مسابقه‌ی «خوزکه» در کانون شهمیرزاد

مسابقه‌ی فرهنگی ‌ورزشی «خوزکه» هم‌زمان با ۱۶ مهر، روز کودک، بازی و نشاط، ویژه اعضای کودک و نوجوان در کانون پرورش فکری شهمیرزاد برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان سمنان، نخستین مسابقه‌ی فرهنگی‌ورزشی «خوزکه» هم‌زمان با هفته‌ی ملی کودک و روز «کودک، صلح، بازی و نشاط» با حضور وحید متقی سرپرست شهرداری، یاسر علیزاده رئیس بازی‌های بومی‌محلی بخش، یوسف رجبی عضو کمیسیون فرهنگی شورای شهر، فرزاد موسوی نماینده آموزش و پرورش، حمیدرضا نادری رئیس و نماینده انجمن دوستداران میراث فرهنگی، آصف شکوهی فعال فرهنگی، مرتضی بابایی نماینده اداره ورزش و جوانان، هادی طاهری دهیار روستای فولادمحله، حسن صادقی‌فولادی مسئول ورزش‌های بومی‌محلی مهدی‌شهر و رئیس هیئت ورزش و جوانان فولادمحله، عصر جمعه ۱۶ مهر ۱۴۰۰ در حیاط مرکز فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، برگزار و با استقبال شرکت‌کنندگان روبه‌رو شد.

مینا تبیانیان مسئول کانون شهمیرزاد اظهار داشت: «خوزکه» یا «گردوبازی» یکی از بازی‌های بومی شهمیرزاد و در واقع بخشی از فرهنگ این منطقه است که شکل و اصالت محلی آن، ‌حفظ و به نسل‌های بعد منتقل می‌شود.

وی هدف از برگزاری این مسابقه را ارج نهادن به فرهنگ بومی، حفظ و ترویج خوزکه به‌عنوان یک بازی محلی هم‌زمان با فصل برداشت گردو، عنوان و خاطرنشان کرد: به علت فراوانی درختان گردو، «گردو بازی» یکی از سرگرمی‌های کودکان و نوجوانان در شهمیرزاد است و معمولاً در شهریور تا اواخر مهرماه در فصل برداشت گردو در کوچه‌پس‌کوچه‌های قدیمی این شهر شاهد این بازی هستیم.

تبیانیان در ادامه افزود: با گذشت زمان گردو بازی به فراموشی سپرده شد و با برگزاری هشت دوره جشنواره‌ی بازی‌های بومی، این بازی دوباره احیا شد.

وی یادآور شد: بازی «خوزکه» در قدیم به پنج نوع مره‌ای، باغ‌بونی، چاله‌که، دیواری و تیله‌ای در شهمیرزاد متداول بود و در مسابقه‌ی امروز، اعضای کودک و نوجوان در دو گروه به‌صورت مره‌ای بازی کردند.

مسئول کانون شهمیرزاد در پایان افزود: پس از اجرای مسابقه با اعلام هیئت داوران، امیرحسین محبوبی فولادی، امیرمحمد صوفی و امیرعلی محبوبی فولادی در گروه پسران و یسنا شکوهی در گروه دختران، نفرات برگزیده معرفی و با اهدای جوایزی، تجلیل شدند.

گفتنی است؛ پس از برگزاری مسابقه و قرائت بیانیه هفته‌ی ملی کودک، مسئولان از مرکز فرهنگی‌هنری کانون شهمیرزاد، بازدید و درخصوص شرایط عضویت دانش‌آموزان و چگونگی بهره‌گیری کودکان و نوجوانان از امکانات موجود در این بستر مناسب فرهنگی و...، گفت‌وگو و برای هرگونه همکاری با مربیان کانون، اعلام آمادگی کردند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =