شاعران جهان را به سمت تعالی سوق می‌دهند

پنجاه و هفتمین انجمن ادبی آفتاب کانون خراسان رضوی با حضور مصطفی محدثی خراسانی شاعر و کارشناس میهمان انجمن برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی پنج‌شنبه ۷ شهریورماه ۱۳۹۷ پنجاه و هفتمین انجمن ادبی آفتاب با حضور مصطفی محدثی خراسانی، شاعر و کارشناس نام‌آشنای کشور در حوزه شعر و سی‌ویک نفر از اعضای انجمن برگزار شد.

محبوبه بزم‌آرا کارشناس مسئول ادبی استان در توضیح این خبر گفت: کارشناس میهمان این جلسه مصطفی محدثی خراسانی شاعر و فعال حوزه ادبیات بود که در دهه‌های شصت و هفتاد با تشکیل و هدایت گروه شعر حوزه هنری مشهد، یکی از جریان‌سازترین گروه‌های شعر کشور را به وجود آورد.

پنجاه و هفتمین انجمن ادبی آفتاب با شعرخوانی محمد پورمحمود آغاز شد. محدثی خراسانی در توضیح و نقد این شعر گفت: بهتر است زاویه دید شعر یکدست باشد و در آن تغییر مخاطب نداشتیم. ضمن اینکه به شاه بیت این غزل نیز اشاره و آن را تحسین کرد: «در خواب کنار توام ای کاش جهان بود/ خوابی پی خوابی پی خوابی پی خوابی».

محدثی خراسانی پس از خوانش شعر توسط «آیدا پاکزاد» به ظرفیت‌های زبان و نقش آن در زیباتر شدن شعر اشاره کرد و یادآور شد که مطالعه زیاد شعر موجب می‌شود شاعر بین کلمات مشابه بهترین و شایسته‌ترین کلمات را انتخاب کند.

وی با اشاره به استفاده آگاهانه از کلمات کهن که به عنوان صنعت آرکائیزم یا باستان‌گرایی شناخته شده است، گفت: استفاده بجا از این صنعت خود یک هنر است و به تاثیرگذاری و زیبایی اثر کمک می‌کند. در بحث استفاده از کلمات کهن و کم‌کاربرد، مهم این است که آن کلمه در اندام شعر و در مجموعه و هارمونی آن قرار بگیرد و وصله ناجور به نظر نرسد. کلماتی چون کوی، یار، رخ، زلف و ... هنوز زنده‌اند و می‌توانند در شعر به کار روند اما با یک روح و انرژی تازه.

حیدری عضو مرکز فرهنگی هنری شماره پنج مشهد گفت: شاید دلیل اصلی استفاده نوجوان‌هایی مثل من از کلمات کهن این است که گستره کلمات در زبان کهن بیشتر بوده و شکستن کلمات و مخفف کردن آن‌ها نیز به ما در رعایت وزن شعر، کمک می‌کند.

محدثی خراسانی در ادامه گفت‌وگو در مورد زبان شعر گفت: شاید دلیل دیگر کاربرد این کلمات تاثیر کتاب‌های شعری شاعران قدیم بر نوجوانان امروز باشد و این موضوع در نسل ما پررنگ‌تر بود و کتاب های درسی هم این کهن‌نویسی را تقویت می‌کرد و به طور ناخودآگاه این اتفاق در زبان شعر شاعران تازه کار نمود داشته است.

شهرزاد لعل بذری، احسان فرحبخش، کیانا رجایی‌فرد، مطهره جعفری و ملیکا قاضیان دیگر اعضایی بودند که آثار خود را در جلسه خوانده و به نقد و بررسی گذاشتند.

محدثی خراسانی در توصیه به اعضایی که شعرشان سیاه و خالی از امید بود گفت: شاعر شعر می‌گوید که جهان به سمت تعالی پیش برود. نباید شعر را با درهای بسته و قفل شده رها کرد. هم در دین ما و هم فرهنگ مشرق زمین سفارش تاکید شده که در سخت ترین شرایط هم امید خود را حفظ کنیم و این روزنه امید باید در هنر و ادبیات هم به چشم بیاید.

در نقد شعر «کیانا رجایی‌فرد» در مورد نیاز شعر به ایجاز و اینکه شعر بندهای درخشانی دارد که در زیاده‌گویی شاعر گم رنگ می‌شوند گفت‌وگو شد.

در پایان پنجاه و هفتمین انجمن ادبی آفتاب، مصطفی محدثی خراسانی در تمجید از فضای انجمن گفت: جهت‌دهی و ترسیم افق شعر کشور در این انجمن‌ها و جلسات شکل می‌گیرد و بسیار خوشحالم که انجمن ادبی آفتاب ویژگی‌های یک انجمن تمام عیار را داراست. در تجربه سی‌ساله ی حضور در انجمن‌ها وجلسات ادبی با جمع‌هایی مواجه بوده‌ام که اعضای آن کارنامه ادبی موفقی داشته‌اند اما جای خالی نقد علمی و ابراز نظر کارشناسی خالی بوده است. جلساتی هم هست که بیشتر از آن‌که شعر خوب در آن شنیده شود، شاهد نقد و نظر و اصطلاحات علمی و ادبی فراوان هستیم. در انجمن ادبی آفتاب هم شعر خوب شنیدیم و هم با نقدهای سازنده و موثر روبرو بودیم و از این بابت به کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تبریک می‌گویم.

در ادامه، شعرخوانی مصطفی محدثی خراسانی و دیگر میهمان شاعر زهرا محدثی خراسانی مربی فرهنگی کانون رونق‌بخش محفل آفتاب شد  و پایان‌بخش جلسه، عکس یادگاری و جشن امضای کتاب «سلوک باران» مجموعه غزل‌ها و دوبیتی‌های میهمان جلسه بود که توسط انتشارات سوره مهر حوزه هنری به چاپ رسیده است.

شایان ذکر است مصطفی محدثی خراسانی در حال حاضر علاوه بر سردبیری مجله شعر، عضو شورای‌عالی شعر در صدا و سیما نیز هست. از آثار او می‌توان به "شاعران پروازی "، " هزار مرتبه خورشید "، " گزیده ادبیات معاصر شماره ۴۶"، "طنین کوه "، " سلوک باران" و "گزیده غزلیات بیدل با نام از چیدن رنگ "اشاره کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =