند، به طور معنا داری نسبت به کودکانی که از فعالیت‌های کانون استفاده نکرده‌اند، افزایش یافته است.