ترویج فرهنگ زیست محیطی در میان کودکان گیلانی با امضای تفاهم‌نامه‌

دو اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و سازمان حفاظت از محیط زیست استان گیلان تفاهم‌نامه‌ای را با یک‌دیگر امضا کردند تا همکاری‌های این دو سازمان برای ترویج فرهنگ زیست محیطی در میان کودکان گسترش یابد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، این دو سازمان در سطح کشور از سال‌ها پیش همکاری‌های گسترده‌ای را به منظور آموزش کودکان و نوجوانان و آشناکردن این جامعه‌ی مخاطب تاثیرگذار با مساله حفاظت از محیط زیست، پی‌ریزی کرده‌اند تا از این راه دست‌کم از آسیب‌هایی که در آینده به میراث طبیعی و محیط زیست وارد می‌شود، تا حدی جلوگیری شود.
این همکاری‌ها البته طی سال‌های گذشته با فراز و نشیب‌هایی نیز روبرو بوده است از جمله در نشست‌های برنامه‌ریزی هفته ملی کودک در تهران نماینده‌ای از سوی این سازمان در جلسات حضور نداشت.
اکنون در آستانه‌ی برپایی هفته‌ی ملی کودک و با تغییر رییس سازمان حفاظت از محیط زیست بی‌تردید این همکاری‌ها رو به گسترش خواهد گذاشت.
از گیلان خبر می‌رسد که صبح روز 3 مهر این تفاهم‌نامه میان دو اداره کل و با هدف مشارکت هر چه بیشتر در ترویج فرهنگ زیست محیطی در میان کودکان و نوجوانان به امضا رسید.
این تفاهم‌نامه با توجه به اصل پنجاهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر ضرورت حفاظت از محیط زیست به عنوان وظیفه‌ای عمومی و لزوم مشارکت همه بخش‌های اجرایی کشور در این عرصه طراحی و تدوین شده است.
امیر عبدوس مدیر کل حفاظت محیط زیست استان گیلان در این جلسه که در محل سالن اجتماعات مجتمع کانون پرورش فکری رشت برگزار شد، ضمن تشکر از همکاری‌های کانون، آشنایی کودکان و نوجوانان با فرهنگ زیست محیطی را امری ضروری دانست و همکاری کانون را در انتقال این فرهنگ به نسل آینده مهم برشمرد.
 وی افزود: امضای تفاهم‌نامه گامی برای برقراری ارتباط بیشتر دو دستگاه اجرایی و همکاری در ترویج و اشاعه فرهنگ و اخلاق زیست محیطی است تا آثار و نشانه‌های فرهنگی و دینی در جلوگیری از تخریب محیط زیست استان و کشورمان در بین کودکان و نوجوانان نهادینه شود.
نقی علیزاده مدیر کل کانون پرورش فکری نیز با اشاره به فعالیت‌های کانون، هم‌کاری در آشنا کردن کودکان و نوجوانان را با اهمیت حفاظت از محیط زیست امری اسلامی و فرهنگی بیان کرد.
وی در سخنانش یادآور شد: اهمیت حفاظت از محیط زیست در آیات و احادیث زیادی در دین اسلام بیان شده و پیش و بعد از اسلام هم مورد توجه ایرانیان بوده است.
علیزاده در ادامه گفت: کانون پرورش فکری با مربیانی متخصص و کتاب‌هایی مناسب آمادگی دارد با برگزاری کارگاه و اجرای فعالیت‌های متنوع فرهنگی، هنری، ادبی، علمی و اسلامی و همکاری دو دستگاه به توانمندسازی و ارتقای سطح آگاهی‌های زیست محیطی در میان کودکان و نوجوانان بپردازد.
بر اساس این گزارش اعتباراین تفاهم‌نامه به مدت دو سال است و در صورت توافق دو طرف قابل تمدید خواهد بود.
برنامه‌‌های هفته ملی کودک امسال با شعار «زنده باد کودکی، زنده باد زندگی» با مشارکت تمامی وزارت‌خانه‌ها و سازمان‌ها و نهادهای متولی حقوق کودک طی روزهای 15 تا 21 مهر در سراسر کشور برگزار می‌شود.