جشنواره پویانمایی تهران حال هنرمندان را خوب می‌کند

عضو هیات داوران بخش دینی دوازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران، دین را شامل تمام رفتار و عملکرد انسان در طول زندگی دانست که نباید از بخش‌های دیگر جدا شود.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، محمدرضا دوست‌محمدی عضو هیات داوران بخش دینی دوازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران عنوان کرد: به نظر من دین شامل تمام رفتار و عملکرد انسان در طول زندگی خود می‌شود و مخالفم که مفاهیم دینی را از باقی کنش‌های زندگی جدا کنیم، لذا پیشنهاد می دهم جشنواره پویانمایی تهران نیز در تقسیم بندی بخش هایش به این نکته توجه کند. اما در عین‌ حال دوست نداشتم که همکاری خود را با این بخش قطع کنم و هر کمکی از دستم برمی‌آمد، برای داوری آثار انجام دادم.

او ادامه داد: برای من دین خیلی مهم و جدی‌ترین مساله زندگی است، زیرا چیزی جز خود زندگی نیست و از این بابت امیدوارم روزی این تفکیک از جشنواره‌ها برداشته شود و به این نتیجه برسیم که درست عمل کردن در هر شرایطی عمل به مفاهیم و دستورات دین است.

این تصویرساز درباره معیارهای انتخاب آثار بخش انقلاب اسلامی و دینی توضیح داد: در بخش انقلاب اسلامی از نظر موضوعی عموما به آثاری که به مسائل سیاسی جامعه و تاریخ انقلاب پرداخته بودند، توجه کردیم و در بخش دینی نیز بروز مناسک و مراسم دینی و تاریخ اسلام و سیره امامان و پیامبران در آثار مورد توجه قرار داشت. به لحاظ تکنیک، فرم، فیلمنامه، هماهنگی میان فرم و محتوا، اجرا و... آثار باید مانند بخش‌های دیگر بررسی می‌شدند.

او افزود: کارها عموما اِشکال‌های فرمی و تکنیکی داشتند و گاهی برخی اشکال‌های محتوایی مشاهده می‌شد، در نتیجه با تصمیم هیات داوران در نهایت یک اثر به نسبت باقی آثار انتخاب شد.

این کارتونیست در بخش دیگر صحبت هایش اظهار کرد: انیمیشن می‌تواند فضای مناسبی برای ارائه مفاهیم دینی و انقلابی باشد، اما بستگی به مخاطب دارد و اینکه چه حرفی می‌خواهیم بزنیم. همه چیز را می‌توان با انیمیشن بیان کرد، اما اینکه چه حرفی را با چه کسی و چگونه بگوییم، مهم است و اگر درست به این پرسش‌ها پاسخ دهیم، می‌توانیم یک اثر تاثیرگذار داشته باشیم.

عضو هیات داوران جشنواره همچنین درباره تاثیر شیوع ویروس کرونا بر زندگی و صنعت انیمیشن گفت: این اتفاق هم‌ به لحاظ فضای آموزشی و هم‌ فضای روانی و اقتصادی زندگی ما را تحت تاثیر قرار داد و به تبع آن صنعت انیمیشن و هنرمندان نیز تحت تاثیر این‌ شرایط قرار گرفتند.

او درباره جایگاه جشنواره پویانمایی تهران در عرصه داخلی و بین‌الملل تصریح کرد: نمی‌توانم جایگاه جشنواره را در سطح بین‌الملل قضاوت کنم، زیرا اطلاعات و احاطه کاملی نسبت به این موضوع ندارم، اما در عرصه داخلی جشنواره پویانمایی تهران فعلا در انگیزه دادن به هنرمندان حوزه انیمیشن، دیده شدن، رقابت، تبادل نظر و ارتباط برقرار کردن آن‌ها اولین رتبه را دارد و امیدوارم سال به سال بهتر هم شود.

دوست‌محمدی در پایان خاطرنشان کرد: شکر خدا اکنون کشور ما به لحاظ شیوع ویروس کرونا در وضعیت خوبی قرار دارد، اما جامعه ما با مشکلات دیگری مانند مسائل اقتصادی مواجه است، با این حال فکر می‌کنم بهترین‌ زمان برای برگزاری جشنواره بود. من در فضای دانشجویان هستم و می‌بینم که این رویدادها چقدر حال دانشجویان را خوب می‌کند و به آن‌ها انرژی می‌دهد و چقدر برگزاری این نوع جشنواره‌ها برای فضای هنری کشور ضروری‌ست.

دوازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران به دبیری محمدرضا کریمی‌صارمی ۸ تا ۱۲ خرداد ۱۴۰۱ در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب در حال برگزاری است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =