جشن چله تموز در مرکز فرهنگی هنری سرخس برگزار شد

اعضای مرکز فرهنگی هنری سرخس با آیین چله تموز با هدف معرفی مراسم آیینی وجشن‌های باستانی آشنا شدند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان خراسان رضوی مراسم جشن تابستان درمرکز فرهنگی هنری سرخس با هدف معرفی مراسم آیینی وجشن‌های باستانی اجرا شده است.

نادیا مقدری سرپرست مرکز سرخس با اشاره به چله تموز گفت: این جشن یکی از جشن های ایران باستان است که تقریبا فراموش شده است و ما در این برنامه سعی کردیم اعضا را با این جشن که به هویت منطقه ای گرم و خشک خراسان برمی‌گردد، آشنا کنیم.

جشن چله تموز در مرکز فرهنگی هنری سرخس برگزار شد

سرپرست مرکز ضمن تاکید بر گرامی‌داشت طولانی ترین شب سال اشاره به طولانی ترین روز سال در خراسان کرد و گفت: چله تموز حدودا از اول تیرماه آغاز می شود و تا ۱۰مرداد ماه ادامه دارد. این چهل روز با طولانی ترین روز سال آغازمی شود و در گذشته روز اول تیر یا هفته ی اول تیر را گرامی می داشتند.

وی به جشن چله تموز پرداخت و گفت: دراین مراسم که باحضور اعضای پسر مرکز برگزار گردید برنامه های شاد و مفرحی همچون معرفی تاریخچه‌ی جشن چله تابستان یا تموز، شرح اهداف برگزاری جشن چله تابستان،  آداب ورسوم مردم و چگونگی اجرای جشن توسط مردم خراسان،  شعرخوانی به لهجه خراسانی توسط مربیان (این شعرها در گذشته توسط مردم در این روز خوانده می شده است)،  معرفی کتاب وشعرخوانی «آقای تابستان»، ساخت فرفره و بازی و نشاط و در انتها پذیرایی با میوه تابستانی (هندوانه) تا بچه ها لذت این روز را فراموش نکنند.

جشن چله تموز در مرکز فرهنگی هنری سرخس برگزار شد

این برنامه به مناسبت آغاز تابستان و فعالیت‌های تابستانی مرکز برگزار گردید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =