برگزاری جلسه مشترک کانون پرورش فکری استان خراسان رضوی و دانشگاه فردوسی مشهد

اولین جلسه مشورتی کانون خراسان رضوی با اساتید هیات علمی گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فردوسی مشهد با هدف به روزرسانی اطلاعات و گسترش فعالیت‌های پژوهشی در کانون تشکیل شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان خراسان رضوی جلسه هم‌اندیشی و تعامل کانون و دانشگاه با حضور محبوبه بزم‌آرا معاون فرهنگی کانون استان، کارشناسان استان و اساتید دانشگاه فردوسی مشهد، گروه زبان و ادبیات فارسی برگزار شد.

یکی از سیاست‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان  در واحد آموزش و پژوهش تعامل با سایر موسسات، نهادها و دانشگاه‌ها به منظور به­‌روز­رسانی اطلاعات و گسترش کمی و کیفی فعالیت‌های اقدام‌پژوهی و پژوهش می‌باشد، در همین راستا به همت واحد آموزش و پژوهش استان و همکاری نهاد اقدام پژوهی جلسه مشترکی با اعضای هیات علمی گروه زبان و ادبیات فارسی در دانشکده ادبیات برگزار شد.

برگزاری جلسه مشترک کانون پرورش فکری استان خراسان رضوی و دانشگاه فردوسی مشهد

در این جلسه محبوبه بزم‌آرا معاون فرهنگی استان ضمن ابراز خوشحالی از حضور در جمع اساتید بزرگ قطب علمی زبان وادبیات فارسی در دانشگاه فردوسی مشهد گفت: کانون به واسطه سال‌ها تجربه و فعالیت‌ برای کودک و نوجوان با استفاده از قالب‌های مختلف توانسته است در بین عامه مردم اقبال عمومی داشته باشد و ارتقا سطح کیفی خدمات به واسطه ارائه همیشگی کار باکیفیت در کانون یکی از وظایف امروز ماست.

وی با اشاره به وجود مراکز تخصصی در کانون استان گفت: ما در مشهد مراکز تخصصی ادبیات، مرکز تخصصی تئاتر، مرکز تخصصی رسانه را داریم که می‌توانیم در آنها کار تخصصی با کیفیت که نیاز مخاطب امروز ماست را تهیه و تولید کنیم ودر این بخش نیازمند همراهی دانشگاه در کیفی‌بخشی محتوای قابل ارائه به مخاطب هستیم.

بزم‌آرا افزود: در کانون ظرفیت‌های بسیار خوبی برای تعامل با دانشگاه و دانشگاهیان وجود دارد که جلسه امروز آغازگر این تعامل است و امیدواریم بتوانیم ابعاد این تعامل را در خروجی‌های مورد انتظار مانند بخش‎‌های علمی مهرواره‌ها، جشنواره‌ها و پویش‌ها شاهد باشیم.

 ایشان پیشنهاد کرد با توجه به وجود گروه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان این گروه می‌تواند هدایت و ترغیب دانشجویان به جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی را برعهده بگیرد و کانون نیز با برگزاری کارگاه‌های آموزشی آنها را بصورت تخصصی در زمینه قصه‌گویی آموزش و راهنمایی دهد.

محدثه فریدی کارشناس آموزش و پژوهش استان ضمن قرائت شیوه‌نامه اقدام‌پژوهی زمینه‌ها و موضوعات مورد نظر نهاد اقدام‌پژوهی جهت شرکت در جشنواره هفته پژوهش و بخش مقالات جشنواره قصه‌گویی را اعلام و بر نقاط مشترک قابل تعامل تاکید کرد.

مرضیه فیروزکوهی کارشناس فرهنگی استان در حوزه بازی و سرگرمی و عضو تیم اقدام‌پژوهی نیز با تاکید بر قالبت‌های فعالیت در کانون گفت: گاهی ضرورت است یک مرجع دانشگاهی مانند اساتید حاضر بر مراحل کار اقدام‌پژوهی و پژوهش‌هایی که توسط مربیان کانون انجام می‌شود نظارت داشته باشند تا خروجی کار به عنوان یک مرجع علمی، کاربردی بتواند مورد استفاده سایر همکاران و مخاطبین کانون قرار گیرد.

