برقراری ارتباطی بی واسطه با مخاطب؛ ویژگی انیمیشن دینی

کارگردان انیمیشن ‌»یک قطعه آسمان» گفت: انیمیشن دینی می‌تواند بدون ترجمه و بی واسطه به زیبایی و با زبان دل به انتقال مفاهیم معنوی و دینی به مخاطب بپردازد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، فاطمه خدیور، که با اثر دینی «یک قطعه آسمان» در بخش مسابقه جشنواره پویانمایی تهران حضور دارد، در مورد اثر خود گفت: یک قطعه آسمان، انیمیشنی 6 دقیقه‌ای است که تصویر‌سازی‌های آن با تکنیک «کات اوت» و «تری دی» به حرکت در می‌آیند. این انیمیشن نگاهی کوتاه به طی طریق دختر جوانی دارد که در ابتدا با دستانی خالی نیایش می‌کند و پس ازگذر از مراحل معنوی به خلوص و پاکی رسیده و در انتها دستانش پر است از آیینه‌ی خوبی و خدایی.
این فعال عرصه‌ی انیمیشن یکی از راه‌های مناسب پرداختن به موضوعات دینی را قالب انیمیشن دانست و افزود: انیمیشن می‌تواند به دلیل بهره‌گیری از قوه تخیل جهت بیان مفاهیم ماورایی، بهترین راه برای پرداختن به موضوع‌های دینی باشد البته به شرط داشتن درک درست از موضوع و نحوه انتقال مفاهیم دینی.
وی در ادامه به توجه و تمرکز مسوولان در سال‌های اخیر روی آثار دینی و حمایت آنان اشاره کرد و افزود: به نظر می‌رسد که حمایت‌ها بیشتر شده است اما با توجه به این‌که هنرمند دینی با طی مراتب سیر معنوی سعی در ظاهر کردن این معانی در مرتبه حس دارد که شاید این نوع انتقال حس برای کسانی که از نظر فنی و هنری پیشرو باشند کمتر میسر شود پس تقویت و حمایت تکنیکی از این دسته از هنرمندان لازم به نظر می‌آید.
کارگردان انیمیشن «لی‌لی لی‌لی حوضک» با بیان‌این‌که هیچ منافاتی میان عنصر تخیل و فضای فانتزی که ویژگی انیمیشن است با موضوع‌های دینی وجود ندارد تصریح کرد: از آن‌جا که هنر دینی مظهر روح است و تصویری از حقیقتی است که هیچ‌گاه خلق نشده از این رو تخیل و انتزاع می‌تواند کمک شایانی به این‌گونه بیان داشته باشد.
گفتنی است انیمیشن «یک قطعه آسمان» برگزیده جشنواره ملی فرهنگی و هنری نماز استان همدان در آبان ماه 91 نیز بوده است.
هشتمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران، 13 تا 17 اسفند به همت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در تهران برگزار می‌شود.