کد خبر: 326461
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۴
بازدید 185
قصه‌گویی ایرانی، در تقویم ملی مانا شد/ ثبت با سند برابر است

هنر قصه‌گویی که سند پویایی و پایایی فرهنگ ایران اسلامی است، طی آیینی با همراهی کانون پرورش فکری و سازمان میراث فرهنگی در گنجینه میراث‌ معنوی (ناملموس) ملی به‌ثبت رسید.

به گزارش روابط‌عمومی اداره کل کانون استان گیلان، طی آیینی که صبح امروز هم‌زمان در مرکز شماره ۳ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان رشت در استان گیلان، تهران و استان‌های کرمان، خراسان رضوی و کرمانشاه صورت‌گرفت، قصه‌گویی ایرانی میراث معنوی (ناملموس) ملی شناخته‌شد.

این آیین که با همراهی سازمان میراث‌فرهنگی برگزارشد، گامی درجهت پاس‌داشت حرکت‌های سازنده کانون، پیش‌گامی درحرکت‌های فرهنگی و برگزاری بیست‌چهار دوره از جشنواره‌ قصه‌گویی بود و همراهی جمعی از مفاخر و پیش‌کسوتان رابه‌همراه‌داشت.

کانون، دریچه ورود به دنیای تازه‌ است

سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی واجتماعی استانداری استان نیز از میهمانان این مراسم بود و با ابرازخرسندی از حضور در این آیین، اظهارکرد: ورود به کانون، گشودن دریچه‌ای به دنیای تازه‌است.

قصه‌گویی ایرانی، در تقویم ملی مانا شد/ ثبت با سند برابر است
محمدجلائی، معاون سیاسی، امنیتی استانداری گیلان

محمدجلائی در توضیح این سخنان، به عضویت خود در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهرستان فومن اشاره‌کرد و با نام‌بردن از مربیان تاثیرگذار دوران کودکی گفت: بخش مهمی از شخصیت امروز خود را محصول حضور در کانون و  ثمره هم‌نشینی با مربیان و اعضای این مجموعه‌می‌دانم.

وی اضافه‌کرد: معصومین(ع)، معلمان و مربیان، پدران و مادران ثانی انسان به شمارمی‌روند و حضور در آیین ثبت قصه‌گویی ایرانی در گیلان، ادای دین و قدرشناسی از پدران و مادران معنوی است که نقشی تاثیرگذار در تربیت فرزتدان ایران اسلامی‌داشته و دارند.

وی هم‌چنین، ابزارهای تربیتی کانون را در توفیق این نهاد فرهنگی تاثیرگذار عنوان‌کرد و با بیان‌این‌که بهره‌گیری از فعالیت‌های کتاب‌محور چون قصه‌گویی، نقش به‌سزایی در رشد فرهنگی جامعه و بالندگی کودکان و نوجوانان دارد، افزود: چنانچه بخواهیم به پویایی فرهنگ ایران اسلامی‌کمک‌کنیم، ضرورت‌دارد حمایت از کانون در دستورکار قرارگیرد.

  این مسئول استانی درپایان با اشاره به تعلق‌خاطر خود به کانون گفت: مایه افتخار است که نام بنده دراین مجموعه ثبت‌شود و پیگیر خواسته‌های دست‌اندرکاران و اعضای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان و مجموعه‌های تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز باشم.

نهادینه‌سازی فرهنگ قصه‌گویی، ثمره تلاش‌های کانون است

مدیرکل پیشین کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان -که نقش به‌سزایی در برگزاری نخستین جشنواره قصه‌گویی کانون داشت - نیز میهمان این آیین‌بود و با ابراز خرسندی از ثبت ملی قصه‌گویی ایرانی گفت: مایه خرسندی است که  قصه، از چارچوب خانه‌ها به متن جامعه راه‌یافته‌است.

قصه‌گویی ایرانی، در تقویم ملی مانا شد/ ثبت با سند برابر است
رحمت‌اله علی‌بیگلی، مدیرپیشین کانون گیلان

رحمت‌اله علی‌بیگلی این مهم را ثمره تلاش‌های مستمر کانون در ترویج و نهادینه‌سازی فرهنگ قصه‌گویی دانست و افزود: یکی از حرکت‌های ارزش‌مند کانون پرورش فکری به‌عنوان متولی اصلی قصه‌گویی، فراهم‌سازی تربیت کودکان و نوجوانانی توان‌مند است که با هنرمندی به اجرای قصه‌گویی برای بزرگ‌ترها می‌پردازند.

این فعال عرصه فرهنگ هم‌چنین، از «حس خوب» حضور دوباره در کانون صحبت‌کرد و به تشریح چگونگی شکل‌گیری طرح پیشنهادی برای برگزاری نخستین جشنواره قصه‌گویی کانون پرورش فکری در سال ۱۳۷۶ پرداخت.

او درهمین‌حال، از تمامی دست‌اندرکاران برگزاری این جشنواره در استان گیلان به نیکی‌ یادکرد و دنیای سرشار از درک، عقل، شور و شعور کانون را زمینه‌ساز این حرکت فرهنگی اعلام‌کرد.

سپاسگزاری از مسئولان کانون کشور و استان در پیگیری مجدانه در این حوزه  و برگزاری آیین قصه‌گویی ایرانی در تقویم‌ملی، پایان بخش سخنان رحمت‌اله علی‌بیگلی به‌شمارمی‌رفت.

ثبت‌ملی قصه‌گویی ایرانی به پویایی فرهنگی کمک‌می‌کند

مدیرکل کانون گیلان نیز ضمن خوش‌آمدگویی به حاضران و با اشاره به پیشتازی استان در برگزاری جشنواره‌های قصه‌گویی و موفقیت مربیان و اعضای آن در رویدادهای ملی و بین‌المللی گفت: ثبت این هنر در فهرست میراث ناملموس ملی، حرکت مبارکی‌است .

قصه‌گویی ایرانی، در تقویم ملی مانا شد/ ثبت با سند برابر است
سیدجلیل میرعظیمی،مدیرکل کانون گیلان

سیدجلیل میرعظیمی با بیان‌این‌که این حرکت به مانایی این هنر و پویایی فرهنگی کشور کمک‌می‌کند، افزود: پاس‌داشت این میراث معنوی، زمینه‌ساز پیش‌گیری از گسست‌های میان‌نسلی و آسیب‌های متوجه جامعه، به‌ویژه نسل کودک و نوجوان است.

این مسئول فرهنگی در تبیین این سخان اظهارکرد: در گذشته‌های نه چندان دور، قصه امکانی برای هم‌نشینی با بزرگ‌ترها و تبادل تجربه‌ها به‌شمارمی‌رفت و این نیز روزها می‌تواند به عنوان ابزار تربیتی موثر مورد استفاده قرارگیرد.

وی در این‌میان به نقش کانون پرورش فکری به‌عنوان پیش‌قراول حرکت‌های فرهنگی و پیش‌گام درنهادینه‌سازی فرهنگ قصه‌گویی اشاره‌کرد و با تاکید بر ضرورت تربیت فعالان آگاه در این عرصه‌گفت: لازم‌است جانشینان شایسته‌ای برای پیش‌کسوتان این حوزه و صاحبان قلم و اندیشه، تربیت کنیم.

او برگزاری جشنواره‌های قصه‌گویی، همراه‌سازی صاحب‌نظران این حوزه، تولید محتوا و انتشار در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی را در ترویج فرهنگ قصه‌گویی و مدیریت فضای مجازی موثر دانست و با تشبیه  شخصیت‌های برجسته به گنجینه‌های معنوی و ذخایر ملی افزود: لازم است برای نیل به اهداف از راهنمایی‌های راهگشای آنان بهره‌مندشویم.

سیدجلیل میرعظیمی صحبت‌های خود در این آیین را با خاطرنشان‌کردن مهربانی، احساس و عاطفه حاکم بر کانون و سرمایه‌های توان‌مند آن به پایان‌برد و از تمامی دست‌اندرکاران برگزاری این آیین قدردانی‌کرد.

قصه‌گویی اعضای برگزیده دوره‌های مختلف جشنواره‌های قصه‌گویی کانون پرورش فکری، پخش تیزر و نماهنگ‌های قصه‌گویی، خاطره‌گویی محمد رسول حقدوست، پیش‌کسوت کانون گیلان و قصه‌گوی برگزیده جشنواره‌های قصه‌گویی استانی، منطقه‌ای، ملی و بین‌المللی کانون، از جمله این برنامه‌ها در مرکز فرهنگی هنری شماره ۳ کانون رشت به‌شمارمی‌رفت.

رونمایی از سندملی قصه‌گویی ایرانی، تجلیل از قصه‌گویان و مروجان عرصه قصه‌وقصه‌گویی نیز از دیگر برنامه‌های آیین ثبت ملی جشنواره قصه‌گویی در استان گیلان بود و درپایان نیز کیک منقش به تصویر این آیین، شیرینی‌بخش کام‌های دوست‌داران هنر قصه‌گویی‌شد.

گفتنی‌است این آیین صبح روز سه‌شنبه، ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ به صورت‌ زنده از کانال کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان در شبکه شاد به نشانی https://shad.ir/kpf_gilan  در معرض‌دید علاقه‌مندان قرارگرفت.

قصه‌گویی ایرانی، در تقویم ملی مانا شد/ ثبت با سند برابر است
محمدرسول حقدوست، همکار پیش کسوت کانون گیلان

قصه‌گویی ایرانی، در تقویم ملی مانا شد/ ثبت با سند برابر است

قصه‌گویی ایرانی، در تقویم ملی مانا شد/ ثبت با سند برابر است

قصه‌گویی ایرانی، در تقویم ملی مانا شد/ ثبت با سند برابر است

قصه‌گویی ایرانی، در تقویم ملی مانا شد/ ثبت با سند برابر است

قصه‌گویی ایرانی، در تقویم ملی مانا شد/ ثبت با سند برابر است

قصه‌گویی ایرانی، در تقویم ملی مانا شد/ ثبت با سند برابر است

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =