کد خبر: 308887
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰
بازدید 80
شاعرباید فرصت کنکاش و کشف به مخاطب بدهد

بیست ودومین نشست شاعران نوجوان آفرینش همزمان با هفته ملی کودک برگزار گردید.

به گزارش روابط عمومی اداه کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان  استان یزد، بیست ودومین نشست شاعران نوجوان آفرینش همزمان با هفته ملی کودک با حضور مهرنوش قربانعلی شاعر، پژوهشگر، منتقد ادبی ،عالیه سلطانی کارشناس ادبی کانون استان یزدواعضای علاقه مند کانون برگزار گردید.

مهرنوش قربانعلی میهمان بیست ودومین نشست شاعران نوجوان آفرینش با بیان این مطلب که شاعر نباید آنچه در ذهنش دارد را بیان کند گفت: شاعرباید با ایجاد سفیدخوانی در شعرش به خواننده یا مخاطبش فرصت بدهد که در شعرش کنکاش کند و حرف  ناگفته شاعر را کشف کند.

قربانعلی شاعر، پژوهشگر، منتقد ادبی در بخشی نقد آثار اعضا در خصوص این که قافیه در شعر کلاسیک باید در اختیار شعر باشد یادآور شد: شاعر باید با تشبیه و استعاره دست شعر و قافیه ها را بگیرند و شعر را به سمت سویی که مدنظرش هست ببرد، نه این که قافیه دست شعر را بگیرد و آن را به سمت و سویی نامعلوم ببرد.

معاون فرهنگی استان تهران در بخش دیگری از این نشست مجازی با اشاره به کتاب موسیقی شعر استاد شفیعی کدکنی در خصوص موسیقی شعر تشریح کرد: استاد شفیعی کدکنی دربخشی ازاین کتاب معتقد است که موسیقی درونی مهم‌ترین موسیقی شعر ایرانی و عبارت ازمجموعه هماهنگی‌هایی است که ازرهگذر وحدت و تشابه وتضاد صامت‌ها و مصوت‌ها در یک قطعۀ شعری پدید می‌آید و جناس را ازآن جمله می‌داند و می‌گوید مبانی جمال‌شناسی شعر در موسیقی درونی آن نهفته است.

موسیقی معنوی که عبارت است از شناخت کیفیت تألیف و علم نسبت‌ها در شعر. او این نوع موسیقی شعر را مشتمل بر صنایع معنوی مانند بدایع، ایهام و مراعات نظیر می‌داند.

قربانعلی در پایان صحبت هایش به تنوع قالب اشعار نشست بیست و دوم انجمن شعر آفرینش اشاره کرد و این تنوع مضمون و قافیه فضای انجمن را  در بالندگی و رشد اعضا موثر دانست.

دراین نشست اشعار محیا حاجی حسینی، الهه رحیم نژاد، حانیه فیروزآبادی و یاسمن عزیزی ابتدا توسط اعضا و مربیان و در ادامه توسط میهمان برنامه مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =