بازدید گروه‌های نمایشی از موزه مردم شناسی و مشاهیر قاین و مسجد جامع

اعضای شرکت کننده در جشنواره استانی هنرهای نمایشی که در شهرستان قاین در حال برگزاری است، به منظور آشنایی با مشاهیر قاین و آداب و رسوم گذشتگان از موزه مردم شناسی و مشاهیر این شهر بازدید کردند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان جنوبی، در اولین روز از برگزاری جشنواره هنرهای نمایشی که از صبح 25 مرداد 1394 به میزبانی مرکز فرهنگی هنری قاین آغاز شده است، اعضای 10 گروه نمایشی از شهرستان‌های فردوس، بیرجند، طبس و نهبندان به صورت گروهی از موزه مردم شناسی و مشاهیر قاین بازدید کردند.
موزه مردم شناسی قاین در طبقه همکف خانه تاریخی سلطانی که از بناهای تاریخی شهر قاین است، قرار دارد.
این خانه قدیمی، متعلق به خانواده سلطانی از ملاکین و بزرگان قاین بوده است  اصل بنا متعلق به دوره زندیه بوده و در دوره‌ی قاجار دوره پهلوی نیز تغییراتی در آن به ‌وجود آمده و فضاهایی به آن اضافه شده است.
 این موزه در بخش‌های مختلفی چون: مراسم شب یلدا ( کف‌زنی)، دستاسی، جاجیم‌بافی، کاشت، داشت و برداشت زعفران، ریسندگی، حلاجی و جلک‌ریسی، مراسم سنتی کشاورزی، تلم‌زنی(تهیه مواد لبنی) و مراسم سنتی عروسی همراه ساز و دهل و رقص محلی (اجرای موسیقی مقامی قاینات و خراسان جنوبی) با استفاده از مانکن با پوشش محلی که بیانگر آداب و رسوم کهن منطقه می‌باشد طراحی شده است.
در ادامه اعضا از موزه مشاهیر قاین که مجموعه‌ای از زندگی‌نامه‌ها، اسناد، نسخ خطی، آثار و تألیفات، نشان‌های ملی، علمی و ادبی، لوح‌ها و عکس‌های بزرگان علمی، مذهبی و فرهنگی این خطه از ایران زمین را به نمایش گذاشته است، بازدید کردند.
 این موزه در طبقه فوقانی خانه سلطانی قرار دارد و شامل بخش‌هایی هم‌چون: علمای دینی قدیم و معاصر، بخش شعرا، بخش خوش‌نویسان، بخش چهره‌های ماندگار، بخش شهدا، بخش امرا و سیاست‌مداران و نمایندگان مجلس شورای اسلامی و بخش آموزش و پرورش است.
نکته بسیار قالب توجه اعضای کانون استان در موزه مشاهیر، عکس مرحومه فاطمه صفاری کارشناس کانون خراسان جنوبی  به عنوان قصه گوی قاینی بود که در این موزه قرار داشت و اعضای کانون با خوانش فاتحه یاد و خاطره آن مرحومه را گرامی داشتند.
در پایان اعضا با حضور در مسجد جامع قاین که دارای قدمتی 1100 ساله است و از شاهکارهای  معماری ایران محسوب می شود، نماز مغرب و عشاء را به جماعت خواندند.