لیا عرفانی کارشناس روابط عمومی استان و عضو تیم اقدام‌پژوهی با اشاره به شورای دانشورزان کانون که در حوزه فناوری‌ها و تکنولوژی‌های مدرن فعالیت می‌کند و با حضور اعضای نوجوان برگزار می‌شود گفت: نوجوان نسل امروز به عنوان مشاور در کانون توانسته‌است جایگاه ویژه‌ای داشته باشد و تاثیرگذاری خود را مشاهده کند. در حیطه پژوهش و موضوعات روز دنیا، نیاز است از ظرفیت و توان نوجوانان به نحو موثری استفاده شود تا محتوای پژوهشی تولید شده مورد استفاده نوجوان نیز واقع گردد.

برگزاری جلسه مشترک کانون پرورش فکری استان خراسان رضوی و دانشگاه فردوسی مشهد

در ادامه اساتید دانشگاه ضمن ابراز خرسندی از برگزاری این جلسه و تاکید بر ضرورت حفظ خوشنامی کانون مواردی را طرح کردند.

محمد جواد مهدوی عضو کارگروه ادبیات کودک و نوجوان گفت: ما مسئله را می‌شناسیم اما جامعه و نمونه کافی جهت بررسی نداریم که با ظرفیت مخاطب شما در کانون این مهم برای دانشجویان مرتفع می‌شود. همچنین در دروس تخصصی گاهی نیاز است دانشجو با مخاطب به صورت واقعی و ملموس در ارتباط باشد که در صورت شکل‌گیری این تعامل دانشجویان می‌توانند با گذراندن کارورزی در کانون تجربیات نظری خود را در عمل نیز بیازمایند.

سمیرا بامشکی هیات علمی دانشگاه افزود: ما می‌توانیم محتوای مناسب با کیفیت برای کودک و نوجوان تهیه کنیم ولی شیوه تعامل و چگونگی ارائه مناسب که منجر به نتیجه مورد نظر شود را قطعا نمی‌دانیم و این تعامل می‌تواند آغازگر ارائه محتواهای دانشگاهی در ابعاد کودکانه از طریق ابزارهای مناسب کانونی باشد.

 سیدمهدی زرقانی استاد دانشگاه تاکید کرد: باید به دنبال تغییر مدیوم بود و می‌توان این تغییر را از باآفرینی قصه‌های قدیمی آغازکرد. وی پیشنهاد کرد مباحث علمی و فرهنگی تولیدات کودک و نوجوان را می‌توان با راه‌اندازی نشریه بومی کانون خراسان رضوی به اطلاع همه مشتاقان این حوزه‌ها رساند و مخاطب را ترغیب به انجام این فعالیت‌ها کرد.

شیما ابراهیمی پژوهشگر و استاد زبان‌شناسی دانشگاه گفت: ما در حال انجام تحقیقات بسیار گسترده‌ای بر روی زبان و ادب فارسی در مقاطع تحصیلی مختلف هستیم که اگر بتوانیم تعامل با کانون را بطور جدی پیش ببریم می‌توانیم اتفاقات خوبی در حوزه تغییرات کتب درسی را بر اساس پژوهش‌های علمی ایجاد و به وزارت آموزش و پرورش منعکس کنیم. چرا که نیاز امروز کودک و نوجوان روزآمدی محتوای کتب درسی است.

احسان قبول هیات علمی دانشگاه اعلام کرد: بسیاری از کشورها هستند که علاقمند به یادگیری زبان و ادب فارسی هستند و ما نیازمند ایجاد ساختاری مناسب برای آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان هستیم که کانون می‌تواند در این مهم برای مخاطب هدف خود به دانشگاه کمک کند.

مریم صالحی‌نیا مدیر گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه گفت: کانون همیشه به واسطه خروجی‌های ماندگار و موثری که داشته است لبخند رضایت را بر چهره خانواده‌ها ایجاد کرده‌است و این سرمایه عظیمی است که گروه ادبیات دانشگاه فردوسی در راستای همکاری با کانون پرورش فکری به صورت همه جانبه اعلام آمادگی می‌نماید.

در خاتمه جلسه مقرر شد کارگروه تخصصی با حضور یک نفر نماینده گروه ادبیات و زبان فارسی، یک نفر نماینده گروه کامپیوتر، یک نفر نماینده گروه روانشناسی و علوم تربیتی و یک نفر نماینده کانون پرورش با هدف تعامل بهتر و موثرتر دانشگاه فردوسی و کانون پرورش فکری استان تشکیل گردد و جلسات منظمی را برگزار نمایند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =