پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی اصلی‌ترین نیاز امروز کودک و نوجوان

جلسه هم‌اندیشی با موضوع کودکان کار و خیابان با حضور رئیس کارگروه علمی و عملی کودکان کار و خیابان وزارت کشور و کانون پرورش فکری استان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان خراسان رضوی جلسه هم‌اندیشی با حضور حجة الاسلام میر ملکی رئیس کارگروه علمی و عملی کودکان کار و خیابان وزارت کشور، ابراهیم زره‌ساز مدیر کل کانون استان، محبوبه بزم‌آرا معاون فرهنگی کانون استان برگزار شد.

پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی اصلی‌ترین نیاز امروز کودک و نوجوان

حجةالاسلام میرملکی رئیس کارگروه علمی و عملی کودکان کار و خیابان وزارت کشور با تماشای دستگاه‌های آپارات موجود در فضای ورودی و تجدید خاطرات حضور خود در کانون گفت: در کانون با توجه به ابزار هنر و کتاب کودکی متفاوتی رقم می‌خورد که به نوعی پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی را در دل خود دارد.

ایشان با اشاره به کنوانسیون حقوق کودک گفت: این کنوانسیون باید اقتضائات فرهنگ ملی کشورهای مختلف را در نظر بگیرد به عنوان مثال یکی از نقاط بحث‌برانگیز در آن تعریف کودک در کنوانسیون است.

میرملکی ضمن پرداختن به کودکی حاج قاسم گفت: نقطه عطف و تحول زندگی حاج قاسم به ۱۱ سالگی ایشان که کار را خارج از روستای خود تجربه می‌کند باز می‌گردد. این بدان معنا نیست که ما با کار کودک موافق هستیم ولی کار و تلاش یکی از مباحث هویتی نوجوانان ایرانی است چرا که در نوجوانی باید مهارت‌آموزی کرد و ما به سنین ۱۵ تا ۱۸ سال اجازه کسب این مهارت‌ها را با عنوان کارگر نوجوان می‌دهیم. این بستر در روستا برای نوجوانان مهیا است ولی در شهر به واسطه نوع زندگی شهری مهیا نیست و آسیب‌های خاص خود را نیز پدید می‌آورد.

وی افزود: ساز و کار دین ما برای کسب و کار میدان عمل است بدین معنا که پیامبران به واسطه عمل حرف می‌زنند و با نشان دادن عملی حرف‌ها آنها را در ذهن مسلمانان نهادینه می‌کردند.

رئیس کارگروه علمی و عملی کودکان کار و خیابان گفت: آسیب‌های اجتماعی امروزه بسیار گستره وسیعی دارد و همکاری دستگاه‌ها به تنهایی نمی‌تواند منجر به اتفاقات بزرگی شود، لذا لازم است مانند زمان جنگ مردم به کمک دستگاه‌ها بیایند تا بتوانیم در برابر این آسیب‌ها نسل امروز را محافظت کنیم. امروزه یکی از مهمترین مهارت‌ها، سواد رسانه و سواد عاطفی است که به عنوان حداقل‌ترین مهارت‌ها باید به کودک و نوجوان امروز آموزش داده شود و کانون با توجه به ظرفیت بالایی که دارد می‌تواند به عنوان یک نهاد متخصص و مرجع به کمک حلقه میانی که همان تشکل‌های مردمی است این مهم را محقق و بستری برای نقش‌آفرینی این کودکان و نوجوانان آسیب‌پذیر در جامعه باشد.

ایشان در خاتمه با اشاره به نقل قول رهبر انقلاب گفت: باید مراقب چشم اسفندیارهای خود باشیم تا بتوانیم در برابر دشمنان بایستیم.

پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی اصلی‌ترین نیاز امروز کودک و نوجوان

ابراهیم زره‌ساز مدیر کل کانون استان با ابراز خشنودی از حضور رئیس کارگروه کودکان کار و خیابان در استان خراسان رضوی گفت: ما در استان دو دغدغه مهم داریم یکی هویت بومی منطقه‌ای است که در راستای این دغدغه تولیداتی چون «افسانه ضحاک ماردوش» را داشتیم و سند چشم‌انداز قصه‌گویی که در راستای رسالت اصلی کانون تنظیم و در حال انجام است. دغدغه دیگر فراهم نمودن شرایط استفاده از فعالیت‌های کانون برای تمامی مناطق برخوردار و کم‌برخوردار است.

مدیر کل استان با اشاره به تماشاخانه سیار کانون استان گفت: کانون به مدت ۳ سال دبیری کنوانسیون حقوق کودک در خراسان رضوی را بر عهده داشت که در این ۳ سال فعالیت‌های مهارت‌آموزی ویژه کودکان و نوجوانان و مهارت‌های فرزندپروری ویژه والدین را در مناطق کم‌برخوردار و آسیب‌پذیر اجرا کرد و سپس با دریافت تماشاخانه سیار کانون استان گستره اجرایی این فعالیت‌ها را به مناطق کم‌برخوردار سطح استان افزایش داد.

ایشان افزود: کتابخانه مخصوص کودکان کار یکی از اقدامات مهم کانون استان است که در مرکز کودکان کار «همراز گلستان» محقق شد و در ادامه این کتابخانه در مجموعه‌ی «شوق زندگی» که برای کودکان کار و آسیب‌پذیر توسط دادگستری ایجاد شده بود به کار خود ادامه می‌دهد و با همراهی مربیان کانون فعالیت‌های مختلف و متنوعی برای این گروه مخاطبان متناسب با نیاز آنها اجرا می‌کند.

زره‌ساز با تاکید بر سرعت روزآمدی کودکان و نوجوانان امروز گفت: امروز نیاز است مراکز کانون روزآمد باشد تا بتواند جایگاه واقعی خود را همچون گذشته در میان مخاطبین باز یابد. ایجاد مراکز تخصصی یکی از اقدامات روزآمدی در مراکز است چرا که تخصص‌گرایی نیاز امروز است و ایجاد مراکزی مانند مرکز تخصصی سینما و رسانه (سورنا)، مرکز تخصصی تئاتر و مرکز تخصصی ادبیات با هدف توسعه و گسترش فعالیت‌های تخصصی و روزآمد کودک و نوجوان در استان محقق شده است.

محبوبه بزم‌آرا معاون فرهنگی استان ضمن ابراز خرسندی از حضور رئیس کارگروه کودکان خیابان و کار گفت: اگر کودکان در دوران کودکی خود در معرض انواع هنرها و کتاب‌های مناسب قرار بگیرند در نوجوانی و بزرگسالی از بسیاری آسیب‌ها در امان خواهند بود و ما نیز در کانون با شعار پیشگیری بهتر از درمان، فعالیت‌هایی را در مراکز کانون در راستای تقویت مهارت‌های مورد نیاز کودک و نوجوان به منظور پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی انجام می‌دهیم و هدف این فعالیت‌ها تربیت نسلی صاحبنظر است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =