تاثیر فن‌آوری‌های نوین بر گسترش فرهنگ قصه‌گویی در جامعه

چهار قصه‌گوی شرکت‌کننده‌‌ در مرحله‌ی منطقه‌ای شانزدهمین جشنواره‌ی بین‌الملل قصه‌گویی در بوشهر طی گفت‌و‌گوهای جداگانه‌ای از اهمیت و تاثیر قصه‌گویی در جامعه و تاثیر آن بر تربیت کودکان و نوجوانان سخن گفتند که نقش فن‌آوری‌های نوین در گسترش یا ایجاد خلل در روند توسعه‌ی قصه‌گویی از مهم‌ترین این مباحث بود.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، برخی از صاحب‌نظران و فعالان عرصه‌ی ادبیات کودک و قصه‌گویی بر ابن اعتقادند که ورود فن‌آوری روز دنیا به خانه‌ها و جایگزینی بازی‌های رایانه‌ای باعث کم‌رنگ شدن سنت اصیل قصه‌گویی در جامعه امروز شده است.
کم‌رنگ شدن نقش قصه و قصه‌گویی در خانواده‌ها دغدغه بسیاری از قصه‌گویان شرکت کننده درجشنواره قصه‌گویی است و آن‌ها معتقدند گاهی بی‌توجهی خانواده‌ها نیز به این امر دامن می‌زند.
هما غلام زاده قصه‌گوی خراسان شمالی معتقد است که کودکان، تشنه شنیدن قصه‌های خوب هستند و قصه‌گویی می‌تواند ارتباط عاطفی عمیقی را بین والدین و کودکان ایجاد کند اما درعصر فن‌آوری‌های پیشرفته، خانواده‌ها کم‌تر به آداب و رسوم قدیمی پایبند هستند و این بی‌توجهی باعث کم‌رنگ شدن تاثیرات این فعالیت است.
سمیه بهرامی از خراسان شمالی قصه‌گویی مناسب و توجه به مسایلی که ریشه در فرهنگ بومی ایرانی دارد را در سرنوشت کودکان بسیار مؤثرو بازی‌های رایانه‌ای وارداتی را - که با فرهنگ و ارزش‌های جامعه همخوانی ندارد - عامل عدم ترویج قصه‌گویی می‌داند.
مهدی رحمانی قصه‌گوی اصفهانی معتقد است که اگرچه ارتباط کلامی مستقیم و حضوری یکی از راه‌های مؤثر در تربیت کودکان و نوجوانان است اما می‌توان با استفاده از امکانات و فن‌آوری روز دنیا در جهت ترویج قصه و قصه‌گویی بهره برد
درهمین حال بهرامی قصه‌گویی را یکی از نیازهای اساسی دوران کودکی می‌داند و علاوه بر خانواده‌ها، اولیای تربیتی و مربیان کانون را نیز در برآوردن این نیاز سهیم می‌داند.
سرور آبادی‌جو مربی قصه‌گوی کرمان نیز می‌گوید بسیاری از نکات تربیتی و اخلاقی داستان‌ها در لفافه و به صورت نهفته در کلمات به بچه‌ها منتقل می‌شود و یادآور می‌شود که غیر مستقیم بودن پیام‌ها باعث می‌شود ناخودآگاه این مضامین بر ذهن و دل بچه‌ها بنشیند.
رحمانی با تایید گفته‌های فوق‌، یادگیری داستان‌های کهن و آداب و رسوم ایرانی و انتقال ارزش‌ها و پرورش تخیل و خلاقیت در کودکان را از برکات قصه‌‌گویی می‌داند و می‌گوید انسان به صورت فطری شنیدن را دوست دارد بنابر این می‌توان گفت بزرگ‌سالان هم در کنار کودکان به قصه علاقه دارند. البته در قصه‌گویی برای بزرگ‌سالان باید متناسب سن آن‌ها قصه‌گویی کرد.
بر همین اساس هما غلام‌زاده بر این نکته تاکید دارد که قصه‌گویی نقش بسیار پر رنگی در پرورش فکر و خلاقیت کودکان و نوجوانان ایفا می‌کند برای همین است که روان‌شناسان معتقدند قصه‌گویی را برای کودکان از سنین پایین باید شروع کرد.
