کد خبر: 218648
تاریخ انتشار: ۸ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۵:۵۳
مدیرعامل کانون: کودکان را با مفهوم انتخاب آشنا می‌کنیم

کودکان و نوجوانان، مخاطب فعالیت‌های تبلیغاتی و انتخاباتی نیستند و نهادهای فرهنگی چنین مخاطبانی را باید با مفهوم و شیوه و تاثیر انتخاب صحیح آشنا سازند.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، سید صادق رضایی مدیرعامل کانون با تاکید بر این‌که مخاطبان کانون هنوز به سن رای دادن نرسیده اند خاطرنشان کرد که هیچ فعالیت انتخاباتی در مراکز کانون انجام نمی‌شود اما ما باید تلاش کنیم  مخاطبان خود را با استفاده از فعالیت‌های رایج‌مان با مفهوم انتخاب آشنا کنیم.
 وی که در دومین گردهم‌آیی معاونان، مشاوران و مدیران کل کانون سراسر کشور سخن می‌گفت با ذکر نمونه‌ای از فعالیت‌های کانون برای آموزش شیوه انتخاب به کودکان، به فعالیتی اشاره کرد که چندی پیش با عنوان انتخابات کتاب در چند مرکز فرهنگی‌هنری کانون استان سیستان و بلوچستان برگزار شد و طی آن تعدادی از بچه‌ها با پوشیدن لباس‌های طراحی شده هریک به شکل یکی از رمان‌های کانون در می‌آمدند و بچه‌ها به آن‌ها رای می‌دادند.
رضایی توضیح داد در این فعالیت تمامی روند برگزاری یک انتخابات مرحله به مرحله طی می‌شد و حتی کتاب‌ها نامزد می‌شدند و خود را معرفی می‌کردند و در نهایت بچه‌ها به تعدادی از آن‌ها رای می‌دادند.
مدیرعامل کانون گفت در این روش به بچه‌ها گفته می‌شد که اگر می‌خواهی به من رای بدهی باید مرا بخوانی این بدان معنی است که برای هر نوع انتخاب باید دقت، تامل و مطالعه کرد.
او همچنین خاطرنشان کرد که در مراکز کانون می‌توان با معرفی کتاب، بحث آزاد و دیگر فعالیت‌ها قدرت تفکر، مقایسه، انتخاب، تحلیل و مشارکت جمعی و کار گروهی را در میان کودکان و نوجوانان بالا برد.
 
ایجاد شورای بررسی آثار رضوی در کانون
مدیرعامل کانون در ادامه سخنان خود در این گردهم‌آیی وارد مباحث رضوی شد و از معاون تولید کانون خواست در سریع‌ترین زمان شورایی را برای بررسی و تولید محصولات و آثار رضوی با مسوولیت خود وی و دبیری معاون تولید ایجاد کند تا این آثار تصویب شده برای تولید به مدیریت فروش و بازرگانی کانون سپرده شود.
رییس کارگروه کودک و نوجوان یازدهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا (علیه السلام) با تاکید بر کمبود محتوای مناسب در حوزه‌ی مفاهیم رضوی به صراحت گفت که کانون از برپایی 16 جشنواره رضوی به دنبال کمیّت نیست شاید در مقطعی به نتیجه برسیم بخشی از این برنامه‌ها برای چند سال به صورت موقت متوقف شود و بودجه آن صرف  تحقیق، پژوهش و تولید محتوا شود آن‌گاه پس از آن خواهیم توانست جشنواره‌ها را با کیفیت بهتری برگزار کنیم.
رضایی در همین بخش گفت که قصد ما این نیست که تمامی مراکز کانون در 16 جشنواره شرکت کنند بلکه تعدادی از مراکز منتخب می‌توانند هریک آثار خود را به 2 یا 3 جشنواره رضوی کانون ارسال کنند.
وی ادامه داد کانون به نحوی وارد فعالیت‌های رضوی می‌شود که بتواند کودکان و نوجوانان را با استفاده از زندگی امام رضا (علیه‌السلام) به جنبه‌هایی از زندگی واقعی مبتنی بر تفکر دینی نزدیک سازد و در میان اعضا و مربیان و حتی مدیران در این زمینه تشنگی و عطش ایجاد کند.
در این بخش محمد باقر آدوسی معاون فرهنگی کانون نیز خواستار استفاده بهتر از جشنواره رضوی در مسیر رشد و شکوفایی اعضا کانون شد و گفت مربیان کانون  باید متناسب با فهم کودکان محتوای مورد نیاز را مناسب سازی کنند.
بر اساس این گزارش چهار کمیسیون منطقه‌ای گردهم‌آیی مدیران کانون بخشی از بحث‌های خود را به موضوع برگزاری جشنواره‌های رضوی اختصاص داده بودند که نتیجه این مباحث توسط نمایندگان آنان در این نشست مطرح شد.
رفع مشکلات مالی، تغییر زمان‌بندی اعلام فراخوان‌ها از سال آینده و انجام تبلیغات مناسب به صورت ملی از جمله این پیشنهادها بود.
کانون مسوولیت کارگروه کودک و نوجوان  یازدهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا (علیه‌السلام) و 16 جشنواره زیر مجموعه آن را بر عهده دارد.
 
ابلاغ احکام سرپرست حوزه معاونت اداری و مالی و مدیر سینمایی
در دومین گردهم‌آیی معاونان و مدیران کل کانون سراسر کشور حکم‌های علیرضا جلالی سرپرست حوزه‌ی معاونت اداری و مالی و هادی یقین‌لو مدیر جدید امور سینمایی کانون در اختیار آن‌ها قرار گرفت.
علیرضا جلالی رییس کانون زبان ایران با حفظ سمت این مسولیت را بر عهده گرفته است و حکم هادی یقین‌لو نیز از سرپرستی به مدیریت ارتقا یافت.
مدیرعامل کانون درباره‌ی این انتصاب‌ها گفت: مسوولیت اصلی آقای جلالی در کانون زبان ایران است اما به‌دلیل این‌که وقت زیادی را باید صرف مسایل این معاونت می‌کردم از وی درخواست کردم تا انتخاب یک معاون جدید مسوولیت این حوزه را نیز بر عهده بگیرد.
رضایی به تقدیر از مدیران و کارکنان این معاونت پرداخت و یادآور شد آنان طی این مدت به گونه‌ای عمل کردند که کمی و کاستی در این بخش دیده نشود.
وی همچنین هادی یقین‌لو مدیر جدید امور سینمایی کانون را فیلم‌سازی متخصص، با دانش، کاربلد و سرمایه‌ای برای کانون توصیف کرد و گفت او در حوزه سینما، انیمیشن و بازی‌های رایانه‌ای و مباحث نظری دارای تخصص بالایی است و ما به دنبال انتخاب آدم‌های کار نابلد و سیاسی در مدیریت‌ها نیستیم.
 
31 استان دست کم 31 فیلم انیمیشن بسازند
رضایی در ادامه از مدیران کل کانون استان‌های کشور خواست از فرصت حضور هادی یقین‌لو در مدیریت سینمایی استفاده کنند و زیر نظر وی دست به تولید فیلم‌های کوتاه انیمیشن بزنند.
وی تاکید کرد که انتظار داریم این مدیران کل کانون با برنامه‌ریزی درست و مدیریت درآمدها و منابع خود و با کمک گرفتن از سینمایی دست‌کم هریک اقدام به ساخت یک فیلم انیمیشن کنند آن‌گاه شاهد ساخت 31 فیلم انیمیشن در کانون خواهیم بود در عین حال باید مراکز کانون در حوزه‌هایی مانند کتاب و رمان، بازی، اسباب بازی و تصویرگری نیز ورود عالمانه‌ای داشته باشند.
رضایی ادامه داد: البته این آثار باید با زمینه‌های بومی و محلی تولید شود و از این طریق علاقه به وطن و سرزمین را در میان مخاطبان افزایش دهد.
مدیرعامل کانون در همین حال گفت که شخصیت‌هایی مانند شهدا یا قهرمانان ملی و دفاع مقدس از آن زمینه برخوردار اند که در جشنواره‌ها و آثار هنری و ادبی مورد توجه بیشتری قرار بگیرند.
وی با اشاره به یکی از یادداشت‌های شهید کامبیز ملک شامران که داستان خواب خود را که در بهشت به قرائت قرآن می‌پرداخته، برای مادرش نقل کرده یادآور شدمسابقه‌های بزرگ قرآنی در کشور آیا نمی‌توانند جایزه‌ی ویژه‌ای را به نام این شهید اهدا کنند یا مسابقه‌های دوچرخه سواری نمی‌تواند با نام و یاد دریاقلی، قهرمانی که با رکاب زدن دوچرخه مردم را از هجوم رژیم بعثی عراق به کشور باخبر کرد، برگزار شود.  
 
به سامانه تولیدات کانون پیامک بزنید
در ادامه این گردهم‌آیی که روزهای 7 و 8 خرداد در اردوگاه شهید باهنر تهران برگزار شد علی گنج کریمی معاون تولید کانون نیز توضیح داد که سامانه پیامکی تولیدات کانون به شماره 20004824 راه‌اندازی شده است و پاسخ‌گوی نظرها و انتقادهای مخاطبان آثار تولیدی کانون خواهد بود.