بیان واژه‌های مذهبی به کودک و نوجوان به زبان ساده و قابل فهم

بیان واژه‌های مذهبی به زبان ساده و قابل فهم به کودکان و نوجوانان بسیار مهم است. این جمله در چهارمین نشست از مجموعه نشست‌های ترویج کتاب‌خوانی با موضوع "نیازهای دینی کودکان و نوجوانان" و ترویج کتاب‌خوانی، در محل کتاب‌خانه مرجع کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفته شد.

       به گزارش روابط عمومی کانون، محسن ایمانی، مدرس دانشگاه تربیت مدرس، با تاکید بر این‌که ما باید کودک و نوجوان را به انجام فرایض دینی ترغیب کنیم؛ گفت: ما باید الگوی رفتار دینی باشیم تا آن‌ها هم یاد بگیرند؛ وقتی بچه‌ها ببینند فضای خانه دارای حال و هوای معنوی مناسب با سن آنها است تشویق به انجام آن خواهند شد.
      مدرس دانشگاه تربیت مدرس افزود: کودکی دوره بسیار مهمی است باید در این دوره برای او کتاب خواند و به او کمک کرد تا مفاهیم و مطالب کتاب را بفهمد. اگر والدین هم کنار کودکان بنشینند و با آن‌ها کتاب بخوانند باعث می‌شود تا انگیزه در کودکان بیشتر شده و علاقه در آن‌ها برای خواندن کتاب ایجاد ‌شود.
ایمانی گفت: کودکان و نوجوانان را با تصاویر اماکن مذهبی آشنا کنیم و زیبایی‌های آن را از طریق نمایش فیلم به آنها نشان دهیم تا بتوانیم این ارتباط معنوی را در آن‌ها به وجود آوریم. بیان واژه‌های مذهبی به کودک و نوجوان به زبان ساده و قابل فهم، بسیار مهم است.
      در ادامه این نشست، محسن هجری، نویسنده و منتقد ادبیات کودک و نوجوان، در سخنانی گفت: من به عنوان نویسنده تلاش کردم تا مفاهیم دینی را برای کودکان بازآفرینی کنم. سعی کردم با عنصر خیال و عناصر زیبایی‌شناسی در ادبیات کودک و نوجوان بچه‌‌ها را تشویق کنم تا به مفاهیم دینی بیاندیشند.
      وی ادامه داد: ما با یک مشکل جدی روبرو هستیم؛ آمارهای توزیع کتاب در سطح آموزش و پرورش توسط ناشران قدرتمند نشان می‌دهد که حتی برخی از ناشران مانند انتشارات مدرسه، که با رویکرد ترویج مفاهیم دینی در مدارس کتاب‌هایشان توزیع می‌شوند مخاطب زیادی ندارند.
     هجری خاطر نشان کرد: نویسنده کتاب، باید با کودک و نوجوان ارتباط برقرار کند، تا زمانی که ارتباط برقرار نشود راه‌حل‌ها نتیجه‌بخش نخواهد بود؛ بنابراین باید ارتباط عاطفی برقرار شده تا مخاطب حرف نویسنده را بپذیرید و درباره آن اندیشه کند.
     نویسنده کتاب چشم عقاب گفت: ما باید مخاطب نوجوان را بشناسیم و با زبان نرم و ملایم با وی ارتباط برقرار کنیم اگر نیاز دینی نوجوان تشخیص داده نشود نمی‌توان این نیاز را پاسخ گو بود.
       این نشست با حضور محسن هجری، مولف و منتقد ادبیات کودک و نوجوان، محسن ایمانی، مدرس دانشگاه تربیت مدرس و هم‌چنین جمعی از صاحب‌نظران روز بیست و هشتم آذر در کتاب‌خانه مرجع کانون واقع در خیابان شهید بهشتی، ساختمان ملک شامران برگزار شد.