کد خبر: 200081
تاریخ انتشار: ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۲:۴۰
ارومیه میزبان پانزدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی شد

میزبانی پانزدهمین جشنواره‌ی بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به شهر ارومیه واگذار شد.

به گزارش روابط عمومی کانون، این تصمیم در نشست ویژه‌ی آسیب شناسی چهاردهمین جشنواره قصه‌گویی و برنامه‌ریزی برای جشنواره پانزدهم گرفته شد و قرار است جشنواره‌ی قصه‌گویی اواخر آبان و اوایل آذر 1390 به میزبانی کانون استان آذربایجان غربی در ارومیه برگزار شود.
در این نشست عنوان شد که استاندار و مسوولان ارشد استان از مدتی پیش برای میزبانی و همکاری با برگزار کنندگان این جشنواره اعلام آمادگی کرده‌اند و بدین ترتیب ارومیه پاییز امسال میزبان برترین قصه‌گویان ایران و جهان خواهد بود.
همچنین در این نشست که مدیر عامل، معاون فرهنگی و جمعی از مدیران ستادی و استانی و کارشناسان کانون در آن حضور داشتند اعلام موضوع جشنواره به شورای فرهنگی معاونت فرهنگی کانون سپرده شد.
سال گذشته در جشنواره‌ی قصه‌گویی که به میزبانی بندرعباس برگزار شد موضوع قصه‌گویی زندگی حضرت رسول اکرم(ص) تعیین شده بود اما قصه‌گویان می‌توانستند با موضوع آزاد نیز در جشنواره شرکت کنند.
بر اساس این گزارش سید صادق رضایی مدیر عامل کانون با اشاره به موفقیت جشنواره سال قبل و قدردانی از کانون هرمزگان و دست‌اندرکاران جشنواره، بر اهداف کانون برای برگزاری این رویداد فرهنگی تاکید کرد و گفت: انتقاد من به دوره‌های گذشته این بود که هدف اصلی کانون فراموش می‌شد و به جای تاکید بر قصه‌گویی در مراکز، قصه‌گویی در جشنواره مورد توجه قرار می‌گرفت و این به نحوی مربیان کانون را جشنواره‌زده کرده بود.
وی توضیح داد که هر مربی با توجه به بیش از 250 روز کاری در سال دست کم می‌تواند 200 بار برای کودکان و نوجوانان در مرکز فرهنگی، هنری محل کار خود قصه‌گویی کند و وقتی به این نکته توجه کنیم که او سی سال به خدمت در کانون مشغول است به اهمیت این موضوع و تعداد دفعاتی که او بچه‌ها را پای قصه‌ها می‌نشاند واقف می‌شویم.
رضایی در ادامه پیشنهاد کرد که قصه‌گویان مراکز کانون ابتدا در جشنواره‌های ناحیه‌ای شرکت کنند و پس از آن به رقابت‌های استانی و منطقه‌ای و کشوری راه یابند چرا که به باور من جشنواره‌ی ناحیه‌ای از همه این جشنواره‌ها با اهمیت‌تر است.
کانون در برخی از استان‌های بزرگ به دلیل کثرت مراکز با ایجاد چند ناحیه، مسوولیت برنامه‌ریزی فرهنگی تعدادی از کتاب‌خانه‌های خود را به یکی از کارشناسان خود سپرده است.
در همین حال مدیر عامل کانون معتقد است که برای اداره جشنواره قصه‌گویی باید بر توانایی‌ها و قابلیت‌های نیروها و کارشناسان کانون تاکید کرد و از آن بهره گرفت و به همین دلیل بود که در جشنواره چهاردهم داوری‌ها به کارشناسان با تجربه‌ی کانون سپرده شد.
رضایی در این زمینه به ذکر مثالی پرداخت و کانون را در زمینه‌ی قصه‌گویی به باغی بزرگ و پر از محصول تشبیه کرد که هنوز صاحبان آن نتوانسته‌اند به خوبی میوه‌های باغ را بچیند در حالی که به در باغ همسایه می‌رفتند و درخواست یک کیلو میوه می‌کردند.
وی در ادامه به شیوه‌ی برگزاری جشنواره قصه‌گویی هم اشاره کرد و افزود: کانون برای قصه‌گویانش در حوزه‌ی فرم و قالب آزادی عمل قایل است و اگر مربیان کانون بخواهند فرم و قالب را بشکنند آزادند اما در مورد محتوا باید دقت بیشتری صورت گیرد و توجه به ارزش‌های اسلامی و ایرانی را مورد تاکید قرار دهیم.
تشریح برنامه‌های کانون برای اهدای سه جایزه ویژه به سه قصه‌گو در جشنواره آینده با عنوان‌‌های شهید کامبیز(یوسف) ملک شامران، شهید بهنام محمدی و شهید محمد حسین فهمیده و تولید فیلم و کتاب برای بزرگداشت این شهدا، چاپ دو عنوان کتاب به تفکیک قبل از جشنواره، حاوی تمام قصه‌های شرکت‌کنندگان ایرانی و خارجی و مقالات مسابقه و کتاب اصلی جشنواره‌ـ که همه ساله منتشر می‌شودـ برگزاری مسابقه‌ای برای طراحی پوستر جشنواره در میان مربیان و کارشناسان کانون در استان‌های مختلف کشور و تهیه‌ و آماده سازی لوح فشرده‌ی هزار و یک شب حاوی قصه‌گویی مربیان کانون از دیگر محورهای مورد تاکید مدیر عامل کانون در این نشست بود.
در همین حال محمد باقرآدوسی معاون فرهنگی کانون و رییس جشنواره قصه‌گویی نیز در این نشست بر آمادگی برگزار کنندگان جشنواره برای رقابتی کردن بخش قصه‌گویان خارجی اعلام آمادگی کرد و در عین حال در سخنانی گفت که کانون از برگزاری برنامه‌ها و جشنواره‌های خود این هدف را دنبال می‌کند که افکار را متحول کند و به وظیفه‌ی با اهمیت انسان سازی بپردازد و به نظر من هر دستگاهی باید به جای گله‌کردن از خانواده‌ها و دستگاه‌های دیگر به وظایف اصلی خود عمل کند.
در ابتدای این نشست مرتضی حیدری مدیر هماهنگی استان‌های کانون و دبیر جشنواره با نمایش یک گزارش تدوین شده رایانه‌ای و بیان گزارشی شفاهی از فعالیت‌های دوره گذشته به تفاوت‌های جشنواره چهاردهم با دوره‌های پیشین پرداخت.
توجه بیشتر به تجربه‌های کارشناسان کانون، تغییر معیارهای داوری، مستندسازی فعالیت‌ها، مشارکت تمامی سطوح مدیریتی کانون با جشنواره، توجه بیشتر به مبانی علمی، پژوهشی و تجربی در برنامه‌ریزی‌ها، افزایش سطح پوشش رسانه‌ای و تبلیغاتی و ارزیابی مربیان قصه‌گو در بخش ویژه‌ای توسط دیگر مربیان از جمله‌ی این تفاوت‌ها بود که این مدیر کانون به آن اشاره کرد.
در این نشست برخی از مدیران و کارشناسان کانون نیز به طرح نظرها و پیشنهادهای خود پرداختند که از جمله‌ی این نظرها می‌توان به انتخاب ناظر برای نظارت بر جشنواره‌های منطقه‌ای به صورت متمرکز، وسیع‌ترکردن موضوع جشنواره، افزایش نشست‌های تخصصی و ایجاد انگیزه‌ی بیشتر برای نگارش مقاله توسط صاحب نظران در بخش مسابقه‌‌ی مقاله‌نویسی و توجه به هم‌زمان نبودن جشنواره‌ها با ایام امتحانات دانش ‌آموزان اشاره کرد.