جمعی از مربیان لبنانی از تجربه‌های کارشناسان کانون بهره‌مند می‌شوند

 جمعی از مسوولان فرهنگی و مربیان هنری موسسه کشافه‌المهدی کشور لبنان در قالب یک دوره دو هفته‌ای به ایران آمده‌اند تا ضمن آشنایی با بخشی از فعالیت‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، زیرنظر کارشناسان و مربیان متخصص فرهنگی، هنری و ادبی کانون در چند شاخه آموزش‌هایی را فرا بگیرند.
شرکت کنندگان در این دوره با حضور در برخی از مراکز کانون، از نزدیک در جریان فعالیت‌ها قرار بگیرند و با تعدادی از تولیدات نیز آشنا می‌شوند. پیش از این جمعی از نوجوانان دختر و پسر عضو مؤسسه لبنانی کشافه‌المهدی در قالب دو اردوی جداگانه به ایران سفر کردند و ضمن آشنایی با برخی فعالیت‌ها و برنامه‌های کانون در مراکز و کتابخانه‌ها، از چند شهر کشور نیز بازدید داشتند.
به منظور کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، گفت‌وگویی با بهمن کاظمی مدیر آموزش و پژوهش کانون و مدیر هماهنگی و برگزاری این دوره انجام داده‌ایم که نتیجه آن پیش روی شماست.
گفت و گو از: محمدحسین دیزجی
 

·         در ابتدا بفرمایید که این گروه چند نفر هستند و برنامه آنها از چه زمانی شروع می‌شود؟
در این دوره 13 مسوول فرهنگی و 15 مربی هنری از موسسه کشافه المهدی حضور دارند. دوره از  روز 27 شهریور 1390 در تهران آغاز می‌شود و تا 5 مهر 1390 نیز ادامه خواهد داشت.
·         آیا برنامه‌های آموزشی این دوره برای هر دو گروه مخاطبان یعنی مسوولان فرهنگی و مربیان یکسان خواهد بود؟
ما برای هر دو گروه حدود 32 ساعت برنامه آموزشی در نظر گرفته‌ایم که به طور مجزا و جداگانه برگزار می‌شود. البته در این دوره چند ساعت برنامه مشترک هم دیده شده که در طول این مدت به اجرا گذاشته می‌شود.
·         اهم فعالیت‌هایی که برای مسوولان فرهنگی موسسه کشافه المهدی در نظر گرفته‌اید شامل چه برنامه‌هایی است؟
ما به منظور آشنایی این مسوولان با اهداف، برنامه‌ها و پیشینیه فعالیت‌های کانون، یک برنامه 4 ساعته در نظر گرفته‌ایم که امیدواریم در این زمان کوتاه بتوانیم معرف خوبی از تلاش‌ها و زحمات همکارانمان در سراسر کشور به این عزیزان باشیم.
در حوزه کتاب و کتاب‌خوانی نیز این گروه از یک مرکز کانون بازدید می‌کنند که در این برنامه نیز، شرکت کنندگان با این فعالیت مهم در کانون آشنا می‌شوند. آشنایی با حوزه معاونت تولید و مجموعه‌های مرتبط، آشنایی با فعالیت‌های علمی کانون همچون رصد خانه و نجوم، آشنایی با موزه تاریخ و برپایی جلسات و کارگروه‌هایی با موضوع فعالیت‌های ادبی، هنری، فرهنگی، نمایشی و کاردستی در مراکز کانون نیز از دیگر برنامه‌های تدارک دیده شده برای این گروه است.
·         شما برای مربیان این گروه چه برنامه‌هایی را تدارک دیده‌اید؟
مربیان موسسه کشافه المهدی نیز 32 ساعت دوره آموزشی خواهند داشت. نزدیک به 20 ساعت از این برنامه با محوریت نقاشی و کاردستی برای کودکان در نظر گرفته شده است. در کنار این برنامه، حدود 4 ساعت را هم به معرفی اجمالی فعالیت‌های کانون برای این افراد اختصاص می‌دهیم. فعالیت‌های ادبی، هنری و نمایشی در کانون نیز قریب به 8 ساعت از زمان آموزش را در بر خواهد گرفت. بنابراین هر گروه حدود 32 ساعت دوره آموزش را زیر نظر کارشناسان و مربیان مجرب و متخصص کانون سپری خواهند کرد.
·         آیا برنامه آموزشی مشترکی را هم برای این دو گروه در نظر دارید؟
بله. یکی از برنامه‌های مشترک برای مسوولان فرهنگی و مربیان مؤسسه کشافه‌المهدی، معرفی تولیدات انیمیشن در کانون و فعالیت‌های برجسته در این حوزه است که با حضور خانم لیلا میرهادی سرپرست امور سینمایی کانون برگزار می‌شود. همچنین در قالب یک نشست با حضور کارشناسان معاونت فرهنگی کانون، این عزیزان را با فعالیت‌های این حوزه آشنا خواهیم کرد.
·         برنامه‌های مورد نظر این گروه، تنها محدود به فعالیت‌های آموزشی است یا برنامه‌های دیگری هم برای آنان لحاظ شده است؟
در کنار این فعالیت‌های آموزشی، یک سری بازدیدهای فرهنگی، هنری و گردشگری نیز برای اعضای گروه میهمانان در نظر گرفته شده که به تدریج در طول مدت اقامت آنان به اجرا درخواهد آمد. یک سری بازدیدهای تفریحی، حضور در اماکن مقدس و برنامه‌های زیارتی برای این افراد تدارک دیده شده است. بازدید از حسینیه جماران، حضور در مرقد حضرت امام (ره) زیارت حرم حضرت معصومه (س) ، دیدار از مسجد مقدس جمکران و زیارت حرم هشتمین امام شیعیان حضرت امام علی بن موسی الرضا (ع) از دیگر برنامه‌های این دوره خواهد بود.
·         آیا این گروه پیش از این هم از ایران بازدید داشته‌اند؟
تا جایی که من اطلاع دارم این افراد اولین بار است که در ایران با فعالیت‌های کانون آشنا می‌شوند. البته پیش از این برنامه‌، یک سلسله برنامه‌های آموزشی از سوی کارشناسان فرهنگی، هنری و ادبی کانون در کشور لبنان برای این افراد برگزار شده است.
·         از شما به خاطر حضورتان در این گفت و گو صمیمانه سپاسگزاریم.