کد خبر: 227531
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۷
جایزه «کتاب مهر» به 2 رمان کانون تعلق گرفت

کتاب‌های «یک جعبه پیتزا برای ذوزنقه‌ی کباب شده» و «دلقک» از مجموعه رمان نوجوان امروز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان موفق به دریافت سومین جایزه کتاب مهر(طه) شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل، کانون دختران نوجوان بی‌سرپرست و بد سرپرست موسسه «مهر (طه)» با مشارکت موسسه‌های خیریه «کوشا» و «شکوفا» پس از مطالعه کتاب‌های ارسال شده، 3 کتاب تالیفی و 3 کتاب ترجمه‌ای را به عنوان برگزیده معرفی کردند.
بر اساس این گزارش، در بخش کتاب تالیفی جمشید خانیان به خاطر کتاب «یک جعبه پیتزا برای ذوزنقه‌ی کباب شده»، هدی حدادی برای کتاب «دلقک» و فریدون عموزاده خلیلی به خاطر آثار متعدد نشان مهر و لوح تقدیر دریافت کردند.
در همین حال جایزه بخش ترجمه نیز به کتاب‌های  «پسرخاله وودرو» ترجمه محبوبه نجف‌خانی، «جغد بهتر است یا پن‌کیک» ترجمه پروین جلوه‌نژاد و «راز حلقه شفا» ترجمه بهاره اشراق اهدا شد.
داوران نوجوان در بخشی از بیانیه خود آورده‌اند، اگرچه در اولین دوره این جایزه داوری شبیه شوخی بود و تنها حق داوری آن برای ما جذاب بود اما خیلی زود فهمیدیم که جایزه به کتاب دادن بسیار جدی و با اهمیت است و باید معیارهای داوری را بشناسیم.
 بر این اساس باید تلاش می‌کردیم تا جهان خود را بیشتر به نویسندگان بشناسانیم. بنابراین ما شروع کردیم کتاب‌ها را جور دیگری بخوانیم تا نسبت قهرمانان قصه‌ها را با خودمان بفهمیم و روایت‌ها و روابط میان شخصیت‌ها و دنیای قهرمانان را بهتر بشناسیم.
در عین حال گاهی از دست برخی نویسندگان ناراحت شدیم و دلمان می‌خواست از آن‌ها بپرسیم درباره مخاطب نوجوان چه فکری می‌کنید؟ و برخی نویسندگان را نیز دوست داشتیم چرا که برای مخاطب خود ارزش زیادی قایل شده و دنیایی که خلق کرده بودند به داشته‌ها و تجربه‌های ما برای زندگی بهتر می‌افزود و موجب لذت بیشتر خواندن در ما می‌شد.
 ما داوران جایزه کتاب مهر، امروز از نویسندگان، شاعران، هنرمندان و همه آدم‌هایی که متفاوت بودن باعث خوب بودنشان است می‌خواهیم کنار ما باشند و به ما بیاموزند که خوب زندگی کنیم.
ما امروز می گوییم معیارهای خود را برای داوری‌ها پیدا کرده‌ایم و می‌دانیم چرا و به چه کتابی‌ نشان جایزه کتاب مهر اهدا کنیم و این جایزه از نظر ما بسیار ارزشمند است. لذا امیدواریم برای نویسندگان نیز ارزشمند باشد.
در این مراسم هم‌چنین مسوولان موسسه مهر طه از انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، نشر افق و قطره به خاطر همکاری خوب با این موسسه قدردانی کردند.
مراسم پایانی جایزه کتاب مهر عصر روز 17 اسفند در سالن اجتماعات شهر کتاب با حضور تعدادی از نویسندگان کودک و نوجوان و علاقه‌مندان برگزار شد.