توجه ویژه و زیر بنایی به فعالیت های پژوهشی

 
 
به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان البرز، صبح روز یک شنبه 9 آذر 93 جلسه شورای فرهنگی استان البرز به منظور برنامه ریزی فعالیت های هفته پژوهش و ارائه گزارش فعالیت های انجام شده در زمینه گزارمان نویسی در استان ،با حضور مدیر کل ،معاون فرهنگی ،کارشناسان واحد های مختلف ،تعدادی از مسوولین و مربیان  (اعضای نهاد پژوهشی ) در محل دفتر مدیر کل تشکیل شد .
در ابتدای این جلسه مهری فلاح معاون فرهنگی کانون استان که مسوولیت واحد آموزش و پژوهش را نیز بر عهده دارد گزارش مختصری از نحوه عملکرد واحد پژوهش و نهاد پژوهشی استان ارائه داد .
فلاح در بخشی از سخنانش گفت : 
نهاد پژوهشی استان با حضور معاون فرهنگی ،کارشناس فرهنگی و سه نفر از همکاران پژوهنده و علاقه مند تشکیل شده است و این شورا به طور جد فعالیت های پژوهشی را دنبال می کند .
فلاح در تشریح عملکرد واحد پژوهش گفت :
10 عنوان اقدام پژوهی توسط همکاران استان تهیه شده است که از این 10 عنوان ،5 عنوان کار های اقدام پژوهی به اتمام رسیده و همکاران در حال تهیه ی گزارش نهایی کار هایشان هستند و بقیه کارها نیز در دست اجراست .
معاون فرهنگی کانون استان ادامه داد :
اقدام پژوهی های انجام شده با حضور خود پژوهندگان یکی یکی در جلسات با حضور اعضا نهاد پژوهشی بررسی شده و اشکالات آن ها رفع گردیده است و در مرحله نهایی توسط اساتید این فن بررسی خواهد شد .
وی با اشاره به تعیین تاریخ ملاقات حضوری معاون فرهنگی کانون کشور، با کارشناسان آموزش و پژوهش استان ها از همکاران خواست دیدگاه ها و نظرات خود و سایر همکاران مراکزشان را به اطلاع وی برسانند تا او نیز بتواند گزارش مناسبی را در این زمینه ارائه دهد.
فلاح با اشاره به این که 23 تا 27 آذر 93 هفته پژوهش نام گذاری شده است گفت :
دوست داریم همکاران در مراکز تمام تلاششان را انجام دهند تا اعضا با روند صحیح فرایند پژوهش به صورت لذت بخشی آشنا شوند .
علی رضا جلالی ،مدیر کل کانون استان نیز در سخنانی در این جلسه گفت :
برخی فعالیت ها در کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان صورت می پذیرد که نباید به روز ،هفته و ایام خاصی محدود شود ،بلکه باید تمامی همکاران تمرکزشان را بر روی این بگذارند که این کارها به شکل بلند مدت برنامه ریزی شوند و ما باید به آن مانند فرایند کاشت یک درخت بنگریم و به آن فرصت رشد و بالندگی بدهیم و فعالیت ها را به نحوی انجام دهیم که هر چه جلوتر می رویم بر پر بار شدن و شاخ و برگ درختمان بیفزاییم.
جلالی ادامه داد : جنس فعالیت پژوهش و اقدام پژوهی از فعالیت های پر فایده ای است که باید در وجود بچه ها نهادینه شود .
مهری فلاح معاون فرهنگی و مسوول امور پژوهشی استان در ادامه سخنان مدیر کل گفت :
ما در کانون استان البرز سعی کرده ایم که این روند به همین صورت ادامه یابد  و تلاش کرده ایم که در مربیان و همکارانمان نگاه پژوهشی ایجاد کنیم که اگر چنان چه این اتفاق بیفتد و مربی به پژوهش به عنوان یک فعالیت جذاب و مورد علاقه بنگرد،اعضا را نیز به خوبی به سمت انجام صحیح کارهای پژوهشی سوق خواهد داد.
وی افزود :
در واحد پژوهش استان گروهی نیز متشکل از همکارانی که سابقه و علاقه کار پژوهش اعضا را داشته اند ( فارغ از محل و پستی که اکنون در آن کار می کنند ) تشکیل شده است و در حال تدوین برنامه های جذاب برای علاقه مند سازی کودکان ونوجوانان به پژوهش هستند که یک بار دیگز از همکاران دعوت می کنیم در این زمینه نیز تجربیات خود را در اختیارمان بگذارند.
در بخش بعدی میترا فرهادیان مسوول مجتمع آفرینش های کرج و یکی از اعضا نهاد پژوهشی استان در سخنانی گزارشی از عملکرد مرکز مجتمع در خصوص پژوهش ارائه داد :
وی گفت :
ما به این نتیجه رسیدیم که برای تعمیق بخشیدن به فعالیت های پژوهشی باید تعامل بیش از پیشی با معلمان و مدارس داشته باشسم ،لذا در طرحی که برنامه ریزی و تدوین شده است ،قرار است بر مبنای کتاب ((تفکر و پژوهش ))  ،مربیان مرکز به مدرسه می روند و یا دانش آموزان به کانون می آیند و مربیان با کودکان   پایه ششم فعالیت های پژوهشی را پله پله اجرا می کنند که خوش بختانه بخش عمده ای از دانش آموزان از اعضا خود کانون هستند ،وی ادامه داد هم چنین قرار است دانش آموزان یکی از دبیرستان های اطراف نیز کارگاه های یک تا یک ساعت و نیمه را در مرکز مجتمع داشته باشند و به صورت درست با فعالیت های پژوهشی آشنا شوند .
فرهادیان ادامه داد : تمامی روند برنامه ریزی و اجرای فعالیت ها از ابتدا با معاون فرهنگی استان در میان گذاشته شده و ایشان همکاران را در اجرای صحیح این برنامه ها یاری خواهند کرد .
فلاح در تکمیل سخنان فرهادیان گفت :
برنامه ی ویژه ای هم در خصوص نحوه ی (( ایده پردازی )) ،آشنایی با ایده ها و نحوه ی ثبت آن ها به منظور آشنایی نوجوانان با نحوه ی برخورد با سوالاتی که در ذهن شان مطرح می شود برگزار خواهد شد .
در بخش دیگر فاطمه علیپور مربی مسوول مرکز شماره 2 کرج و یکی دیگر از اعضا نهاد پژوهش استان ،گزارشی از روند فعالیت های پژوهشی در مرکز شماره 2 کرج ارائه داد :
وی ضمن توضیح طرح اقدام پژوهی (( حفاظت گل ها )) گفت : در فعالیت های مرکزمان سعی شده است که اعضا خودشان فعالیت هایی را که انجام می دهند بای دیگران تشریح کنند .وی گفت :
ما نیز سعی کرده ایم کلیه فعالیت هایی را که یک پژوهش گر باید انجام دهد به زبان ساده و قابل فهم برای اعضا توضیح دهیم .
مسوول مرکز 2 در پایان سخنانش به طور ویژه طرح توسعه کتاب خوانی مرکز را تشریح و از جزئیات برگزاری این طرح در مرکز شماره 2 کرج خبر داد.
طاهره سادات سجادی (مربی فرهنگی مرکز مجتمع کرج ) ،از اجرای طرح (کتاب پژوهی ) در این مرکز با مشارکت جمعی از اعضا کتاب خانه نوجوان توضیحات کاملی را ارائه داد ،وی هدف از اجرای این طرح را آشنایی نوجوانان با کتاب های مناسب و وابسته کردن بیشتر اعضا به انجام پژوهش از روی کتاب ها عنوان کرد و افزود :
خوش بختانه این طرح با استقبال خوبی رو به رو شده است و طبق هماهنگی های انجام شده قرار بر این است که موضوعات پژوهشی معلمان در مدارس نیز هم سو و در راستای فعالیت مرکز انجام شود .
جلالی ،مدیر کل کانون نیز در خصوص این طرح ضمن ابراز خرسندی از انجام این فعالیت گفت :
ما باید در قالب اجرای طرح ها سعی کنیم به آموزش "مادام العمر" برسیم ،چیزی که امروزه آموزش و پرورش دنیا نیز به دنبال آن است .
 
وی ادامه داد ما باید به دنبال این باشیم که بچه ها ( کودکان ونوجوانان ) نه تنها کتاب بخوانند ،بلکه اصلی را در کتاب ها بیابند و سپس در وجودشان آن اصل را نهادینه کنند که تمام این مراحل به تغییر مناسب آنان منجر شود .
.
طاهره گرمسیری ،کارشناس فرهنگی استان ضمن تشکر ویژه از مهری فلاح ،معاون فرهنگی ،به منظور برداشتن گام مناسب در جهت تشکیل نهاد پژوهشی استان گفت :
امروز شاهد این هستیم که نگاه و دید همکاران در فعالیت ها خاص تر شده است و خوش بختانه روند کار پژوهشی در تمام مراکز به خوبی پی گیری و اجرا می شود .
وی پیشنهاداتی نیز در خصوص برگزاری برنامه های هفته پژوهش و نحوه ی تجلیل از اعضا پژوهنده بیان کرد.
بهزاد ابوالقاسم حسینی (کارشناس هنری استان ) نیز فرصت را مغتنم شمرده و در سخنانی از مدیر کل ، معاون فرهنگی و کارشناسان و مسوولین مراکز خواست که در ساعاتی که مربیان هنری با حجم کمتری از کار رو به رو هستند ،شرایط و امکانات لازم را به منظور انجام مطالعه و امور پژوهشی برای آنان فراهم کنند و به این صورت سبب افزایش انگیزه آنان شوند.
فلاح معاون فرهنگی استان در این بخش ضمن اشاره به نشست هایی با عنوان راه های تقویت پژوهش کودکان ونوجوانان و ساز و کارهای پژوهش کودکان ونوجوانان از هکاران خواست در اسرع وقت پیشنهادات خود را ارائه دهند، هم چنین ضمن اطلاع رسانی مناسب جهت حضور اعضای نهاد پژوهشی استان در برنامه های هفته پژوهش ، گزارش برنامه های اجرا شده را نیز به موقع ارسال کنند.
در انتهای این نشست بتول علی پور کارشناس ادبی از اجرای دوره های گزارمان نویسی در مراکز با حضور کارشناس ادبی و مهتاب میرزا پور مربی فرهنگی مرکز شماره 2 کرج به منظور بررسی شیوه ها و رفع اشکالات گزارمان نویسی همکاران به عنوان حرکت جدید و سازنده ای یاد کرد که مورد استقبال قرار گرفته است
 جمع بندی مصوبات و قرائت اشعاری از مجتبی کاشانی توسط مدیر کل کانون استان حسن ختام شورای فرهنگی استان بود .