فضا و توسعه پایدار در مرکز علوم ونجوم کانون زنجان

مرکز علوم و نجوم کانون استان زنجان بر اساس برنامه‌های از پیش تعیین شده برای هفته جهانی فضا و با هدف ارج نهادن به شعار "فضا و توسعه پایدار" که توسط سازمان جهانی فضایی مطرح شده بود، برنامه‌های متنوعی را برای گروه‌های مختلف مخاطبان مرکز اجرا کرد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری استان زنجان؛ طلعت آقاجانلو مسئول مرکز علوم و نجوم با اشاره به شروع هفته جهانی فضا در مراکز مختلف نجوم در سراسر دنیا گفت: مرکز علوم و نجوم نیز بر اساس برنامه‌های از پیش تعیین شده برای این هفته و با هدف ارج نهادن به شعار "فضا و توسعه پایدار" که توسط سازمان جهانی فضایی مطرح شده بود، برنامه‌های متنوعی را برای گروه‌های مختلف مخاطبان مرکز اجرا کرد.

بخش اول این برنامه‌ها شامل برگزاری کارگاه‌های عمومی و تخصصی نجوم و علوم فضایی برای اعضا و دانش آموزان مقاطع مختلف بود. در این کارگاه‌ها، مباحثی همچون آشنایی با صنایع فضایی، پایش فضایی، منابع انرژی پاک فضایی، سنجش از راه دور، نقش فضا در زندگی انسان‌ها، تاثیر علوم فضایی در انتقال دانش به متخصصان ایرانی، شناخت آخرین ماهواره‌های ایرانی و معرفی کسب و کارهای فضا پایه برای گروه‌های سنی مختلف از میان علاقه‌مندان به علوم فضایی در قالب کارگاه‌های تئوری و عملی ارائه شد.

بخش دیگر برنامه‌های مرکز اجرای ویژه برنامه‌های محتوایی علوم فضایی در آسمان نمای مرکز بود. در این بازدیدها سعی بر این بود که بازدیدکنندگان با وجوه مختلف صنایع فضایی و رشد این صنعت طی سالیان اخیر در ایران و جهان آشنا شوند. همچنین معرفی ماهواره خیام و بررسی موضوع طراحی مفهومی این ماهواره توسط متخصصان ایرانی از مباحثی بود که در این بازدیدها برای شرکت کنندگان بیان شد.

یکی از بخش‌های اصلی ویژه برنامه‌های هفته جهانی فضا حضور در مناطق محروم و اجرای برنامه‌های متنوع برای دانش‌آموزان مناطق کم برخوردار بود با همکاری کتابخانه سیار شهری و مرکز علوم و نجوم در مدارس روستایی و حاشیه شهر، کارگاه‌های آموزش نجوم عمومی، رصد خورشید، اهدای جوایز سازمان فضایی ایران به دانش آموزان، انجام بازی‌های نجومی و معرفی مشاهیر علم نجوم و نیز معرفی منابع مطالعاتی ساده برای یادگیری نجوم برای دانش آموزان این مناطق انجام شد.

همچنین در جلسه مهرماه انجمن نجوم مرکز علوم و نجوم زنجان، مربیان با مشارکت اعضای ارشد انجمن با برگزاری نشستی علمی به ارائه مطالب و بحث پیرامون موضوع "نقش محاسبات ریاضی در ماموریت‌های فضایی" پرداختند. بعلاوه در بخش جانبی نشست، تعدادی از مستندها و فیلم‌های سینمایی که در سال‌های اخیر مرتبط با حوزه تکنولوژی‌های فضایی و رشد سریع کسب و کارهای فضاپایه به نمایش درآمده‌اند، معرفی شدند.

در مجموع سعی بر این بود که طی روزهای هفته جهانی فضا با توجه به نامگذاری هر یک از روزها در باب ابعاد و محورهای مختلف مساله‌ی "فضا در خدمت توسعه پایدار"، برنامه‌هایی با رویکرد آشناسازی بیشتر مخاطبان و علاقه‌مندان حوزه علوم فضایی با قابلیت‌های فناوری‌های فضایی در توسعه، رشد و بومی سازی توانمندی‌های این شاخه از علم نجوم در کشورمان برای مخاطبان به زبانی ساده و در عین حال دقیق ارائه و آموزش داده شود.

فضا و توسعه پایدار در مرکز علوم ونجوم کانون زنجان

فضا و توسعه پایدار در مرکز علوم ونجوم کانون زنجانفضا و توسعه پایدار در مرکز علوم ونجوم کانون زنجان

فضا و توسعه پایدار در مرکز علوم ونجوم کانون زنجان

فضا و توسعه پایدار در مرکز علوم ونجوم کانون زنجان

فضا و توسعه پایدار در مرکز علوم ونجوم کانون زنجان

فضا و توسعه پایدار در مرکز علوم ونجوم کانون زنجان

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =