وزارت ارشاد حساب ویژه‌ای روی انیمیشن باز کند

عضو هیأت داوران بخش آثار دینی و معناگرای هشتمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران خواستار توجه بیشتر نهادهای فعال در این زمینه به ویژه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به سینمای انیمیشن شد و گفت: که این نهادها باید بخشی از فعالیت‌های خود را به صورت خاص به حوزه‌ی انیمیشن اختصاص دهند.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، محمد‌حسین نیرومند در این زمینه تاکید کرد که نهادهایی مثل بنیاد فارابی که متولی پشتیبانی سینمای کشور هست باید برای انیمیشن حساب ویژه‌ای باز کنند و سهم تولید انیمیشن را از تولید فیلم‌های زنده جدا کنند، چون معمولاً دوستانی که در حوزه تولید فیلم‌های زنده هستند بودجه‌ها را جارو می‌کنند و در نتیجه به حوزه انیمیشن چیزی نمی‌رسد.
نیرومند متولد 1343در مشهد و دارای لیسانس طراحی صنعتی از دانشگاه تهران است. از جمله فعالیت‌های وی می‌توان به: مدیر مسوولی کیهان کاریکاتور 1381 ـ 1371، مدیریت گروه جوان طرح و برنامه شبکه دو سیما1380 ـ 1375، مدیر سابق گروه طرح و برنامه شبکه دو سیما، سرپرست مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری، مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیر گروه طرح و برنامه و نظارت و ارزشیابی شبکه دو سیما، مشاور هنری مدیر مرکز تولید انیمشن سازمان صدا و سیما (صبا)، عضو تحریریه (کمیک جهانی) نشریه بین‌المللی کارتون - که در آمریکا منتشر می‌شود - اشاره کرد.
وی درباره نحوه داوری آثار این دوره گفت: داوری مثل همه داوری‌های معمول بود. آثار را دیدیم و با هم مقایسه کردیم، دوستان درباره فیلم‌ها نکاتی داشتند که مطرح شد و به دلیل این‌که تعداد آثار زیاد نبود، انتخاب فیلم برتر چندان پیچیده نبود و به راحتی انجام گرفت.
نیرومند به چگونگی به اجماع رسیدن داوران اشاره کرد و افزود: داوری‌ها تا جایی که من اطلاع دارم معمولا‌ً این گونه هست که پیشنهاداتی صورت ‌می‌گیرد، اگر همه توافق داشته باشند که مشکلی نیست و اگر توافق نداشته باشند بحث می‌کنند، همدیگر را اقناع و به یک نتیجه کلی می‌رسند . قاعدتاً انتخاب‌ها باید با اکثریت آرا و به‌خصوص برای انتخاب کار برتر حتماً باید همه متفق‌القول باشند و یک کار را انتخاب کنند در این داوری هم این‌گونه بود.
این هنرمند کاریکاتوریست درباره کیفیت آثار توضیح داد: در این بخش‌ها تعدادی فیلم سینمایی بلند بود که در بحث فیلم‌نامه مشکل داشتند.  واقع امر این است که ما در حوزه فیلم‌های بلند سینمایی ابتدای راه هستیم، به ویژه در نوشتن متن و بحث نگارش. شاید بچه‌ها توانایی در تکنیک و اجرا پیدا کرده‌ باشند، اما در نگارش متن مشکل دارند. متن‌ها، متن‌هایی قوی‌ نیست.
محمدحسین نیرومند در بخش دیگری از گفته‌هایش تصریح کرد: این فیلم‌ها خواست ما را برآورده نکرد، البته طبیعی است، چون عمر سینمای بلند انیمیشن ما شاید به یک‌دهه هم نمی‌رسد، به ویژه این‌که در این زمینه کار هم نشده، یعنی اگر کار تعدادش زیاد بود عرصه برای ورود سایر علاقه‌مندان به حوزه نگارش و فیلم‌نامه مهیا می‌شد، اما چون عرصه، عرصه محدودی است و تولید هم محدود، طبیعی است که ما خیلی از استانداردهای لازم در حوزه نگارش فیلم‌های بلند دور باشیم.
این مدرس دانشگاه در ادامه افزود: من به لحاظ این‌که این‌ جوانان و علاقه‌مندان به هنر انیمیشن در ابتدای راه هستند، این حق را برای این دوستانی که دارند تجربه می‌کنند قائلم. بنابراین کارها را در حد نیمه قبول توصیف می‌کنم.
نیرومند که خود از صاحب‌نظران حوزه سینماست و سابقه مدیریت سینمایی نیز دارد به مشکلات پیش روی تولید فیلم بلند انیمیشناشاره کرد و در این باره گفت: ما در کار کوتاه انیمیشن موفق‌تر بوده‌ایم، چراکه سال‌هاست انجام می‌شود. 40، 50  سال است که ما در این زمینه فعالیت داریم، اما در کار بلند، تجربه کمی داریم. ضمن این‌که فیلم بلند هزینه‌بر است و تولید ایران هم هنوز حرفه‌ای نشده است. مراحل تولید خیلی طولانی می‌شود، نیروهایی که وارد کار می‌شوند به دلیل طولانی بودن فرایند تولید از گروه جدا می‌شوند و این مشکلات در این حوزه هست و از آن رنج می‌بریم.
داوری بخش دینی و آثار معناگرای هشتمین جشنواره پویانمایی تهران را حمیدرضا کفاش، محمد‌حسین نیرومند و عرفان نظر‌آهاری بر عهده داشتند.
هشتمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران روز 17 اسفند در تهران پایان می‌یابد.