                او ادامه می‌دهد که قصه‌های آموزنده و مفید‌، نقش بسیار مهمی در ایجاد آرامش هم در قصه‌گو و هم در شنونده دارد و الگوپذیری کودکان از شخصیت ‌های مثبت قصه‌ها باعث برقراری ارتباط روحی و عاطفی کودکان با آن‌ها می‌شود . کودکان با قهرمانان قصه، احساس هم‌ذات پنداری می‌کنند و با آن‌ها به استقبال حوادث و خطرات می‌روند و سرانجام با پیروز شدن بر تمامی مشکلات، به آرامش روحی و روانی می‌رسند .
سمیه بهرامی که چندین سال است به عنوان مربی کانون با دنیای کودکان سروکار دارد بر این اعتقاد است که نقش اساسی در این حوزه بر عهده‌‌ی کانون است زیرا این نهاد به صورت تخصصی به حوزه‌ی کودک و نوجوان می‌پردازد و تعامل سایر نهادهای فرهنگی به‌ویژه آموزش و پرورش را در بها دادن به این فعالیت و احیای ارزش‌ها مهم می‌داند.
غلام زاده نیز با تایید سهم آموزش و پرورش در حفظ ارزشها تصریح می‌کند که نظام آموزشی ما باید برای قصه و قصهگویی اهمیت ویژه‌ای قایل شود زیرا اهمیت قصه‌گویی موضوعی نیست که فقط در زمان ما مورد توجه قرار گرفته باشد در بسیاری از متون ادبی کهن و در بسیاری از کشورهای پیشرفته نشانه‌هایی است که قصه‌گویی به عنوان یک برنامه آرامش بخش و تامین کننده بهداشت روانی و اجتماعی کودکان و نوجوانان همیشه مورد توجه بوده است چراکه بسیاری از مفاهیم پیچیده را به صورت غیر مستقیم، با زبان قصه و داستان به دانش آموزان می‌توان آموزش داد .
مهدی رحمانی می‌گوید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همیشه متولی قصه‌گویی بوده است و امیدوار است با گسترش هرچه بیشتر این هنر قدیمی، پیشتازی کانون در عرصه قصه‌گویی هم چنان ادامه داشته باشد.
آبادی‌جو از کرمان جشنواره‌ها را فرصت بسیار خوبی برای کسب تجربه و آشنا شدن با فرهنگ‌های مختلف می‌داند و تاثیر مثبت برگزاری جشنواره‌ها را در ادامه کار یک مربی - که در واقع بهترین قصه‌گو برای اعضای مراکز کانون است - مهم و اساسی عنوان می‌کند و می‌گوید که رابطه‌ی عاطفی بین اعضا و مربی باعث می‌شود هر آن‌چه را که بچه‌ها از زبان مربی می‌شنوند شیرین‌ترین قصه باشد و حتی مسیر زندگی آن‌ها را تعیین کند.
بهرامی نیز با آبادی‌جو هم عقیده است و اضافه می‌کند که جشنواره‌ها روند رو به رشدی را برای رسیدن به کمال طی می‌کند و سطح قصه‌گویی‌ها هر سال نسبت به سال گذشته از لحاظ کیفی بسیار بالاتر است.
وی افزودن بخش‌های جنبی از جمله پژوهش در زمینه قصه‌گویی، بازآفرینی و بازنویسی در جشنواره‌های قصه‌گویی را در کیفیت بخشی این فعالیت مهم فرهنگی بسیار اساسی و تاثیرگذار می‌داند.
گفتنی است بوشهر میزبانی مرحله‌ی منطقه ‌ای شانزدهمین جشنواره قصه گویی را بر عهده دارد و 41 قصه‌گو از استان‌های اردبیل، اصفهان، بوشهر، خراسان شمالی، سمنان، کرمان، گلستان وهمدان طی روزهای 25 تا 27 دی ماه در این رقابت شرکت کرده‌اند.