دکتر حدادعادل: مسوولان به فکر افزایش مراکز کانون پرورش فکری باشند

رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سرمایه‌ای بزرگ برای ایران ماست که باید به فکر افزایش تعداد کتابخانه‌های آن باشیم.

به گزارش روابط عمومی کانون، دکتر غلامعلی حدادعادل با بیان این مطلب در مراسم نکوداشت محسن چینی‌فروشان مدیرعامل سابق کانون تصریح کرد مسوولان وزارت آموزش و پرورش باید به فکر تقویت ستاد و صف کانون در سراسر کشور باشند چرا که هر نوآوری در کانون ابتدا باید به دست کودکان و نوجوانان مناطق محروم برسد بچه‌هایی که در شهرها و روستاهای این سرزمین غیر از کتاب درسی، خواندنی دیگری در اختیار ندارند.
وی خاطرنشان کرد در این مناطق استعداد‌هایی وجود دارد که می‌توانند در آینده ایران و جهان تاثیرگذار باشند و ما باید تلاش کنیم آن‌ها را با فرهنگ ایران اسلامی و انقلاب آشنا کنیم.
رییس کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به سوابق طولانی دوستی و همکاری با محسن چینی‌فروشان در سازمان پژوهش برنامه‌ریزی آموزش و پرورش و کانون از خدمات این مدیر باسابقه تقدیر کرد و او را مدیری اهل فرهنگ، دارای درک هنری و صاحب ابتکار و ابتکارشناسی توصیف کرد.
دکتر حدادعادل به مشکلاتی که کانون 18 سال پیش اعم از کمبود اعتبار و پروژه‌های ساختمانی نیمه تمام با آن روبرو بود اشاره کرد و گفت پشتکار و همت مهندس چینی‌فروشان و همکاران کانون شکل جدیدی از کانون را از قوه به فعل در آورد که مدیرعامل جدید از این بخت برخوردار است که می‌تواند مسیر تکاملی را طی کند و فعالیت‌های آن را گسترش دهد.
در این آیین که عصر روز 15 اسفند در مرکز آفرینش‌های فرهنگی، هنری کانون برگزار شد همچنین سید صادق رضایی به صورت رسمی از طرف وزیر آموزش و پرورش به عنوان مدیر عامل کانون معرفی شد.
رییس کمیسیون فرهنگی مجلس در همین آیین و در ادامه سخنانش به این نکته هم پرداخت که در طول تاریخ بعد از انقلاب تنها دو یا سه مدیرعامل در کانون به فعالیت پرداختند و این را یک حسن تلقی و آرزو کرد ای کاش مدیران به صورتی انتخاب شوند که نیازی به تغییر سریع آن‌ها نباشد و بتوانند برای دراز مدت برنامه‌ریزی کنند چراکه ایجاد تحول حقیقی، تربیت نیروی انسانی و فراهم کردن زیر ساخت‌های مناسب به زمان طولانی نیاز دارد.
بر اساس این گزارش بخش دیگری از سخنان دکتر حدادعادل به اهمیت کار کانون و لزوم توجه به تعلیم و تربیت کودکان و نوجوانان اختصاص داشت و او در این زمینه تصریح کرد که کار کانون با شیوه‌ای متفاوت از مدارس دنبال می‌شود چرا که دانش‌آموزان را در مدرسه با تکلیف رشد می‌دهند در حالی که کار کانون با تشویق و ترغیب صورت می‌گیرد.
وی زبان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را زبان هنر‌ شعر و ادبیات دانست و گفت کسی که در کانون مدیر می‌شود و می‌خواهد با این نسل سخن بگوید باید کلید دل بچه‌ها را در دست داشته باشد و این کلید چیزی جز هنر نیست.
رییس کمیسیون فرهنگی مجلس این نکته را مهم ارزیابی کرد که کانون باید به عنوان مکمل وظایف مدرسه تلقی شود و به کار خود در زمینه پرورش هنری کودکان و نوجوانان بپردازد زیرا مدرسه به دلیل آموزش محور بودن فرصت توجه به این مهم را به اندازه کانون ندارد.
دکتر حدادعادل در پایان گفت: هر ارزشی که برای ملت می‌خواهیم و هر آرمانی که داریم باید برای رسیدن به آن برنامه‌ریزی کنیم و آن‌چه که برای خودمان ارزش تلقی می‌کنیم آن را در نسل آینده تقویت کنیم و هرچه منفی و ضد ارزش می‌دانیم برای از بین بردن آن فکر کنیم و برای این کار می‌توانیم از انواع و اقسام گونه‌های هنر و ادبیات بهره ببریم.