کد خبر: 206206
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۱:۳۶
انتشار ویژه‌نامه روز جهانی تئاتر با محور کودک و نوجوان

ویژه‌نامه "روز جهانی تئاتر" همزمان با برگزاری مراسم آن در 23 فروردین با نگاهی به تئاتر کودک و نوجوان امروز توسط مرکز ملی اسیتج ایران منتشر و در اختیار شرکت کنندگان در این برنامه قرار می‌گیرد.

به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، این ویژه‌نامه که به دو زبان فارسی و انگلیسی منتشر شده از بخش‌هایی همچون حرف اول، پیام‌ها، گفت‌وگو، معرفی سازمان‌ها و گروه‌های فعال در عرصه تئاتر کودک و نوجوان، ‌سمینار، کارگاه‌ها و نشست‌‌ تخصصی تشکیل ‌شده است.
          سیدصادق رضایی مدیرعامل کانون در گفت‌وگویی که با دست‌اندرکاران این ویژه‌نامه انجام داده،  تئاتر را شیوه‌ای مؤثر در پرورش زنان و مردان آینده‌ساز دانسته و بر اهمیت نقش و جایگاه تخصصی تئاتر کودک و نوجوان تأکید و بیان کرده به عنوان یک شاخه از فعالیت عام نمایش از آن نام برده است.
       در بخش‌ دیگری از این ویژه‌نامه "ایوت هاردی" دبیرکل اسیتج بین‌الملل با انتشار پیامی اظهار کرده،  تئاتر برای همه است، ولی هنوز تئاتر برای همگان به ویژه برای کودکان در دسترس نیست چرا که بزرگ‌سالان اولویت‌های دیگری به لحاظ جغرافیایی، دسترسی، ارزش‌ها و آگاهی ها دارند.
          بر اساس این گزارش، صدیقه حسن‌زاده مدیر مرکز ملی اسیتج ایران نیز در پیامی که در این ویژه‌نامه منتشر شده، خاطرنشان کرده،  بیایید به تئاتر کودک و نوجوان بیاندیشیم، دور از هیاهوی جشنواره‏ها و اجراهای عموم، باور کنیم که در مسیر خدمت به کودکان و نوجوانان، راه‏های تاریک برایمان روشن و گذرگاه‏های صعب‌العبور هموار خواهند شد.
          در همین حال، داوود کیانیان پیشکسوت تئاتر کودک و نوجوان نیز در پیامی تأکید کرده است، بیایید این امکان را برای کودکان و نوجوانان کشورمان فراهم کنیم تا در روز جشن بین‌المللی تئاتر یا روی صحنه به اجرای نمایش بپردازند و یا در هر نقطه‌ای که هستند بتوانند به تماشای تئاتر ویژه‌ی خودشان بنشینند.               
          در این ویژه‌نامه، فعالان عرصه تئاتر کودک و نوجوان در سازمان‌هایی همچون کانون، یونسکو، حوزه هنری، بهزیستی، شهرداری، اداره کل هنرهای نمایشی، انجمن تئاتر کودک و نوجوان، انجمن نمایش‌گران عروسکی، مرکز تحقیقات دانشگاه امام صادق(ع)، دانشگاه سوره و گروه‌های مختلف تئاتری معرفی شده و دیدگاه‌های آنان در مورد تئاتر کودک و نوجوان منتشر شده است.
          بخشی از این ویژه‌نامه به معرفی دبیر علمی سمینار روز جهانی تئاتر و اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها، نویسندگان، نمایش‌نامه نویسان، کارگردان‌ها، بازیگران، مدرسان دانشگاه و پژوهشگران تئاتر پرداخته است.
          بر اساس این گزارش ویژه‌ برنامه روز جهانی تئاتر، کارگاه‌های بداهه‌سازی در بازیگری، تئاتر شورایی، نمایش‌نامه‌خوانی لافکادیو و تئاتر خلاق و خلاقیت در تئاتر کودک و نوجوان و محورها و سخنرانان نشست تخصصی بررسی تأثیرات پرورشی تئاتر خیابانی برای کودکان و نوجوانان از دیگر بخش‌های این ویژه‌نامه به شمار می‌رود.
          گفتنی است در "روز جهانی تئاتر" هم‌زمان با 23 فروردین برنامه‌های مشترکی توسط مرکز ملی اسیتج و دیگر نهادها و سازمان‌های فعال در این عرصه در مرکز آفرینش‌های فرهنگی، هنری کانون استان تهران برگزار می‌شود.