کد خبر: 270401
تاریخ انتشار: ۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۰
بازدید 1496
گفت و گویی با محمد جواد توکلی پدیده ی رقابت های ایران اپن

گفت‌وگویی با محمدجواد توکلی، فرزند محمدرضا، عضوفعال‌مرکز فرهنگی‌هنری شماره‌ی سه یزد، دانش‌آموز‌دبیرستان دوره‌ی‌اول دانش پژوه

   از چه سنی و چه طور با کانون آشنا شدی؟
-از هشت‌سالگی، کلاس دوم بودم که عضو مرکز شماره‌ی سه شدم و آشنایی من با کانون از طریق تبلیغ فعالیت‌ها درسطح شهر بود
 
   چه انگیزه‌ای باعث شد همچنان از اعضای فعال کانون لقب بگیری؟
-من چون عاشق کارهای فنی بودم به خاطر فعالیت رباتیک آمدم و چون مراحل مختلف آن را با همراهی مربیانم پشت سر گذاشتم همچنان با کانون هستم. البته در فعالیت‌های دیگر هم شرکت می‌کنم، کتاب هم می‌خوانم.
 
   نظرت بابت کانون چیست؟
-کانون پرازمهربانی‌است و همیشه چیزهای خوبی یاد گرفته ام .کانون فضایی جذاب و پرازشادی وپرانرژی است و هرموقع به کانون می‌آیم احساس خوبی دارم و از این‌که عضو کانون هستم، خوشحالم.
 
    به عنوان پدیده‌ی رقابت‌های ایران‌اپن سال 96 در بحث مکانیک برتر شناخته شدی .چه صحبتی داری؟
-ازاین بابت خیلی خوشحالم که توانستم نظر داوران را به خود جلب کنم، هرچند که رقابت ایران‌اپن سال 96 بسیار سخت و دشوارتراز سال قبل بود ولی اگر من برترشدم، به خاطر همراهی و همدلی دوستانم و مربیانم بوده است.
 
 گفتی رقابت‌های سال 96 دشوارتر از سال قبل بوده، بیشتر توضیح می دهی؟
-در سال اول که شرکت کردیم سطح رقابت‌ها متوسط بود وچون تازه وارد بودم، بیشتر به کسب تجربه پرداختم و با اصول و مقررات برگزاری آشنا شدم و تجربه‌ی خوبی هم بود. اما در سال 96 بانگاهی دقیق‌تر و تجربه‌ای که از پیش داشتم وارد رقابت‌ها شدم ولی سطح ایران اپن امسال بسیار بالا بود و تیم‌های خوبی حضور داشتند و برای رسسیدن به هدف با امکانات عالی در این راستا هزینه کرده بودند. اما باید بگویم که ما بیشتر به دنبال خلاقیت بودیم و به اعتقاد من در این رقابت‌ها، یزدی‌ها خوب ظاهر شدیم و در برابر حریفان میلیونی با دست خالی و بضاعتی که داشتیم، کاری کردیم تا نام یزد بدرخشد و اگر برترشدم، موفقیت خود را از دوستانم و مربیانم دارم.
 
  مربیانت را معرفی می‌کنی؟
-خانم‌منیره دهقان، آقای‌علیرضا کارگر و خانم فاطمه تواناراد، مربیانم بودند ولی جا دارد از خانم اتحادی به خاطر همراهی‌ها و دلسوزی‌هایشان تشکر کنم.
 
  از دوستان‌تون گفتی، آن‌ها را معرفی کن؟
-علی حاجی‌رضایی، سهیل فصاحت، علی نوزاد، امین جعفری
 
   اگر جای مسوولین بودی برای رباتیک چه می کردی؟
-در مرحله‌ی اول، لوازم بیشتری را دراختیار بچه‌ها قرارمی‌دادم و سعی می‌کردم خودم به عنوان یک مسوول با رباتیک بیشتر آشنا شوم و شرایطی را ایجاد می‌کردم که بچه‌ها در کمال آرامش، با فکر سازنده وخلاق خود، کارهای قشنگ و زیبایی را خلق کنند.
 
  اختراعاتی که داشتی چه بوده است؟
-قنات‌نورد، توی قنات راه می‌رود و عیب‌های قنات را بررسی می‌کند
ربات پرتابی، مربوط به کارهای امنیتی است که به نوعی منطقه‌ای یا هدفی را جستجو می‌کند و اطلاعاتی را در اختیار می‌گذارد.
 
   چه کسانی مشوق و همراهت بودند؟
-پدرو مادرم اولین کسانی هستند که در این‌عرصه، من را یاری دادند و نیز مربی مسوول مرکزسه، مربیان کانون و نیز مربیان رباتیک، دیگر مشوقین من بوده‌اند.
 
   چه صحبتی با مسوولین داری؟
-من تلاش خودم را کرده‌ام امیدوارم مسوولین آموزش و پرورش و نیز مدرسه، نگاه ویژه‌ای به من و امثال من داشته باشند و ما را باور کنند چرا که آینده‌ی شهر و کشور در دستان ما خواهد بود. حمایت مسوولین و بزرگ‌ترها می‌تواند در ادامه‌ی راه به ما کمک کند.
 
   یک جمله درباره‌ی رباتیک بگو.
-رباتیک بهترین لحظه‌ی زندگی است.
 
  حرف پایانی شما ؟
-از کانون ممنونم. به خاطراین‌‌که شرایطی ایجاد کرد تا من و دوستانم بتوانیم به خواسته‌امان برسیم و امیدوارم بتوانم در تحصیلات، ونیزدررده‌ی مکانیک و رباتیک مدارج عالی را کسب کنم.
 
 

گفت و  گو: مهدی جاور