نشست انجمن ادبی مراکز فرهنگی- هنری حوزه‌ی سیستان با امام جمعه‌ی زابل برگزار شد

امام جمعه‌ی زابل: وسعت و قدرت مفاهیم ارزشی در شعر نوجوانان کانون پرورش فکری مایه‌ی شگفتی است

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان سیستان و بلوچستان، نشست انجمن ادبی مراکز فرهنگی- هنری حوزه‌ی سیستان با امام جمعه‌ی زابل برگزار شد.

در ابتدای این نشست و پس از اثرخوانی اعضای انجمن ادبی، امام جمعه‌ی زابل ضمن خیرمقدم به مهمانان، شهادت امام حسین(ع) و یارانشان را تسلیت و در ادامه فرارسیدن هفته‌ی کودک را به همه‌ی کودکان تبریک گفت.

حجت‌الاسلام علی اکبر کیخا با اشاره به مفاهیم ارزشی و قوی آثار اعضای کانون، از وسعت این مفاهیم اظهار شگفتی کرد و گفت: قدرت شاعر در این است که مفاهیم بلند را با رعایت موازین شعری به کوتاه‌ترین حالت بیان کند و شما عزیزان امروز اقیانوسی از بهترین الفاظ را در اینجا ارایه کردید.

وی در بیان نمونه‌ای از قدرت شعر عنوان کرد: در دوران دفاع مقدس و در کنار مفاهیم بلندی چون ایثار، اخلاص و بندگی، یکی از رمزهای پیروزی استفاده از " شعر " بود که با قدرتی مثال زدنی دل‌های رزمندگان را آماده‌تر می‌کرد.

حجت‌الاسلام کیخا سپس در مورد قیام کربلا، با بیان این نکته که هیچگاه نباید از دشمن غافل شویم، گفت: امام حسین(ع) در کربلا به دنبال جنگ سخت نبود زیرا مشکل دین با کشتن دشمن حل نمی‌شد، بلکه ایشان با به نمایش گذاشتن جلوه‌هایی چون اخلاص، احترام به پدر و مادر، امر به معروف و... جنگ نرمی را آغاز کرد و مضامین زیادی برای آیندگان به یادگار گذاشت که همین‌ها می‌تواند دست مایه‌هایی برای شما باشد که مبلغان دین هستید.

امام جمعه‌ی زابل در پایان اظهار داشت: علم نوری است که خداوند بر هر قلبی که اراده کند، می‌تاباند و این نور بر قلب شما هم تابیده است و من امیدوارم جامعه به سمتی پیش برود که همگان بدانند کودک مهم‌ترین رکن هر جامعه‌ای است که با برنامه ریزی دقیق می‌توان اتفاق‌های بزرگی رقم زد.

قابل ذکر است در ابتدای این نشست، مدیرکل کانون ضمن تسلیت ایام، فرارسیدن هفته‌ی کودک را تبریک گفت و در ادامه از همه‌ی تلاشگران برگزاری این نشست تشکر کرد.

دکتر معصومه هادی سپس عنوان کرد: همان‌گونه که می‌دانیم بر اساس رسالت علمی و اخلاقی که بر عهده‌ی ماست، تلاش می‌کنیم فکرهای کودکان از حالت تک بُعدی خارج شود تا کودکانی پرورش یافته داشته باشیم؛ به این معنی که دارای فکرهای پرورش یافته باشند تا قدرت تغییر داشته باشند.

وی در ادامه افزود: یک فکر نیکو می‌تواند جامعه‌ای را به سوی زیبایی سوق دهد و در جهت مقابل آن هم فکرهای پرورش نیافته‌ای است که می‌تواند جهانی را به تباهی بکشد که نمونه‌ی هر دو گروه را در واقعه‌ی کربلا مشاهده می‌کنیم؛ در یک سوی میدان امام(ع) و یاران پرورش یافته و در سوی دیگر کسانی که با بهترین آفریدگان خدا جنگیدند.

مدیرکل کانون در خصوص نمونه‌های عصر حاضر هم با اشاره به گروهک داعش، آنان را عده‌ای دانست که برای جنایت‌های بی شمارشان دلایلی دارند که از نظر خود آنان درست و بر مبنای دین است ولی همه‌ی اینها ناشی از این مسئله است که فکرهای آنان بر اثر پرورش نیافتن راهی به سوی خدا و فهم درست نیافته است.

هادی خطاب به اعضای انجمن ادبی گفت: امروز برای اثرخوانی، شعرهایی در خصوص قیام امام حسین(ع) همراه آورده‌اید و به خوبی می‌دانید عاشورا جنگ آب و نان نیست بلکه نبردی است میان تفکر صحیح و زیبایی‌های آفرینش در یک طرف، و خودخواهی و زشتی در سوی دیگر و آموزه‌های این واقعه آنقدر زیاد است که تا ابد می‌توان از آن مضمون تازه استخراج کرد.

مدیرکل کانون اینگونه ادامه داد: راز ماندگاری افراد تاثیرگذار در تفکر پرورش یافته‌ای است که به واسطه‌ی آن به کمال و ارزش‌های انسانی رسیده‌اند و لطف خدا شاملشان شده تا در این مسیر قرار بگیرند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: کانون ظرفیتی فراهم کرده تا شما بتوانید در ابعاد گوناگون تربیتی، اخلاقی، اجتماعی و... به تعادل بیندیشید و در مسیری گام بردارید که از مشکلات هم‌نوعان خود کم کنید و راه را برای صلح و دوستی و توسعه‌ی جامعه‌ی بشری هموار کنید.

در ادامه مربیان و اعضای انجمن ادبی به اثر خوانی پرداختند و آثار خود را با الهام از مفاهیم بلند عاشورا برای حاضران خواندند که با استقبال آنان روبه‌رو شد.

گفتنی است پیش از آغاز اثرخوانی اعضا، امام جمعه‌ی زابل مهمانان را به حضور در حسینه دعوت کرد و با روایتگری خود در خصوص واقعه‌ی عاشورا نمایشگاه عکس کربلا را با حاضران مرور کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =