کد خبر: 223634
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۲ - ۱۴:۲۹
با اینترنت کتاب‌خانه‌ها را به درون خانه‌ها ببریم

یک استاد دانشگاه گفت که باید از کتاب‌خانه‌ها به عنوان محلی برای رسیدن به روحیه دانش‌‌آفرینی استفاده کرد و کتاب‌ها را به صورت مجازی به درون خانه‌ها برد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، محمد حسن‌زاده، مدیر علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه تربیت مدرس در بیست و سومین نشست تخصصی ترویج خواندن با موضوع «بررسی روش‌های تولید و ترویج علم درباره‌ی کتاب‌خانه‌های کودک و نوجوان» که از سوی کتاب‌خانه مرجع کانون برگزار شد با بیان این مطلب افزود: سال‌هاست که تولید علم یکی از دغدغه‌های اساسی کشور ما بوده و از برنامه‌های توسعه سوم کشور، نگاه اساسی به تحقیق، توسعه علم و فناوری است. در کشور ما هم احساس نیاز به حوزه علم و فناوری و تولید دانش و دست‌یابی به ابزارهای دانایی اهمیت ویژه‌ای دارد.
این مدرس دانشگاه اظهار داشت: هر جامعه‌ای باید بخشی از سرمایه‌اش را صرف تولید علم برای سنین پایین کند در کشور ما تا حدودی این امر نادیده گرفته می‌شود.
حسن‌زاده گفت: علم باید از سنین پایین آموزش داده شود در سنین کودکی و نوجوانی نسبت به علم کشش وجود دارد و کودکان دارای روحیه پرسش‌گری و کنجکاوی هستند که باید این روحیه تقویت شود.
وی در پاسخ به این سوال که جامعه با نهادینه کردن روحیه پرسش‌گری چگونه می‌تواند نسلی علم آفرین و دانش‌‌آفرین تربیت کند؟ گفت: آموزش و پرورش باید روحیه کنجکاوی بچه‌ها را پرورش دهد و این روحیه را تقویت ‌کند.
این مدرس دانشگاه در ادامه درباره نقش کانون و کتاب‌خانه‌های آن برای ترویج علم گفت: کتاب‌خانه‌های کانون را می‌توان مجموعه‌سازی کرده و کتاب‌های آن را در اختیار کودکان قرار داد و هر کتاب‌خانه یک کتاب‌دار کودک داشته باشد تا به حوزه‌ی کتاب‌داری کودک و نوجوان تحرک تازه‌ای ببخشد.
به اعتقاد وی فضای رسمی حاکم در مدارس نباید در کتاب‌خانه‌ها به وجود آید و برای انتخاب کتاب‌ها بچه‌ها حق انتخاب داشته باشند.
وی با اشاره به این که کتاب‌خانه‌های کانون فرصت ویژه‌ای دارند تا در فرآیند تولید علم سهیم باشند تصریح کرد: کانون منابع خوبی دارد باید به دنبال برنامه‌هایی باشد که به دانش‌آفرینی و پاسخ‌‌گویی به حس کنجکاوی بچه‌ها کمک کند. سیاست‌گزاران کانون باید فکر کنند چه راهی وجود دارد که بتوانند این ساز و کار را احیا کنند در این صورت بچه‌ها از آن استقبال خواهند کرد.
حسن‌زاده اظهار داشت: کتاب‌خانه‌ها باید با اداره ثبت و احوال در ارتباط باشند و هر بچه‌ای که به دنیا می‌آید والدین‌شان را عضو کرده و ساز و کارهایی برای تربیت کودک و راهنمایی آنان بدهند.
وی گفت: آموزش و پرورش ما باید به گسترش روحیه کنجکاوی کمک کند بچه‌ها باید یاد بگیرند که برای حل مشکل راه‌های گوناگونی وجود دارد.آموزش و پرورش نباید روش تدریسش فقط کتاب محور باشد و ارتباط با کتاب‌خانه‌ها را قطع نکند.
در ادامه این نشست آزاده حیدری دانش‌آموخته دوره دکتری کتاب‌داری دانشگاه آزاد اسلامی به سخنرانی پرداخت و افزود: علم باید کاربردی باشد و همه جامعه نسبت به آن دغدغه داشته باشند کودکان و نوجوانان باید بدانند که با علم و دانش زندگی بهتری خواهند داشت.
این مدرس دانشگاه با بیان این که کودکان و نوجوانان، علاقه‌مند به فناوری‌های روز هستند که باید به آنان آموزش داده شود افزود: فعالیت ترویج علم می‌تواند با آموزش، سرگرمی و اطلاع‌رسانی انجام شود. توجه به نیازهای علمی کودک و نوجوان با استفاده از ابزارهای نوین مانند تهیه کتاب‌ها و مجله‌های الکترونیک باعث می‌شود تا نیازهای اطلاعاتی آنان، برآورده شود.
حیدری گفت: علم باید به زبان ساده که فهم آن برای همه راحت باشد، گفته شود تا هدف ترویج علم انجام شود. اهداف ترویج علم بالا بردن سطح آگاهی عمومی افراد جامعه است و عمومی کردن علم یک ضرورت است.
وی اظهار داشت: کانون ترویج علم را فعالیتی با نگاه به پرورش فکر و بارورسازی تفکر علمی و آشنا کردن کودکان با علم و فرآیندهای علمی می‌داند. شعار کانون هم ترویج علم از سنین پایین‌ است که همین باعث شده در این زمینه گام‌های موثری برداشته شود.
وی با اشاره به این که دانش‌آموزان در هفته یک روز به کتاب‌خانه‌ها بیایند و بحث‌های علمی با هم داشته باشند گفت: فرهنگ ترویج علم باید در کل جامعه گسترش پیدا کند.
کم کاری در ترویج فرهنگ تفکر علمی در جامعه، توجه دولت به ترویج علم به عنوان یک حامی و سیاست‌گزار، اصلاح نظام آموزشی مدارس و دانشگاه‌ها به گونه‌ای که ترویج علم بخش مهمی از فعالیت‌های آن قلمداد شود از دیگر بحث‌هایی بود که توسط وی در این نشست، انجام شد.
این نشست در روز دوشنبه 29مهر 1392 برگزار شد.
کتاب‌خانه مرجع کانون در خیابان شهید بهشتی، خیابان خالد اسلامبولی، مجتمع فرهنگی و هنری شهید ملک‌شامران دوشنبه آخر هر ماه میزبان نشست‌های تخصصی ترویج خواندن است.