سازمان‌نمای جدید کانون ارتقاء یافته است

گردهم‌آیی دو روزه‌ی مدیران کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در حالی در تهران برگزار شد که بیشتر مباحث آن به اهمیت نیروی انسانی و تغییرات سازمان‌نمای جدید کانون اختصاص داشت.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، در این گردهم‌آیی موضوع تغییر ساختار کانون و سازمان‌نمای جدید آن از سوی «فریدون واحدی» معاون توسعه و مدیریت منابع انسانی و «موسی‌رضا نظری» مدیر کل پشتیبانی و منابع انسانی کانون تشریح شد و مدیرعامل کانون و دیگر معاونان نیز به اهمیت توجه به نیروی انسانی در کانون پرداختند.
در این میان «واحدی» که جزییات سازمان‌نمای کانون و پست‌های سازمانی آن را تشریح می‌کرد در مجموع بر این اعتقاد بود که ساختار جدید - که به زودی به معاونت‌ها و مدیریت‌های ستادی و استانی ابلاغ خواهد شد - بدون تردید ارتقا پیدا کرده چرا که در آن پست‌ها نیز ارتقا یافته است.
وی با بیان این که در بودجه سال 94 کانون با توجه به شرایط مالی فعلی کشور افزایش چندانی صورت نگرفته است و از سوی دیگر بخش عمده‌ی هزینه‌های کانون صرف حقوق و دستمزد نیروی انسانی می‌شود، به مدیران توصیه کرد که با افزایش درآمدها و کاهش هزینه‌ها از راه صرفه‌جویی، منابع کانون را به سوی نیروی انسانی سوق دهند.
معاون توسعه و مدیریت منابع انسانی کانون در تشریح ساختار جدید کانون نیز توضیح داد که این ساختار در استان‌ها بر اساس تعداد مراکز آن‌ها و در سه سطح یک تا سه تدوین شده است و سطح یک 6 استان، سطح دو 13 استان و سطح سه 12 استان را شامل می‌شود.
به گفته‌ی وی در سطح یک، 32 پست، در سطح دو، 25 پست و در سطح سه 18 پست سازمانی تعریف شده است.
واحدی یادآور شد که در ساختار جدید در بخش مرکزی کانون کاهش و در بخش استانی افزایش ساختاری داشته‌ایم اما تکلیف 885 پست مراکز فرهنگی‌هنری تا 6 ماه دیگر روشن می‌شود و ما تلاش خواهیم کرد قوانین کانون را متناسب با شرایط آن - به اصطلاح - بومی کنیم تا به کارکنان آسیبی وارد نشود.
معاون توسعه و مدیریت منابع انسانی کانون در عین حال به انعطاف‌های این ساختار هم اشاره کرد و از مدیران کل کانون خواست تا با نگاهی کاملا انسانی دست به چینش نیروها در ساختار جدید بزنند و قوانین نباید به آرامش بدنه سازمان و کارکنان آسیب بزند.
واحدی همچنین به بخش حقوقی کانون نیز اشاره کرد و گفت که در صدد تقویت این بخش و ایجاد تحول در آن هستیم به مدیران هم توصیه می‌کنیم هنگام عقد قراردادها و امضای تفاهم‌نامه‌ها، از مشورت‌‌های این واحد استفاده کنند.
در همین مبحث «موسی‌رضا نظری» مدیرکل پشتیبانی و مدیریت منابع کانون نیز با بیان این نکته که تشکیلات کانون رو به آینده حرکت می‌کند، از مدیران کل خواست کمیته‌ای را برای انتصاب نیروها در پست‌های جدید در استان‌های خود تشکیل دهند.

حقوق کودکان در کنار منافع کارکنان، اولویت اول معاونت فرهنگی
معاون فرهنگی کانون نیز در این گردهم‌آیی در سخنانی هم به سوال‌های مدیران پاسخ گفت و هم دیدگاه‌های خود را درباره‌ی نیروی انسانی این حوزه و دیگر مسایل آن معاونت مطرح کرد.
محسن فضلی با بیان این که حوزه‌ی فرهنگی در کانون به صورت عمده به حیطه‌ی فرهنگ عمومی ارتباط پیدا می‌کند، به معیارهای واحد برای انتخاب و گزینش مربیان اشاره کرد و گفت: در چند دهه‌ی گذشته کانون از معیارهای یکسانی در این زمینه پیروی کرده و عمده‌ی افرادی هم که گزینش تخصصی نیروها را بر عهده داشته‌اند، تغییر نکرده‌اند، مربیان ما باید از قابلیت‌ها و توانایی‌های لازم برای فعالیت در حوزه‌ی فرهنگ عمومی برخوردار باشند و در عین حال آموزش هم ببینند.
وی البته توضیح داد که سخت‌گیری‌ها در انتخاب مربیان در شهرهای بزرگ و مراکز استان‌ها بیشتر و در شهرهای دورتر به دلیل کمبود نیروی انسانی واجد شرایط، گاهی کمتر است.
معاون فرهنگی کانون با تاکید بر این که نیروی انسانی، نقطه اصلی تاثیرگذاری کانون بر مخاطب است، افزود: در این زمینه وضعیت بدی نداریم البته ایده‌آل هم نیست و با کمبودهایی روبرو هستیم اما باید برای توانمندی نیروی انسانی بیشتر تلاش کنیم.
بخش دیگری از سخنان فضلی به بحث تغییر ساعت کاری کارکنان مراکز تک شیفت کانون اختصاص داشت و وی تصریح کرد: مساله‌ی ساعت کاری یک مساله بسیار مهم، حساس و اساسی است چرا که به منافع کارمندان ارتباط پیدا می‌کند و آنان نسبت به این تغییر واکنش نشان می‌دهند. اما باید در کنار این، به فضای مشترک کار با کودکان هم توجه داشته باشیم و با درک حساسیت‌ها، تلاش کنیم منافع و حق و حقوق کودکان هم تضییع نشود. ما از هر روشی که حقوق کودکان و منافع کارکنان در کنار هم مورد توجه قرار گرفته باشد، استقبال می‌کنیم.
معاون فرهنگی کانون ادامه داد: تغییر ساعت در سال‌های گذشته در سازمانی مانند کانون به جریان کاری و کارنامه‌ی کانون آسیب زد چرا که ما یک سازمان اوقات فراغتی هستیم و هر طرحی که باعث شود عضو و مربی هم‌دیگر را نبینند یا کمتر ببینند، همه چیز را از بین می‌برد.
به اعتقاد فضلی تعامل با مدارس اگرچه بخشی از وظایف کانون است، اما اصلی‌ترین عنصر در مراکز ما اعضا هستند پس ما باید خودمان را به ویژه در 9 ماه سال با این زمان‌بندی هماهنگ کنیم. 
ارایه‌ی نرم‌افزار جدید کتاب‌داری تا پایان سال 1394، تاکید بر اهمیت توجه به امانت‌داری و اخلاق در ارایه‌ی آمار دقیق از فعالیت‌های مراکز و ضرورت غیر قابل انکار آمار به منظور تحلیل و پژوهش، ارایه‌ی برگه ‌ماموریت و پرداخت حق ماموریت برای خروج اداری کارکنان در محدوده‌ی خارج از 30 کیلومتری محل کار، از دیگر موضوع‌های مطرح شده از سوی معاون فرهنگی کانون بود.
 وی در پایان با اشاره به اجرای بسیار خوب سرود از سوی اعضای کتاب‌خانه‌ی سیار روستایی شیراز در جشنواره نمایش عروسکی کانون، این کتاب‌خانه‌ها را بسیار فعال، پرکار، پرثمر و سرشار از احساس و عاطفه و زیبایی دانست و از نوسازی ناوگان خودرو این مراکز با توجه به فرسودگی بیشتر خودروها و بازنگری در فعالیت‌های آن خبر داد.
به اعتقاد فضلی قدرت کتاب‌رسانی و ترویج مطالعه در این نوع مراکز کانون حتی از برخی مراکز ثابت کانون بیشتر است.

حرکت تولید به سمت نیازهای امروزی مخاطب
در گردهم‌آیی مدیران کل کانون سراسر کشور مهدی باقری معاون تولید کانون - با توجه به محوریت بحث نیروی انسانی - سخنرانی نکرد، اما در سخنان بسیار کوتاهی بر اهمیت به روزرسانی تولیدات کانون - با در نظر گرفتن تغییر در مطالبات کودکان و نوجوانان امروز - تاکید کرد.
در عین حال نورا حق پرست مدیرکل نظارت بر انتشارات کانون به چند سوال مدیران کل در حوزه‌‌ی نشر کتاب پاسخ گفت.
وی نیز بر اهمیت در نظر گرفتن مسایل بومی و فرهنگی در انتشار کتاب تاکید کرد و گفت: در کانون یک سیاست کلی برای چاپ کتاب در مرکز و استان‌ها وجود دارد و نباید کارهایی خارج از سیاست و چهارچوب انتشارات منتشر شود. درعین حال تردیدی نیست که  با استان‌ها در این زمینه هم‌کاری و هم‌فکری خواهیم کرد و از نظر تمامی همکاران استفاده می‌کنیم چراکه این آثار منتشر شده در کانون، تنها به کودکان ونوجوانان تهرانی اختصاص ندارد.
حق پرست سفر برنامه‌ریزی شده مسوولان انتشارات و نویسندگان و شاعران کتاب‌های کودک و نوجوان به استان‌ها، برگزاری جلسات نقد و بررسی کتاب در مراکز، رونمایی کتاب‌های جدید در استان‌ها و برگزاری کارگاه‌های عملی داستان‌نویسی و ویرایش را نیز از دیگر برنامه‌های این اداره کل در سال آینده برشمرد. 

سیاست سال 94 کانون زبان، کیفیت بخشی و مشتری مداری
رییس کانون زبان ایران در این گردهم‌آیی در سخنان کوتاهی با اشاره به این که عملکرد این مجموعه هم‌واره ممتاز بوده است گفت: کیفیت بخشی سطح فعالیت‌های کانون زبان بالاتر از سطح آموزش عمومی، در دستور کار قرار دارد و در این زمینه دپارتمان ویژه‌ای ایجاد کرده‌ایم.
محمد رضا هاشمی افزود: ایجاد ارتباط بیشتر بین فعالیت‌های آموزشی کانون زبان و دانشگاه‌ها از دیگر سیاست‌هایی است که در حال پیگیری هستیم و طی چند ماه اخیر با برخی از سازمان‌ها و نهادها وارد مذاکره شدیم و تفاهم‌نامه‌هایی را نیز با دانشگاه تهران برای تولید دانشگاهی و توسعه فعالیت‌ها و انجمن زبان و ادبیات ایران برای تربیت مدرس منعقد کرده‌ایم.
وی با اشاره به راه‌اندازی شعبه‌های جدید در یاسوج و مهریز، کیفیت بخشی و مشتری مداری را در کنار توسعه متعادل مراکز کانون زبان، سیاست اصلی این مجموعه در سال آینده اعلام کرد.
اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل به منظور آگاهی بیشتر مخاطبان کانون، گزارش‌های دیگری از این گردهم‌آیی را که به دومین بخش سخنان مدیرعامل و مشاور عالی مدیرعامل اختصاص دارد، طی روزهای آینده و پس از برگزاری جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران در سایت خبری کانون منتشر خواهد کرد.