اولین همایش (( نجوم  و کیهان شناسی در قرآن )) برگزار شد

سید حسین امیدیانی ،پژوهش گر و محقق در زمینه ی نجوم در قرآن در همایشی شگفتی های نجوم و آیات متناظر آن در قرآن را برای اعضا و دانش آموزان بازگو کرد. <BR>

 
به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان البرز،صبح روز سه شنبه 19 آبان ماه 94 ،اولین همایش نجومی با عنوان (( نجوم در قرآن )) ویژه ی بررسی جایگاه علم نجوم در قرآن کریم با هدف آشنایی اعضا و دانش آموزان با شگفتی های  این علم برگزار و مباحث زیبا و شگفت انگیزی با استناد به آیات مقدس کلام الله مجید مطرح شد .
سید حسن امیدیانی محقق و پژوهش گر در زمینه ی نجوم در قرآن در سخنان آغازین خود در این مراسم گفت:
شناخت خالق هستی و راز های خلقت،محدود به رشته ی تحصیلی خاص و افراد خاصی نمی شود و همه ی ما باید بدانیم که در کجای عالم هستی قرار گرفته ایم و البته پس از آن برای شناخت پروردگار بزرگ خویش گام برداریم .
بررسی آیات نجومی قرآن کریم و بیان شگقتی های خلقت کردگار،زمین و جایگاه آن در منظومه ی شمسی ،معرفی دانشمندان ایرانی کاشف رازهای نجومی ،جایگاه ستارگان و سیارات ،معرفی کهکشان ها و عالم هستی ، آشنایی با ذرات و اتم ها ،معرفی انفجار بزرگ  از بخش هی دیگر این همایش  بود که این عضو هیئت علمی دانشگاه در خصوص آن بحث های شیرینی را مطرح ساخت .
در قرآن تفکر و تدبر کنید
امیدیانی هم چنین در سخنانش از حضار خواست که قدر قرآن را بدانند و در آن تفکر و تدبر کنند ،این عضو پیوسته ی انجمن های فیزیک و نجوم ایران ادامه داد:
خداوند بارها در قرآن به آسمان ها و زمین و خورشید و ستارگان قسم خورده است و پس از پیشرفت های زیاد علمی و با بررسی شگفتی های خورشید و  این یعنی این که ما باید در این موارد تفکر کنیم و این در واقع پاسخ به خواسته ی خود پروردگار عالم است که از پیامبر می خواهد که به مردم بگوید که در زمین و خلقت جستجو کرده و به ذرات آن پی ببرند .
این محقق با بررسی تأثیر علم در جهان امروز هم از نوجوانان حاضر خواست که مطالعه کنند و علم خود را بالا بببرند و با بالا بردن موقعیت خود،به رشد علمی کشور کمک کنند .
وی با اشاره به  حدیثی از امام علی (ع) گفت این علم است که اقتدار می آورد و در زمینه ی توسعه ی دانش علمی ایران  نیز گفت اگر می بینیم که امروز موقعیت ما در دنیا تغییر کرده است ،تمام این ها را مدیون پیشرفت علم هستیم .
امیدیانی در پایان ضمن  ابراز خرسندی از برگزاری چنین همایشی در کانون و با اشاره به عملکرد خوب کانون در تمام سطوح در کشور گفت خوش حالم که این شیوه ی علمی – کاربردی آموزش در کانون اجرا می شود و زمینه ای برای علاقه مندان فراهم شده است گفت قرآن منبع بسیار خوب و تأثیر گذاری برای بیان اهمیت رازهای خلقت و خدداشناسی برای کودکان ونوجوانان است ،لذا باید به آن توجه ویژه ای شود .
گفتنی است  در این همایش که از ساعت 10 الی 30/12 در سالن همایش های مرکز مجتمع کانون البرز برگزار شد ،یحیی رمضانی ،مدیر کل دفتر آموزش و پژوهش های توسعه و آینده نگری استانداری البرز ،علی رضا جلالی ،مدیر کل،معاونین ،کارشناسان ،مسوولین و مربیان کانون البرز و جمعی از دانش آموزان مدارس سخن،آفاق،فرزانگان،شاهد عصمت، سما و آینده سازان  حضور داشتند فعالیت های متنوع دیگری از جمله پخش کلیپ و اجرای مسابقه از سخنرانی میهمان برنامه و اهدای جوایز و هم چنین بازدید دانش آموزان از آسمان نما و رصد خانه ی کانون اجرا شد .
 
بازدید مدیر کل دفتر آموزش و پژوهش و توسعه و آینده نگری از دفتر پژوهش کانون
در حاشیه ی این مراسم یحیی رمضانی مدیر کل دفتر آموزش و پژوهش و توسعه و آینده نگری  نیز از دفتر پژوهش کانون  بازدید کرد و توسط مهری فلاح معاون فرهنگی کانون استان که سابق بر این کارشناسی بخش آموزش و پژوهش استان را برعهده داشت با پژوهش و انواع آن در کانون آشنا شد و در خصوص زمینه های همکاری مشترک بحث و تبادل نظر صورت گرفت .