کد خبر: 197984
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۵:۲۶
چینی‌فروشان: حفظ یکپارچگی کانون خواسته مقام معظم رهبری است

محسن چینی‌فروشان مدیرعامل سابق کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان حفظ یکپارچگی کانون را خواسته مقام معظم رهبری دانست و گفت: حمایت و توجه رهبری به کانون، نعمت بزرگی است و ایشان در مواقع ضروری و سربزنگاه بارها از این یکپارچگی حمایت کردند.

به گزارش روابط عمومی کانون، وی که در آیین نکوداشت 18 سال مدیریت او بر کانون و معارفه سیدصادق رضایی به عنوان مدیرعامل جدید سخن می‌گفت خاطرنشان کرد: حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در برخی موارد به صراحت فرمودند "یکی از جاهایی که تولید فرهنگ می‌کند کانون است" و بدون شک این مهم که کانون توانسته است در عرصه هنر و ادبیات کشور نقش‌آفرینی کند و دستخوش هیاهوها و بازی‌های سیاسی نشود به دلیل همین توجه و نگاه ویژه ایشان است.
وی ضمن تبریک به مدیرعامل جدید، رضایی را از جنس کانون دانست و برای او در مسوولیت جدید آرزوی موفقیت کرد.
چینی‌فروشان همچنین از همراهی‌های دکتر حمیدرضا حاجی‌بابایی وزیر آموزش و پرورش با کانون در مجلس و در زمان وزارت قدردانی کرد و با اشاره به نطق ایشان در مجلس برای حمایت از استخدام رسمی مربیان کانون اظهار امیدواری کرد رابطه خوب وزیر و مدیرعامل جدید باعث توسعه بیشتر کانون شود.
عضو هیات مدیره کانون در ادامه به مقایسه نوع فعالیت‌های کانون و آموزش و پرورش پرداخت و افزود: جنس فعالیت‌های این دو اگر چه با هم مشابهت‌هایی دارد ولی دارای تفاوت‌هایی است که این تفاوت به واقع نوعی تقسیم وظایف تلقی می‌شود.
وی توضیح داد که مقصود او فاصله گرفتن این دو از یکدیگر نیست بلکه کانون در حوزه فرهنگ عمومی فعالیت می‌کند و حتی کمیسیون تخصصی کانون در مجلس کمیسیون فرهنگی و در معاونت برنامه‌ریزی ریاست جمهوری نیز دفتر فرهنگی‌ است و این نکته را از آن رو گفتم که نقش کانون باید در عرصه فرهنگ عمومی به درستی در نظر گرفته شود و کانون با استقلال بیشتری به فعالیت‌های خود بپردازد.
دبیرکل سیفژ در ادامه یادآور شد کانون هرچند یک شرکت دولتی است اما با نزدیک به نیم قرن فعالیت به عنوان یک دستگاه تخصصی در عرصه هنر و ادبیات کودک و نوجوان شناخته می‌شود و بسیاری از نویسندگان، هنرمندان مسلمان و ارزشی که در حال حاضر در عرصه هنر و ادبیات کشور فعالیت می‌کنند دوران کودکی و نوجوانی خود را در کانون گذرانده‌اند.
وی اضافه کرد که اعضای شورای انقلاب به ویژه شهید محمدجواد باهنر در زمان تصویب اساس‌نامه کانون تصمیم گرفتند کانون را یک شرکت دولتی ثبت کنند چرا که این امر را باعث ثبات مدیریت آن می‌دانستند.
چینی‌فروشان در پایان تاکید کرد: من بارها گفته‌ام که اعتماد مردم و اعتبار بین‌المللی سرمایه اصلی کانون است و بسیاری از خانواده‌ها از این جهت فرزندانشان را به مراکز کانون می‌فرستند که این مراکز را خارج از آموزش و پرورش رسمی می‌دانند و حتی آن را نیمه دولتی می‌پندارند اگر این نقش کانون را بیشتر باور کنیم و در تقسیم وظایف حاکمیتی، آن را ضروری بدانیم به بسیاری از حرف و سخن‌ها و چون و چراها در باره نوع فعالیت‌ها و حضور کانون در جامعه پاسخ داده خواهد شد.
در آیین نکوداشت محسن چینی‌فروشان که عصر روز 15 اسفند در مرکز آفرینش‌های فرهنگی و هنری کانون و با حضور دکتر حاجی‌بابایی وزیر آموزش و پرورش و مسوولان این وزارت‌خانه و دکتر غلامعلی حدادعادل رییس کمسیسون فرهنگی مجلس و جمع زیادی از هنرمندان و نویسندگان شاخص عرصه ادبیات و هنر کشور و مدیر عامل مسوولان، معاونان، مشاوران، مربیان و کارکنان کانون برگزار شد، مجید مجیدی کارگردان سرشناس کانون به نمایندگی از هنرمندان کشور هدیه‌ای را به چینی‌فروشان اهدا کرد.
اهدای لوح تقدیر به محسن چینی‌فروشان و حکم سیدصادق رضایی مدیرعامل کانون از سوی وزیر آموزش و پرورش از بخش‌های دیگر این آیین بود.
در ادامه حمید گروگان نویسنده سرشناس عرصه ادبیات کودک و نوجوان به سخنرانی پرداخت و یک کودک تهرانی نیز به نمایندگی از بچه‌های ایران یک جفت مرغ عشق به چینی‌فروشان هدیه و با خواندن متنی ادبی از مدیرعامل سابق کانون به عنوان دوست خوب بچه‌ها یاد کرد و از وی تشکر کرد.
یکی از مربیان استان خراسان رضوی نیز با خواندن متنی ادبی به سیدصادق رضایی مدیرعامل کانون خیرمقدم گفت.
اهدای هدایایی از سوی مدیرعامل، معاونان، مسوولان و کارکنان کانون، مسوولان کشور و برخی از مدیران مسوول مطبوعات به محسن چینی‌فروشان از دیگر بخش‌های این آیین بود.
مدیرعامل کانون در این آیین دو عروسک دارا و سارای جدید را به دکتر حاجی‌بابایی وزیر آموزش و پرورش هدیه کرد.
در حاشیه مراسم:
- دکتر غلامعلی حدادعادل رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره به سوابق زیاد محسن چینی‌فروشان در عرصه فرهنگ و هنر از او خواست تجربیات خود را در این زمینه در اختیار بخش خصوصی قرار دهد تا چنین امکاناتی برای کودکان و نوجوانان در جامعه افزایش یابد.
- چینی‌فروشان در سخنرانی خود به بیان سه خاطره از دوران مسوولیتش در کانون پرداخت که مورد توجه حاضران قرار گرفت.
نخستین خاطره در باره خانمی از مربیان کانون بود که در محل کار دچار مشکل جسمی می‌شود و پس از انتقال به بیمارستان جان به جان آفرین تسلیم می‌کند. وصیت او به همسرش حک کردن مرغک کانون بر روی سنگ قبر این بانوی فرهنگی بود که به این وصیت عمل شد.
دو خاطره دیگر چینی‌ فروشان در باره تولد یک دختر در ماشین کتابخانه سیار روستایی کانون در آذربایجان و استفاده از ساختمان یکی از مراکز کانون به عنوان زایشگاه در زمان جنگ تحمیلی در رامهرمز بود.
به گفته وی دختر متولد شده "کانون" نام گرفت.