نقش قصه‌های بومی محلی در تبیین باورها و فرهنگ‌عامه مهم است

داور مرحله منطقه یک جشنواره قصه‌گویی کانون براین باور است که نقش قصه‌های بومی محلی در تبیین باورها و فرهنگ ادبیات عامه مهم است و برای شنوندگان قصه این امکان را فراهم‌می‌کند تا زبان مادری خود را در مقایسه با زبان معیار بشنوند و از زیبایی‌های خاص آن لذت‌ببرند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان اردبیل؛ علی خانجانی این مطلب را در پاسخ به پرسشی درباره نقش و جایگاه قصه‌های بومی محلی و هم‌چنین دوزبانه در تبیین باورها و فرهنگ ادبیات عامه اظهارداشت و با یادآورشدن این موضوع که «دوزبانه»، اصطلاحی است که بعد از شکل‌گیری جشنواره‌های قصه‌گویی رایج شده، گفت: توجه به این مهم، علاوه بر جشنواره‌ها، زمینه‌ی بروز گویش و لهجه‌های کشور را در مراکز فرهنگی هنری کانون نیز فراهم‌می‌سازد.

خانجانی اضافه‌کرد: قصه‌های بومی ‌محلی و قصه‌گویی‌های دوزبانه، راه را برای پردازش بیشتر قصه و برخوردارکردن آن از ضرب‌المثل، لالایی، گفتار بزرگان و آرایه‌هایی ازاین‌دست مهیا کرده و زمینه انتقال ارزش‌های فرهنگی ایرانی اسلامی را به مخاطبان موجب می‌شود.

وی درعین‌حال، وظایف کاری و رسالت‌های تربیتی مربیان در جهت آشنایی کودکان و نوجوانان بافرهنگ حاکم بر دیار خود را مورد توجه داد و افزود: شاکله‌های فرهنگی چون: زبان، لباس، سنت‌ها و آیین‌های محلی به‌یقین باعث تقویت ریشه‌ها و هویت در آینده‌سازان خواهد شد.

این نویسنده در ادامه، اهمیت پاس‌داشت متون کهن نظم و نثر فارسی را خاطرنشان کرد و با اشاره به     جاذبه‌های آن گفت: علاقه‌مندان به قصه‌گویی می‌توانند افزون بر مطالعه این آثار پُربها،  فرصت‌های تازه‌ای برای استفاده از قصه‌ها و حکایت‌های این کتاب‌های فاخر ایجاد کنند.

او درعین‌حال راهکارهای مناسبی جهت بهره‌مندی از این گنجینۀ ادبیات داستانی برای علاقه‌مندان ارایه داد و استفاده از کتاب‌های بازنویسی شده بازآفرینان و هم‌چنین دست‌یابی مستقیم و بی‌واسطه را برای نیل به این منظور مفید دانست.

علی خانجانی در ادامه به پرسشی در ارتباط با راهکارهای پیشنهادی برای توجه افزون‌تر به بخش«قصه پژوهی» پاسخ گفت و اظهار داشت: یک واقعیت مهم و جهانی وجود دارد و آن نیز مردم‌شناسی و جامعه‌شناختی از طریق قصه‌های هر دیار است که به شکلی خیلی جدی در کشورهای پیشرفته دنبال می‌شود و  برای آن نیز رشته‌های دانشگاهی تعریف‌شده است.

وی ادامه داد: لازم است با برنامه‌ریزی دقیق و بلندمدت و در کنار قصه‌گویی، نگاهی ویژه نیز به «قصه پژوهی» داشته باشیم و با طبقه‌بندی قصه‌ها و فراهم کردن فرصتی برای دست‌یابی قصه‌پژوهان و جامعه‌شناسان به این منابع، قصه‌های کشورمان که سرشار از باورها و ارزش‌های فرهنگی ایرانی اسلامی است را به‌عنوان سفیران فرهنگی، اعتقادات و باورهای این دیار، بیش از گذشته به مخاطبان معرفی‌کنیم.

این پژوهشگر که درگذشته مسوولیت مرکز پژوهش‌ها و ترویج قصه‌های ایرانی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را برعهده داشت، در پایان ابراز امیدواری کرد که این مرکز تازه تأسیس، راه را برای فعالیت مربیان و دیگر علاقه‌مندان به عرصه‌ی قصه‌گویی و قصه‌پژوهی بازکرده و افزون بر فراهم‌سازی زمینه‌های لازم برای جمع‌آوری و ثبت قصه‌های بومی محلی، با دعوت از صاحب‌نظران عرصه‌ی «قصه پژوهی» در برنامه‌های جنبی جشنواره‌ها، به ترویج فرهنگ قصه‌گویی کمک‌کند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =