جایزه کتاب فصل برای گردان‌قاطرچی‌ها و دنیای نو در ابعاد نانو

هجدهمین دوره جشنواره کتاب فصل دو کتاب کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان را به عنوان تنها برگزیدگان بخش کودک و نوجوان این جایزه معرفی کرد.

به گزارش روابط عمومی کانون، کتاب "گردان قاطرچی‌ها"، نوشته داوود امیریان از مجموعه‌ی رمان برای نوجوان امروز و "دنیای نو در ابعاد نانو"، تالیف نگارزاده ختمی‌مآب و رضا ایجادی دو کتابی است که توسط کانون منتشر شده و اکنون در میان برگزیدگان جایزه کتاب فصل قرار گرفته است.
این در حالی است که در این دوره از جایزه کتاب فصل ـ که به کتاب‌های منتشر شده در فصل تابستان امسال اختصاص داشت ـ  در مجموع 579 اثر در حوزه‌ کودک و نوجوان به دبیرخانه جایزه ارسال شده بود.
جوایز 12 اثر برگزیده و 17 اثر شایسته تقدیر در هجدهمین دوره جشنواره کتاب فصل عصر روز هفتم دی با حضور بهمن دری معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و معماری به صاحبان این آثار اهدا شد.
به گفته‌ی مجید حمیدزاده، دبیر جایزه کتاب فصل به برگزیدگان این جشنواره پنج سکه بهار آزادی و صاحبان آثار شایسته تقدیر نیز سه سکه اهدا شد.
در همین حال کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز بر اساس وعده‌ی سید صادق رضایی مدیرعامل خود به کتاب گردان قاطرچی‌ها از مجموعه رمان نوجوان امروز 5 سکه اهدا خواهد کرد.
وی در هنگام آغاز این طرح وعده کرده بود که هریک از آثار این مجموعه که موفق به دریافت جایزه از جشنواره‌های مختلف شود کانون معادل همان جایزه را به آنان اعطا خواهد کرد.
پیشتر نیز کتاب بستن چمدان، نوشته‌ی مینو کریم‌زاده در هفدهمین دوره و "صوفی و چراغ جادو"، نوشته ابراهیم حسن‌بیگی از همین مجموعه در شانزدهمین دوره‌ی این جایزه شایسته تقدیر شناخته شده بودند.
در مراسم اهدای جوایز هجدهمین دوره جشنواره کتاب فصل بهمن دری معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت که نویسندگان دست کمی از مخترعان ندارند و ما در صددیم برگزیدگان جوایز کتاب را از این پس به بنیاد ملی نخبگان معرفی کنیم.
وی به سخت‌گیری‌های اعمال شده در داوری‌های این دوره نیز اشاره کرد و این اقدام را در مسیر کیفیت بخشی به این جایزه ارزیابی کرد.
 دری خرید کتاب‌های برگزیده و شایسته تقدیرجشنواره توسط وزارت ارشاد و ادارات کل استان‌ها و صحبت با نهاد کتاب‌خانه‌ها برای قراردان این آثار در فهرست خرید وارسال این کتاب‌ها به کشورهای خارجی را از جمله حمایت‌های وزارت ارشاد از این آثار برگزیده برشمرد.
وی در پایان وعده کرد که آثاری که در این جشنواره در میان آثار منتخب قرار نگرفته است اما به دور نهایی راه‌یافته است نیز در فهرست خریدهای وزارت ارشاد قرار بگیرد.
بر اساس این گزارش گردان قاطرچی‌ها رمانی طنز است که توسط داوود امیریان نوشته شده است و در آن ماجرای چند رزمنده که سرپرستی یک گردان قاطر را در دست می‌گیرند روایت شده است.
این رمان در 336 صفحه با قیمت 3200 تومان از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر شده است.
همچنین کتاب دنیای نو در ابعاد نانو تالیف نگارزاده ختمی‌مآب و رضا ایجادی در 88 صفحه‌ی رنگی و با قیمت 4 هزار تومان عرضه شده و تلاش می‌کند نوجوانان را با فن‌آوری نانو آشنا کند و به بازگویی اهمیت، روش‌های تولید و کاربردهای این فن‌آوری برای مخاطبان اثر بپردازد.