حضور متخصصان تئاتر کودک در شورای نظارت و بازبینی ضروری است

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، دورهمی هنرمندان تئاتر کودک روز شنبه ۲۲ دی‌ماه۱۳۹۷ در مرکز فرهنگی هنری شماره۴ کانون مشهد برگزار شد.

محمدجواد استادی مدیر اداره ارشاد مشهد در این مراسم، به ضرورت حضور متخصصان و صاحب‌نظران تئاتر کودک در شورای بازبینی تاکید کرد و گفت: امروز همه ما به دنبال بهبود جامعه و تحول در ساختار نظام اجتماعی هستیم و این امر محقق نمی‌شود مگر با تعامل و مشارکت نهادهای فرهنگی که با همت و تلاش خود جامعه ایده‌آل را پی‌ریزی کنند. اینجانب به دنبال تخصصی شدن حوزه‌های نظارتی در اداره ارشاد هستم و به منظور کیفیت‌بخشی به تئاتر مشهد، از صاحب‌نظران هنر نمایشی در حوزه کودک و نوجوان برای حضور در شورای بازبینی دعوت می‌کنم.

استادی با اشاره به این مطلب که نظارت به معنای سانسور نیست گفت: پاتوق هنرمندان تئاتر کودک که با مشارکت انجمن تخصصی تئاتر کودک و نوجوان و کانون پرورش فکری از امروز افتتاح می‌شود، فضایی مناسب برای گفت‌وگو و به اشتراک گذاشتن ایده‌های فرهنگی است و امیدواریم الگویی باشد برای ارتقاء فعالیت‌هایی که برای کودکان و نوجوانان در این کلان‌شهر انجام می‌گیرد.

رضا حسینی کارگردان تئاتر مشهد که در این مراسم حضور داشت، کارهای فرهنگی را قائم به ذات انسان‌ها دانست و گفت: در طول تاریخ این آدم‌ها بودند که فرهنگ را ساختند و هر اثر هنری زاییده اندیشه آدمی بوده است و راه‌اندازی این پاتوق با حضور ابراهیم زره‌ساز به عنوان مدیرکل کانون که خود هنرمند توانایی است و دنیای هنر را از نزدیک لمس کرده‌ است، قطعاً موجب ارتقاء کیفیت تئاتر در حوزه کودک و نوجوان خواهد شد.

حسینی در مقایسه تئاتر کودک و بزرگسال گفت: عنصر شادی‌بخشی و شاد بودن یکی از وجوه افتراق بین این دو گونه است ولی در ذات تفاوتی با یکدیگر ندارند و هر دو براساس خردورزی و اندیشه‌ورزی است البته هر یک با اسباب ویژه خودش.

محمدجواد رحیم‌زاده نیز برپایی این پاتوق در آستانه صدمین سال نمایش کودک در ایران را به فال نیک گرفت و گفت: جبار باغچه‌بان که از پیشگامان ادبیات کودک و ادبیات نمایشی است بارها گفته است که اگر دانش و هنر و تدبیر در خدمت آدمیت قرار گیرد بزرگی آدمی را ده برابر و هزار برابر بزرگ‌تر خواهد کرد و ما دوستداران هنر، برای تربیت و پرورش کودکان این سرزمین کنار هم جمع شده‌ایم تا با یکدیگر پیمان ببندیم که هر کدام باغچه‌بانی باشیم برای گل‌های زیبای کشورمان.

داود کیانیان نمایشنامه‌نویس و مدرس تئاتر به مناسبت گشایش پاتوق هنرمندان تئاتر کودک در مشهد پیامی ارسال کرد که در این مراسم قرائت شد. در متن پیام آمده بود:

سلام بر فعالین تئاتر کودک و نوجوان مشهد.

از راه اندازی پاتوق تئاتر کودک بسیار خوشحال شدم. بدون شک خردجمعی بسیار کاربردی‌تر و بی نقص‌تر از فعالیت‌های فردی است. وقتی که تئاتر شما با گروه‌های جدا از هم در سطح ملی از قطب‌های با اهمیت در سطح کمیت و کیفیت قرار دارد؛ پس هنگامی که فعالیت‌های شما با هماهنگی همگانی به انجام رسد می‌تواند به نقاط اوج بیشتری برسد. حال اگر دست در دست هم دهید و نیروها را یک کاسه کنید چه انفجاری از هنر تئاتر کودک ایجاد خواهید کرد.

سپاس از همیاری مرکز تخصصی تئاتر کودک کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان که دست یاری به سوی شما دراز کرده است. این تشکل جدای با خبر شدن از فعالیت‌های سایر همکارانتان، دیداری دوستانه و آموزشی است که می‌تواند برنامه‌های آینده‌ی همه ی شما را منسجم‌تر رقم بزند. نیازی که جامعه مدنی به استقبال آن میاید.

امیدوارم با همکاری همه و تداوم این نشست‌ها بر قدرت و قوت خود بیافزایید و در آینده نه چندان دور ما شاهد جشن افتتاح «انجمن تئاتر کودک و نوجوان مشهد» باشیم. به قول شاعر گرانمایه زنده یاد احمد شاملو؛ «عروج انسان و جلوسش بر تخت حرمت خویش تنها با نفی تفرقه میسر است.»


داوود کیانیان

بیست و یک دیماه نود و هفت

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =