کد خبر: 246616
تاریخ انتشار: ۳۰ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۲
بازدید 3596
پایان کار مرحله دوم طرح نخبه پروری در مراکز کرج

مراکز یک،دو،سه و چهار کرج ،اختتامیه ی مرحله دوم طرح نخبه پروری با عنوان ((چگونه پژوهش کنیم ؟)) را اجرا کردند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان البرز این مراسم ها  در روزهای شنبه 28 و یک شنبه 29 شهریور ماه برگزار شد و اصلی ترین بخش آن،ارایه پژوهش های انجام شده توسط خود اعضا بود.
در ابتدای این سلسله نشست ها در تمامی مراکز ابتدا مهری فلاح،معاون فرهنگی و کارشناس پژوهش استان،اهداف اجرای طرح نخبه پروری را تشریح و کلیات اقدامات صورت گرفته در دو مرحله قبل را تشریح کرد.
فلاح در جریان این توضیحات گفت:در دو دوره گذشته سعی کردیم که در ابتدا مشاهدات اعضا را از طریق حواس پنج گانه تقویت کنیم و سپس مراحل انجام یک کار پژوهشی به طور کامل برای آن ها شرح داده شد.
وی هم چنین اجرای برنامه موفق بازدیدی از موزه علوم و فنون را طرح مناسبی دانست و ضمن توضیح آن گفت:موضوعات این موزه که به بررسی علوم و فناوری های قدیم و جدید می پرداخت،می توانست،موضوعات پژوهش اعضا باشد و آن ها بتوانند پاسخ سوالات خود را دریافت کنند.
اباذر خواجوند صالحی،مخترع جوانی که تدریس هر دو مرحله این کارگاه ها را بر عهده داشته است ،ضمن ابراز خرسندی از فعالیت های صورت گرفته و علاقه اعضا ،آموزش مهارت های لازم و مواجه شدن با مسایل و آموختن تکنیک های حل مسأله را از مهم ترین اهداف دو دوره گذشته دانست.
 
پژوهش های اعضا مرکز شماره سه کرج
در مرکز شماره سه کرج،فاطمه مهاجری،در خصوص اسطرلاب تحقیق کرده بود و مراحل و نتایج این تحقیق را برای جمع توضیح داد،دنیا عرب،یلدا شمشادی و رومینا اردکانی نیز به ترتیب در خصوص بادگیر،آونگ نیوتن و چرخ دنده توضیحاتی را ارایه دادند .
سارا هوشور مطالب خود را در قالب پژوهشی با عنوان (منظومه شمسی) ارایه کرد.
آونگ تعادلی مطلبی بود که شیدا ایزدی مهر و مهرسا زارع در قالب یک طرح نو و جذاب آن را مطرح ساختند.
 
اعضا مرکز شماره چهار کرج و ارایه پژوهش ها  در قالب های مختلف
در مرکز شماره چهار کرج نیز ،اعضا پژوهش های خود را با عناوین مختلف و به شرح ذیل ارایه کردند.
محمد رضا الوندی و نیما هوشور(ورزش های فوتبال و  والیبال)
نیما هوشور (آهن ربا و آونگ نیوتن)
فاطمه موسوی (انواع برگ ها ) در قالب  ساخت نشریه دیواری
حدیث شایان (حواس پنج گانه ) در قالب پانتومم
 
                                                                                                                             اعضا مرکز دو و اهمیت انجام کار گروهی
اعضا مرکز شماره دو کرج نز،در قالب دو گزوه پژوهش های خود را ارایه کردند.
احمد رضا عطار صحراگرد و امیر محمد آزاد در قالب یک طرح خلاق و نو به اسم((نجوماتیک)) سعی کردند تلفیق دو علم نجوم و رباتیک را در قالب یک کار پژوهشی نشان دهند و ابراز امیدواری کردند که بتوان در آینده با تلفیق این دو علم ربات های کاوشگر فضایی ساخت که با هزینه های کمتر به جای انسان ها شگفتی های نجوم را کشف کنند .
کیاوش کرمی و رضا اردو خانی نیز دو تحقیق با موضوعات اینترنت و سمند،خودرو ملی و شیوه انجام آن را ارایه دادند.
مهری فلاح،معاون فرهنگی،قاطمه علیپور،مسوول مرکز و اباذر صالحی،مدرس کلاس در نشست این مرکز به شکل ویژه اهمیت کار گروهی را برای اعضا و والدین شرح دادند.
 
 
تشویق پژوهش های برتر در هفته پژوهش
مهری فلاح،معاون فرهنگی کانون استان البرز در سخنانی ضمن ابراز خرسندی از اجرای خوب و منظم کارگاه ها و هم چنین کسب نتایج بسیار خوب و هم چنین تشکر از مربیان و والدین که در تمام مراحل کار ،با اعضا هم گام بوند،گفت :
مجموعه پژوهش های انجام شده اعضا در این کار گاه ها در قالب نمایشگاهی در هفته پژوهش در آذر ماه سال جاری در معرض دید علاقه مندان قرار خواهد گرفت و طی همان هفته از پژوهش های برتر اعضا تجلیل خواهد شد .

گفتنی است مرحله سوم طرح نخبه پروری در کارگاهی با عنوان (( چگونه مخترع شویم ؟)) از هفته آینده در مراکز کانون،اجرا خواهد شد.

گزارش تصویری